About

Instagram

Friday, December 3, 2010

sayang atau nafsu

Situasi

"dia tidak sayangkan saya..kalau dia sayang saya,dia akan berubah demi Allah dan membimbing saya ke jalan yang benar,bukannya meninggalkan saya dan menggantikan saya dengan orang lain untuk memuaskan nafsu dia semata-mata"....

ada orang pernah ckp ayt ni kt aku..
apa pendapat korang tentang ayat ni???
ada kebenaran juga apa yg dikatakan tu..dan mungkin itu lah jalan jodohnya..
korang mesti selalu dengar ayat "dah xde jodoh,nak buat macam mana"
ayat tu diulang berkali-kali,dan sudah menjadi ayat lazim yg dikatakan untuk mereka yg putus cinta..bercerai..dan seumapanya..bagi yg kecewa akan kata"berkata itu mudah..tp,bukan  mudah untuk menghadapinya"..
ayat lain.."perempuan baik untuk lelaki baik..lelaki baik,untuk perempuan baik"..dalam dunia ni,xde manusia yg sempurna..susah nak menilai sesorang tu baik dari segi apa..orang yg baik perangainya,belum tentu solat..orang yg solat,belum tentu baik akhlaknya..barangkali tidak sempurna solatnya..aku tidak mahu menilai lebih lanjut..cukup lah kita sentiasa perbaiki diri sendiri..cermin diri sendiri..islam sendiri mengeluarkan ayt tersebut.teringat kata-kata ustaz aku,"kalau kita nak kan 10 kebaikan tu pada psngan kita,adakah kita ad 10 kbaikan tu??"..berpikir sejenak aku dibuatnnya..benar,xperlu kita mengharapkan orang lain nak sempurna,klu kite sendiri tidak sempurna..aku sendiri tidak pernah meminta nak pasangan yg smpurna sglanya..cukuplah kalau dia punyai sifat sentiasa ingin perbaiki diri..bukankah perkahwinan itu saling melengkapi..:)..

meninggalkan seseorang untuk orang lain demi kepuasan??kepuasan yg bagaimana?yg sesuai dgn diri kita..boleh "ngam"..kalau begitu..kenapa selepas bertahun-tahun..kenapa tidak dari awal saja?sebab sudah bosan..kenapa dah bosan"..sebab dah tahu perangai sebenar..

lantas meninggalkan si dia..dan mencari org lain..sebagai pengganti..
karma hidup itu.."meninggal dan yang ditinggalkan"..bak lirik lagu kris dayanti

Cinta
Biar saja ada
Yang terjadi biar saja terjadi
Bagai manapun hidup
Memang hanya cerita
Cerita tentang meninggalkan dengan ditinggalkan

agak-agak nak salahkan siapa?kalau perempuan yg baik..ditinggalkan oleh lelaki x baik..kita akan guna ayat "perempuan baik untuk lelaki baik"..kalau 2-2 baik..tapi msih xbersama.."dah bukan jodoh"..ouwwhh..ayat dh prepare awal..ntah la ye..cuma aku terpikir je..so..nak share apa yg aku pikir ni..x mengapa.."sesungguhnya,Allah Maha mengetahui segalanya"..adakala yang kita xnk tu..baik untuk kita..dan yg kita nak tu,xbaik untuk kita..
tapi...kita manusia..xlari dari silap..rungut..sedih...kecewa..alpa..cuai..
sekarang aku dalam mood ok..boleh la ckp mcm ni..tp..klu tgh mood x ok..waaa..mula la merepek2..xnk mkn la..termenung la..xpe..aku tulis..korg ingat..nnti aku lupa..korang ingatkan ye..:).bla bla bla..~

pernah terbaca satu buku motivasi tentang cinta...
al kisahnya..bermula.......................

....................seorang lelaki sedang besedih kerana ditolak pinangan seorang perempuan yg cantik dan menjadi idamannya.perempuan tersebut pun memilih lelaki lain...lantas seperti menyalahkan takdir..
setelah 15 tahun kejadian tu berlaku,dan dia juga telah berumahtangga  dengan perempuan lain.."barangkali ini jodohnya"...
suatu hari,dia dapat tahu bahawa perempuan tu menghidapi penyakit yangg menyebabkan dia lumpuh..dalam hatinya.."syukur..aku xkwen dgn dia..kalau x..dah jga "orang sakit".........................................................

bunyi mcm kejam je..smpai hati ckp mcm tu..sptutnya doakan perempuan tu kn..ahahaha..bukan tu motif cerita ni..tapi..nak menunjukkan..setiap yg berlaku tu ada hikmahnya..segala yg baik tu dtg dri Allah..
semoga kisah dari cerita ni..dan ayt di ats menjadi ingatan pada kita..

 apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir. -sumber dari i luv islam..http://www.iluvislam.com/inspirasi/kembara-hidup/1226-cinta-itu-fitrah.html




p/s:..apa yang aku tulis ni..sekadar satu pendapat..pikiran dan perkongsian..mudahan..menjadi ingatan untuk diri sendiri..

tidur lena..
wassalam...:)

Wednesday, December 1, 2010

hello disember..!!!

salam..:)..
kaifa haluki ya sodhiki??..eiceh..brbhsa arab plak..kolah2 subra..:P

nak tulis tentang apa ye??hmm..nk cte tentang bulan disember ni..
hmm..sbnrnya entri ni dh terlwat satu hari..sbb aku nak tulis ptg td..1 disember 2010..tp..ni dh kul 12 lbh..dh msuk 2 disember plak..
xpe la ye..nk cite gak..
rse sedih dah bulan 12..sbb dh hjung tahun..akan menghadapi tahun akan datang..2011..
apabila pkir2 balik..apa yg aku dh capai untuk 2010??.ni..azam mana yg dh tercapai??..
kesedihan..kejayaan..kegembiraan..kekecewaan..dan segala ke..ke..ke..kee...yg seumpamanya..:)

1 DISEMBER 2010

ouwhh..ptg2..masih dduk mengadap facebook..tiba2 je..turun dapur..terus trpkir nak "rosakkan" menu..jeng3x..ahaha..lantas terus ambil telur 3 biji..wat telur special r konon..aku bagi nama kt resepi tu.."TELUR CINCAI SPECIAL"..npe cincai??sbb aku msk cincai2..masuk kan apa saja bahan ikut suka aku..letak crabtstik..cmpur pes tomyam..bawang..sdikit ssu tepung..bagi gebu sket..dah kata..aku yg msak..so..ikut suka aku la kan..:p.eh2..mak sy pesan.."kita buat die"..haa..mak aku sendiri suka edit2 resepi tau..mana tumpahnya kuah kalau ke lantai nasi..cehyyy..like mother like daughter r..ahaha.then..kenapa special??sbb..ada mcm2 bahan..dan yg paling special...sbb aku yg masak..ahhhaa..khas untuk mak tersayang..dia puasa hari ni..puasa sbb ain exam..mudahan ain mudah nak jwb exam..spm..Amin..
selepas berbuka..dan mkn bersama..mcm biasa r..solat mghrib dan tunggu isyak..
lepas insyak..bersiap untuk ke kelas mengaji..1st time pergi kelas  mengagaji yg cmtu..cmtu cmne??cmne yg cmtu??
hahaha..adoi..ntah ye..sbb..ramai budak2 kecik.yg power2 bca al-quran.mcm tahfiz r lbh kurang...huuu..jd segan lak aku..yela..aku sedar..xpe..kita menuntut ilmu akhirat kn..bak kata ustazah tu.."nak belajar ilmu akhirat ni..xboleh malu2..nnti  kt padang mahsyar..dh xde beza2 pngkat..taraf..usia..smua tu..hnya amal yg mnntukan.."..cuma..
cuma kn..tmpt tu agk bsing..mklum kn..budak2..dan ramai org..so..aku ni..klu g tmpt rmi org..n kne bca..aku ssh nk fokus untuk prmulaan..org lain tnggu gliran nk mngaji ngn ustazah..bca quran..aku??..duk tgk kiri knan..ehhh..budak tu wtpe..ehh..budak tu baca surah apa...ehhh..cntik tdung die..ehhh..npe  suara die cmtu..bila ustazah tu ckp ngn org lain..aku pun sibuk tgk prbualan dieorg..pdhal bukan ustzah tu ckp ngn aku..haaaa..cmtu r..untuk 30mnit awl..pstu dh ok r..lps 30 mnit..bru boleh fokus btul2 bca quran..
sblum ni..aku ngaji ngn abah je..tp..mungkin dia sibuk cuti ni..
mula-mula..xnk pilih kat situ..sbb..aku rasa ustazah ni mcm garang je..huhuh..tapi..dh pergi..ok..dia baik je..cuma sikit tegas..ngajar budak2 kecil mmg la kene garang sket..
waktu kt sana.aku nmpk ada seorg budak prmpuan ni..waahhhh...muka suci,lembut,cantik..aisshhh..sejuk mataaaa memandang.bgusnyaa...:)
cantik macam ni



x..x..tipu.tipu sy tipu yg sy xtipu..cntik .cntik mcm ni..tp..bukan mcm wardina..aisshh..


aku rasa ada baiknya gak cuti2 ni pergi kelas2 mcm tu..kalau kt u..msa agk terbatas..mmg alasan masa je r jd penghalang..bca quran..bca je..tp..xde plak org nk semak tajwid2 ni..so..sesekali pergi kelas cmni..dpt btulkan balik apa yg tersalah..ingat balik hkum2 yg dh lupa..teringat lirik lagu opick..

Obat Hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Qur’an dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perbanyaklah..

tajuk lagu : tombo hati
nyanyian: opick
 bagi pendapat korg la kn..susah x nk wat 5 prkara tu..rasanya..bagi aku la..bg aku..xsusah..semua bnda2 yg simple..bukannya kena kluarkan duit..cuma MASA dan KOMITMEN..istiqamah..tp..aku tidak sempurna..bca quran..kdg2 konsisten..kdg2 ada hari yg trtnggal..solat sunat?tidak stiap hari..tp..pernah..berkumpul ngn org soleh??..msti la ada..pergi mjlis2 agama..dgr crmah..tp..bukan setiap hari..puasa??ada..tp..bukan setiap mnggu..zikir..ad..tp..bukan 24 hours..hmmm..permulaan dh ad..pngalaman dh ad..tunggu apa lagi?? ISTIQAMAH je..insyaAllah..slow2..aku xnk buat secara drastik..janji itu ini..tp..sekejap je..bertahan untuk sebulan..tp,klu x istiqamah setiap hari..istiqamah dlm berusha..wlupun kjp ye..kjp x..istiqamah gak kn??
ingat x..entri aku tentang perubahan..hidup ni perlukan perubahan..bru x bosan..terpulang pada anda..dh pandai mmbca..msing2 boleh menilai perubahan yg mcm mana..
korang pernah x..jumpa org alim..tp,mnyakitkan hati..hmm..cmna ye??...die alim..tapi..dri segi pergaulan..agk mnyakitkan hati..cpt pandang serong terhadap org..cpt buruk sngka..kdg ap yg die nmpk.itu yg dikeji..aku xtau la ye nk ckp bab cmni..tp,aku kurang hormat org mcm ni..erkk..boleh x tulis cmni???kena saman x?..ntah2..xtau nk xplain..korg klu faham..tolong cite kt aku ye..ehehe
ok..sbnrnya..nk cite tntg prubahan aku ni..tapi perubahan ni lebih kurang azam laa..nk tau???
tunggu...~..mungkin akan dtulis untuk entri akan dtg..skrg ni..bru azam..so..xnk hangat-hangat tahi unta  ayam..
teringat usrah td..."latih lidah kita dengan berzikir.lailahaillallah.nnti nk mati senang..kalau baik amalannya..senang la mengucap..klu x..susah.."..subhanallah..sama2 kite renungkan..aku pun terpkir balik..klu la..blk dari ngaji ni ajal aku..mcm mana la ye..sbuk duk mnghafal formula..nyanyi lgu english..lancar..tp..bca bhsa arab..tergagap2..muhasabah dri ni..mana kita letak akhirat kita kan???*wlupun dh 5 thun bljr bhsa arab*
mudah-mudahan..kita saling mengingati..
nak ambil masa..dduk bca quran tu..punya la susah..nk kjr masa untuk study..tuisyen..tp..tp..tp kn..klu dh start bca..mcm xnk berhenti..jiwa yg tenang tu..sukar nk dgmbarkan..ayt al-quran tu teguran Allah pada kita..
solat kita berkomunikasi dgn Allah.Al-quran Allah menddik kita..-ni ayt yg aku pernah trbca..

rsanya itu permulaan yg sgt istimewa untuk 1 disember ni.prmulaan bg bulan disember.pntup bulan bg thun 2010..

sblum tu..dh kul 1.30 pg ni..dh 2 disember...aku nak ucapkan..

HAPPY BIRTHDAY
kepada my siput..ruby..ehehe..
selamat hari lahir syg..semoga diberkati dunia akhirat..usia dh mkin tua..smoga amalan mkin brtmbah..tingkatkan prestasi..jauhi kontroversi..ehehe..

from:..kak long yg sporting kiut miut comel mcm teddy bear..ayu dan sopan santun serta berkhikmah dan skema juga tersangatttttttttttttttt..la......KUAT PERASANNNN..:)

eh2..dia pun ada blog..korg boleh baca..
tgk apa die nk kat list untuk birthday die..ngada2 sungguh ni siput..ahaha
mcm2..
oouwh ye..sblum ana berhenti menulis dan melabuhkan tirai..menutup mata untuk tidur..
smbil mmbaca blog ni..korg dgr2 la lagu kt blog ni..bugs liriknya..opick-taubat

SELAMAT MALAM SEMUA..
WASSALAM~

Sunday, November 28, 2010

SIMPATI ATAU IKHLAS

SALAM..:)

Korg tau apa beza simpati dah ikhlas?
agk2 kenapa aku tbe2 trluah rsa nk cte tntg nie ye..
jln2..nmpk anak kucing tjtuh dlm longkang..apa yg korang buat?

1.buat reaksi terkejut..tanpa bertindak..
2.menangis sbb kasihan..tp xdpt nk tlong..
3.menjerit mmngil org lain..supaya tlong kuarkan kucing tu..
4.tanpa berlengah terus angkat dan kuarkan kucing tu dri longkang..

xkiralah apa pun yg korang buat..
tapi..kadang kala..korg sedar x..apa yg korang buat tu..
sbb simpati atau ikhlas..
apa beza ye??
lebih kurang je..
sbb simpati korg akan tlong..ikhlas pun korang akn tlong..
so..sme je kn..
tapi..
entri kali ni..
aku bukan nk mnulis tentang anak kucing..
tentang D.I.A
siapa dia ni??
seorang yg pernah dikecewakan??
orang kata..karma hidup tentang meninggal dan yg di tinggalkan
entah la aku xtahu apa yg aku pkir skrg ni..
rasa bersalah pun ye jugak
cuma..aku harap..orang tidak menyalahkan aku 100%
semua ni berlaku terlalu cpt..
xckup mtang lg untuk aku wat kputusan..
tapi..aku ad satu prinsip..
"ikhlas lebih penting dari simpati"
untuk ssetengah prkara..
ya..!!..aku akan rsa bersalah..tapi..
aku akan lg rsa brslah skiranya aku hnya cintakan dia ats dsr simpati..
die seorang yg baik..
gentleman..
ouwh..untung spe jd kksih dia..
cuma..tapi..dan sygnnya..
aku xboleh nk syg dia..
perasaan tu xlbh dri seorang kwn..
jgn kta aku xcuba..pernah..
tapi..aku rsa trpksa..dan akhirnya aku trpksa wt kptusan..spya die pergi sja dan jgn tnggu aku..
aku kejam??..kejam...mmg aku kejam..
ak pernah rsa sakitnya di tinggalkan..
sblum trlalu jauh..biarlah dia sedih skrg..kcwa skrg..
die berhak untuk bhagia..
bukan slepas btahun2 aku bg hrpan..kmudian..tngalkan dia..

kini..slpas hmpir stahun..
kmi hnya contact-lost cntact..
walau apapun..aku jenis cpt trsentuh..
wlu die bukan spcial..tp..aku hrgai dia sbgia seorang kwn..
kmi bknlan sbgai kwn..
dan mungkin dsbbkan aku rsa trlalu kcwa msa tu..
bru bpe hari break..
aku xprcya cinta sbya..so..aku mmg xlyan die lngsung..
dia sgt brsungguh2..
tapi..fahamilah dri aku yg bru kcwa nie..
aku xnk trlalu tgesa2...
lantas mmbuat kptusan.."i'm not ready"..
e2 bukan alasan..tp knyataan..
mmg aku xbrsedia..aku hrp hati ni bolh trma die suattu ari nnti..
tp...makin lama..aku rsa yg ak hnya bpura2..
bpura2 untuk bhgia..aku lbh sng untuk brsndri..
psnan untuk korg..yg bru break..xpyah la cri kwn yg blainan jntina untuk mluahkan prsaan sedih korg..!!..tipu smua tu..
msti akan ad prsaan pnya..
kawan??..sbb kwn..rmi lg kwn yg sjntina korg boleh korg luahkan..xplu org lain..prcylah..

kdg-kala rsa smpati kt dri sndri..
atau ikhlas nk bcnta nie..
sjujurnya..aku tidak bersedia..!!..
itu alasan aku msa tu..
alasan yg  mmg knytaan
aku tahu die sedih..
kecewa..
tapi..aku msih brdegil.
adkah aku harus trma sbb simpati..
tp..aku ikhlas nk bkwan..itu sja yg mmpu ak ktakan pdanya
saya minta maaf..
aku xnk jdkan dia hnya tmpt nk luahkan mslah..
sedih..kwca..isi msa ksong..
kan aku dh kta..dia baik..dan dia ptut dpt lynan mcm tu..

skrg ni..mungkin die dh ad someone..
aku berhrap..yg die btul2 dh bole move on..
tp..satu aku pinta..jgn musuhi aku..
please...
semoga dia dpt kbhgiaan tu ngn org yg lbh lyak..
dan sprti drinya yg jga lyak untuk dikasihi....

PENYESALAN

andainya aku bisa mengubah segalanya..
biarkan coretan hati menghiasi ruang kemaafan..
aku adalah manusia yang tewas dengan harapan..
biarkan masa berlalu meninggalkan dirimu...
bencilah diri ini..!!!..
agar tidak menyesali perpisahan ini..
keikhlasan..kejujuran... dan ketulusan hati..
yang telah aku khianati..
aku bukanlah untukmu..
memendam sebuah kemaafan yang aku pinta darimu..
inilah penyesalanku..
mencari kesempurnaan..
aku bukanlah tuhan...yang layak diberi penghormatan dan segala kebaikanmu..
kini.........
mengapa perlu aku tangisi pemergian itu..
setelah engkau membawa diri..
melalui saat sukar itu seorang diri...
sedari aku kini........
keegoanku..penyesalanku...

ini khas untuk dia.. I AM SORRY..


sekian~

request





LIFE                     LIFE    LIFE












SIGN OUT YOURSELF FROM MY LIFE..
PLEASE.......!!!..
SWITCH OFF MY FEELINGS TOWARDS YOU
I'M BEGGING.....!!!

Saturday, November 27, 2010

safiyyah

"hari ini.hari esok..lusa dan entah bila kau akan pulih kembali..kenapa lah tidak kau terima saja pinangan die si piah.."...arghh!!..kata2 teman masih aku tidak hiraukan..rsa sperti mahu saja menemplak mereka dgn kata2 yg lebih tajam..tp,apakan daya..lidah aku terkelu seketika..ada benar juga yg dktakan mereka..tp..!!!..kenapa ak???kenapa ak yg prlu kecewa??aku sedar..setiap yg trjadi ad hikmahnya..namun tdk semudah itu aku harus menerimanya.kadang kala..aku masih dibayangi kisah silam..kisah kita..di saat kau bersusah payah..kini..bila sudah brjya..kau tinggalkan aku..kau pergi bersama perempuan lain..
kisah die di hari graduasinya bersama perempuan lain..yg hadir mmbwa bunga..smbil mmbri ucapan.."terima kasih syg..thx for coming and that flowers"...kau xtahu bgaimana hancurnya hatiku..kau hnya tahu memperli aku..memberi kata-kata perangsang..tapi kau xtahu bgaimana rsanya di khianati..!!..aku benci dia...
tiba-tiba..lamunanku terhenti..melihat keadaan sekeliling..rsanya sperti ad yg hadir mmgil namaku..tp..aku tidak bgitu kenal akan suaranya..seakan-akan memanggil namaku dgn nada yg bgitu sayup2 kdgran..baiklah..mungkin itu hanya perasaanku.."safiyyah..safiyyah.."..

Friday, November 26, 2010

simbiosis mutualisme

simbiosis??


ouwhh...how are u??hope u r fine..
with a good feeling..just feel better for some reasons that we can't accept..it's not easy to face a reality..but believe n bear in ur mind that at least we r strong enough to get that things..to know the real situation..the real experience..
talk to your heart..setting your mind
"everything happens for a reason"


i know it's really easy to TYPE that words..(dunia..hnya djung jari)..but.. i just wanna us to keep in sharing and remind each other..if today..i remind u..tomorrow..u can remind me..:)..simple..


do u know who is cecelia ahern??the best selling author of ps,i love u..for those who r really like to read english novel..i'm sure that u will know her well..one of the books that i really like is the book of tomorrow..
say that..i'm agree with u..
"sometimes tomorrow has to start today"
when things are perfect..that's when u need to worry most
this book tell us about an unforgettable story about how tomorrow can change what happens today


who is perfectionist???
am i sounds like that?
some people say that..everything must be perfect..
ouwhh..sila katakan sy tdk brsykur..
that's not what i meant lur..
do not hope others will be perfect for u if u r not perfect too..


symbiosis??


"The relation between two different species of organisms that are interdependent; each gains benefits from the other"

BUT


be a symbiosis of mutualisme


WHY


Because u can be in 3 categories..



  • Mutualism



    • Both the symbiont and host benefit.
  • Commensalism



    • The symbiont benefits with little effect on the host.
  • Parasitism


    • The symbiont benefits to the detriment of the host.

choose it..to describe yourself..:)
as a conclusion..what's the relation between
situation..experience..the book of tomorrow and symbiosis.
??????

i can make it in a simple explanation..
symbiosis is about LIFE..
it can be divided into 3 categories..
so..all that will describe about you..yourself..
your experience dealing with the 3 symbiosis..
your situation..to handle it..
and the book of tomorrow 
tomorrow that comes with a new hope..

i still remember about wardina's words..maybe..

dont be sympathetic..
coz im not going to be apologetic...
i like people who are sarcastic...
but please dont try any slapstick...
and stay away from me plastic!

don't lie yourself..u know yourself better..:)


wassalam..~



pemergian seorang rakan



Kegelisahan didalam kedinginan
Meniti sepi keseorangan
Sebuah kematian yang tiada bernisan
Sendu mengiringi perpisahan..
Sahabatku..dengarlah..!!!
jeritan batinku..seolah2..memanggil namamu
namun engkau sekadar hadir membawa kenangan lalu..
jangan ditangisi perpisan..kesali pertemuan kerana setiap pertemuan berakhirnya perpisahan..
engkau yang pergi untuk selamanya..
mengapa tidak ku merasai saat kesakitan itu..
setiap rintihanmu menahan kesakitan..
tidak dapat ku gambarkan..
kepada kau yang ku sayang..
ku tahu pemergianmu ini tidak dirancang..
jika aku diberi kesempatan..ingin ku kucup dahimu untuk kali terakhir..
demi hajat yang tidak berkesampaian..
akan ku abadikan dikau dalam doaku..
mengapa aku masih menanti harapan
menunggu kehadiranmu
walaupun ku sedari..kau takkan kembali..
izinkan aku memohon maaf atas segala  khilafku..
akan ku abadikan kenangan terindah kita..
hanya dalam memori..
sebuah sajak terindah buatmu sahabat..


-11.55 pm
-MIAT
P/S:..AL-FATIHAH to my bestfriend Thaqifah..this is special i wrote for you

umrah 2009



salam..:)

sejak cuti sem ni..tgn rse gatal je nk mnulis..
jd addicted..
sbb dh lme xmnulis kowt..
dlu mnulis kt buku je..
i have my own diary..
ahhaa..e2 sgt rhsia..
sgla yyg pribadi lg private smua aku tulis kt diari tu..
xtau la smpi ble nk smpn..
mungkin..smpi stu msa..aku akn bkar diari tu..
MUNGKIN..:)

teruskan mnulis tentang umrah..

U.M.R.A.H

apakah itu umrah??

"Umrah pada syara' ialah menziarahi Baitullah al-Haram kerana mengerjakan Tawa, Sa'ie, Bercukur/ Bergunting dengan menurut syarat-syaratnya serta menunaikan segala wajibnya."

berapa umur korg skrg??
14?..24?..34?..54?..
prnah trpikir nk mngejakan umrah x??
atau alasan korg..
"nnti la..xckup amal lg.."
"ouwhh..nnti2 la..xpuas wt dosa lg"..
"ouw..blum nk taubat lg la."
aku??
aku sndri xprnah trpikir nk mnunaikan umrah dlm usia..
18 tahun..haa..lg untung..adik ak yg umur bru 10 thun..
tgk..rzeki msing2..:)
bg aku..terlalu awl..
bukan sbb xbrsedia..cuma.
yela..nk wt umrah nie..bukan rm200-rm300.korg dh le pg..
mksud ak..prsiapan kewangan..
dan juga diri korg..
xmau la..pergi sna mcm brcuti suka2 kn..
Alhamdulillah..:)
mmg sudah smpi msanya untuk ke sana
sgt2 brsyukur..

PENGALAMAN...

mcm2 pnglman dan peristiwa yg aku dpt..
tu la destinsi pertama ke luar negara yg pling jauh ak pernah pergi..8jam pnrbgan..uhhh..boring oww duk lme2 dlm flight..
nsib baik intrnational flight..
ok r..korg le tgk2 mvie..dgr lgu..
bg org yg xreti duk diam mcm ak..
ssh r..mmg sgt2 bosan..
mcm akk ak..die jenis cpt pening kpla klu naik flight..
korg bygkn..8jam tu..die just..bgun-tdo..bgun-tdo..MAKAN..
klu die trjga..die pening n muntah2..
so..kje ak slain tgk mvie..dgr lgu..pusing kri kanan tgk die tdur..kjut die tdur bile flgt attndant dtg..tnya nk mkn ap..
haaa..tang mkn ko xpning plak ae kak..
dasar kuat mkn ko..ps mkn..smbung tdur blk..tkut ap yg die mkn td..muntah blk..ahahaa..sengal la alasan ko..:p
kteorg pergi naik 

GULF AIR AIRLINES

best..sbb mknannya sdp2..
ahaha..mknan sgt penting jika anda sedang boring ye..
yg ak nk pling bngga..ad biskut cakp HUP SENG kt situ..
wahhaa..malaysia pnya tue..bgus2..
stelah 8jam pnrbngan..kmi tiba di bahrain untuk transit selama sehari..
BAHRAIN..korg tau ap yg ad kt bahrain?
kereta kt sne smua kreta mhal2.
honda city??tu adlah teksi kt sne..
ahah..scwan kpi??..rm30 duit mlysia..
so..jgn berangan angan2 nk shoping kt sne klu anda bukan 
jutawan..:)
brbalik pda niat kn...ak nk wat umrah..bukan nk g shoping..:)
lepas bahrain..
ke jeddah..di king abdul aziz international airport jeddah..
naik flight lgi..ouwhh..bgitu jauh prjlnan kmi kn..
smpi jeddah..naik bs..klu xslp ak..5jam kt bas.
then..smpilah ke madinah..madinah al munawwarah..:)
wktu smpi kt sni..kmi dtmptkan kt hotel yg dekat ngn masjid nabawi..jln kaki..lbih kurg 10m..
fuhh..htel kteorg btul2 bhdpan ngn pntu msjid tu..
rse sngt brsyukur lg..
madinah..lg mju dri mekah..
coz..mdnah lg bnyk bgunan bsr2 dan infrstruktur yg lbih moden..
cuaca pun lg sjuk bbnding mekah..
ak dh lpe bpe hri kteorg kt mdinah ni..tp..lbh dri 2hri r..
wktu kt mdinah..ak ad cousin kt sne..die stdy kt sne..so..die bwk kteorg..(kmi adik brdik sje)..jln2..tgk bndar mdinah..
kt sne..korg xkn tgk driver adlah prmpuan..
bhya..kang pak arab kjr..haa..mcm2 boleh jd..
tmpt shoping pun asing laki prmpuan..
so..klu prmpuan g shoping..mmg xkn la nmpk laki...
cme spnjg pjlnan kt bndr tu..ak ad nmpk stu tmpt shoping khas untuk family..brmkna..suami istri dan ank2 je bolh shoping..
korg tau x ap prsaan 1st time msuk msjid nabawi tu??
huhhh..!!!..aku xtau nk cte cmne..tp..sgt tenang..dan hmpir menangis ak dbuatnya..trharu..slama nie..tgk kt gmbr..skrg..btul2 ad kt situ..xtau lah nikmat mna lg yg ingin ak dustakan..
cme pelik sket..coz..klu nk msuk msjid tu..akn dkwal rapi oleh polis prmpuan..polis prmpuan??cmne tu??haha..dieorg pki jubah dan purdah beb..nk msuk msjid tu..beg akn d check..supya xde sspe yg boleh bwk kmera msuk..xde nya korg nk posing2 time nk solat oi..
pstu lps kt pntu utama..spnjg jln nk ke tmpt solat..akn ad tong2 air zam-zam bderet2..korg boleh mnum..dan juga ad yg amek air wuduk pki air zam-zam tu..sjukkkk..sgt..
kt sne..korg akn tgk..org bca al-quran mcm bca novel..mjlah..
korg xkn pkir stu mslah korg kt mlysia pun..solat...jeee..
pstu..ank2 org arab cmel.gle2..n prmpuan dierg.jgn ckp la..
cantik sangat..tp..xsmua still bkak tdung wlupun ssma prmpuan..sbb tkut jd ftnah..hotel kt mdinah n pngurusan kt mdinah lbh lncar..brbnding di mekah..owh ye..kt sne..stiap kali pas solat subuh..akan ad solat jzah..mcm dh jd kwajipan..akn wat scra brjmaah..coz..lps sbuh..akn ad je org yg mninggal..
aku prnah nmpk..brebut2 org nk angkat myt tu..phla bsr oww..
lps tu..korg boleh brdoa kt raudhah..haa..tmpt nie..sesak gile..
ak ckp r..klu musim umrah pun dh sesak mcm ap..musim hji..ak xtau r..bg llki senang nk msuk tmpt nie..tp.prmpuan..akn ad msa trtntu..so..time die kta mse untuk prmpuan lak..mmg kne berbut dpt tmpt dpn..xde istilah..sabar..sabar..nk xnk..korg mmg kne rebut..!!..klu x..korg xkn xdpt.senang kta.usha..bukan rebut r..lmbut sket kn..ahah
skali die bkk je pntu tu..org smua lari..LARI..
haaa...smpi ad yg kurang upya..jatuh..psan org yg guide kteorg tu..klu nmpk org jtuh wktu kte lari..cbe jgn tlong..sbb..klu kte tlong..kte akn ikut jtuh skali n kne pijak..hmm...kesian..tp..xtau nk wt cmne..

MEKAH..


ni bukan gmbr copy paste..nie gmbr btul yg kteorg amek..:)

slepas bbrapa hari di mdinah..mlwat makam nabi..dan mcm2 lg.
kteorg pun naik ba untuk ke mekah..mse yg dtnggu2..
kt mekah..mmg kne merasa sdikit ksushan..coz..htel xmcm kt mdinah..katil n tilam sdp2..cuaca sne lg pns..klu g msjidil haram..kn ad lantai..huhhh..korg lalu je..rse cm nk pitam pn ad..sbb pntulan chya mthri tu..mmg sgt silau..so..crmin mta prlu sbgai prlindungan bukan brgya..
kt sni..1st time msuk msjdil haram..n kaabah btul2 dpn mata..betul..xtpu...depan mata korg..!!..dpt bygkan??
haaa..sjud smpi ngis aku..
di snilah brmulanya tjuan utama..iaitu mdptkan umrah..
klu korg pg sne..brusha la untuk dpt 7x umrah..brsmaan 1 haji..tp..jgn smpi tkbur..buatlah dgn ikhlas..
ak dpt buat 4x..sbb kli ke-5..tu ak dmam..tu r..tmak sgt..smpi nk wt tghri buta..nshat ak..klu korg nk wt..wt wktu mlm..sjuk sket..

itu je kowt yg ak nk shre..bnyk lg..tp..pnt nk mnulis..
ehehe..senang kata..ap2 pun yg kte wt..ikhlas itu prlu..
wktu kt sne..ak pergi bwh agen..yg prgi smua org2 tua..cme kmi 3 adik bradik je yg muda..so..pnglman ddk2 bsma mreka..sgt brmkna..ad yg dh bnyk kali prgi..so..bnyk la die bole share ngn kteorg..brbnding aku yg bru 1st time pergi ni..



smoga selepas nie dpt wt umrah lg..dan haji...suatu hari nnti..

INSYAALLAH..:)