About

Instagram

Friday, December 3, 2010

sayang atau nafsu

Situasi

"dia tidak sayangkan saya..kalau dia sayang saya,dia akan berubah demi Allah dan membimbing saya ke jalan yang benar,bukannya meninggalkan saya dan menggantikan saya dengan orang lain untuk memuaskan nafsu dia semata-mata"....

ada orang pernah ckp ayt ni kt aku..
apa pendapat korang tentang ayat ni???
ada kebenaran juga apa yg dikatakan tu..dan mungkin itu lah jalan jodohnya..
korang mesti selalu dengar ayat "dah xde jodoh,nak buat macam mana"
ayat tu diulang berkali-kali,dan sudah menjadi ayat lazim yg dikatakan untuk mereka yg putus cinta..bercerai..dan seumapanya..bagi yg kecewa akan kata"berkata itu mudah..tp,bukan  mudah untuk menghadapinya"..
ayat lain.."perempuan baik untuk lelaki baik..lelaki baik,untuk perempuan baik"..dalam dunia ni,xde manusia yg sempurna..susah nak menilai sesorang tu baik dari segi apa..orang yg baik perangainya,belum tentu solat..orang yg solat,belum tentu baik akhlaknya..barangkali tidak sempurna solatnya..aku tidak mahu menilai lebih lanjut..cukup lah kita sentiasa perbaiki diri sendiri..cermin diri sendiri..islam sendiri mengeluarkan ayt tersebut.teringat kata-kata ustaz aku,"kalau kita nak kan 10 kebaikan tu pada psngan kita,adakah kita ad 10 kbaikan tu??"..berpikir sejenak aku dibuatnnya..benar,xperlu kita mengharapkan orang lain nak sempurna,klu kite sendiri tidak sempurna..aku sendiri tidak pernah meminta nak pasangan yg smpurna sglanya..cukuplah kalau dia punyai sifat sentiasa ingin perbaiki diri..bukankah perkahwinan itu saling melengkapi..:)..

meninggalkan seseorang untuk orang lain demi kepuasan??kepuasan yg bagaimana?yg sesuai dgn diri kita..boleh "ngam"..kalau begitu..kenapa selepas bertahun-tahun..kenapa tidak dari awal saja?sebab sudah bosan..kenapa dah bosan"..sebab dah tahu perangai sebenar..

lantas meninggalkan si dia..dan mencari org lain..sebagai pengganti..
karma hidup itu.."meninggal dan yang ditinggalkan"..bak lirik lagu kris dayanti

Cinta
Biar saja ada
Yang terjadi biar saja terjadi
Bagai manapun hidup
Memang hanya cerita
Cerita tentang meninggalkan dengan ditinggalkan

agak-agak nak salahkan siapa?kalau perempuan yg baik..ditinggalkan oleh lelaki x baik..kita akan guna ayat "perempuan baik untuk lelaki baik"..kalau 2-2 baik..tapi msih xbersama.."dah bukan jodoh"..ouwwhh..ayat dh prepare awal..ntah la ye..cuma aku terpikir je..so..nak share apa yg aku pikir ni..x mengapa.."sesungguhnya,Allah Maha mengetahui segalanya"..adakala yang kita xnk tu..baik untuk kita..dan yg kita nak tu,xbaik untuk kita..
tapi...kita manusia..xlari dari silap..rungut..sedih...kecewa..alpa..cuai..
sekarang aku dalam mood ok..boleh la ckp mcm ni..tp..klu tgh mood x ok..waaa..mula la merepek2..xnk mkn la..termenung la..xpe..aku tulis..korg ingat..nnti aku lupa..korang ingatkan ye..:).bla bla bla..~

pernah terbaca satu buku motivasi tentang cinta...
al kisahnya..bermula.......................

....................seorang lelaki sedang besedih kerana ditolak pinangan seorang perempuan yg cantik dan menjadi idamannya.perempuan tersebut pun memilih lelaki lain...lantas seperti menyalahkan takdir..
setelah 15 tahun kejadian tu berlaku,dan dia juga telah berumahtangga  dengan perempuan lain.."barangkali ini jodohnya"...
suatu hari,dia dapat tahu bahawa perempuan tu menghidapi penyakit yangg menyebabkan dia lumpuh..dalam hatinya.."syukur..aku xkwen dgn dia..kalau x..dah jga "orang sakit".........................................................

bunyi mcm kejam je..smpai hati ckp mcm tu..sptutnya doakan perempuan tu kn..ahahaha..bukan tu motif cerita ni..tapi..nak menunjukkan..setiap yg berlaku tu ada hikmahnya..segala yg baik tu dtg dri Allah..
semoga kisah dari cerita ni..dan ayt di ats menjadi ingatan pada kita..

 apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir. -sumber dari i luv islam..http://www.iluvislam.com/inspirasi/kembara-hidup/1226-cinta-itu-fitrah.html




p/s:..apa yang aku tulis ni..sekadar satu pendapat..pikiran dan perkongsian..mudahan..menjadi ingatan untuk diri sendiri..

tidur lena..
wassalam...:)

Wednesday, December 1, 2010

hello disember..!!!

salam..:)..
kaifa haluki ya sodhiki??..eiceh..brbhsa arab plak..kolah2 subra..:P

nak tulis tentang apa ye??hmm..nk cte tentang bulan disember ni..
hmm..sbnrnya entri ni dh terlwat satu hari..sbb aku nak tulis ptg td..1 disember 2010..tp..ni dh kul 12 lbh..dh msuk 2 disember plak..
xpe la ye..nk cite gak..
rse sedih dah bulan 12..sbb dh hjung tahun..akan menghadapi tahun akan datang..2011..
apabila pkir2 balik..apa yg aku dh capai untuk 2010??.ni..azam mana yg dh tercapai??..
kesedihan..kejayaan..kegembiraan..kekecewaan..dan segala ke..ke..ke..kee...yg seumpamanya..:)

1 DISEMBER 2010

ouwhh..ptg2..masih dduk mengadap facebook..tiba2 je..turun dapur..terus trpkir nak "rosakkan" menu..jeng3x..ahaha..lantas terus ambil telur 3 biji..wat telur special r konon..aku bagi nama kt resepi tu.."TELUR CINCAI SPECIAL"..npe cincai??sbb aku msk cincai2..masuk kan apa saja bahan ikut suka aku..letak crabtstik..cmpur pes tomyam..bawang..sdikit ssu tepung..bagi gebu sket..dah kata..aku yg msak..so..ikut suka aku la kan..:p.eh2..mak sy pesan.."kita buat die"..haa..mak aku sendiri suka edit2 resepi tau..mana tumpahnya kuah kalau ke lantai nasi..cehyyy..like mother like daughter r..ahaha.then..kenapa special??sbb..ada mcm2 bahan..dan yg paling special...sbb aku yg masak..ahhhaa..khas untuk mak tersayang..dia puasa hari ni..puasa sbb ain exam..mudahan ain mudah nak jwb exam..spm..Amin..
selepas berbuka..dan mkn bersama..mcm biasa r..solat mghrib dan tunggu isyak..
lepas insyak..bersiap untuk ke kelas mengaji..1st time pergi kelas  mengagaji yg cmtu..cmtu cmne??cmne yg cmtu??
hahaha..adoi..ntah ye..sbb..ramai budak2 kecik.yg power2 bca al-quran.mcm tahfiz r lbh kurang...huuu..jd segan lak aku..yela..aku sedar..xpe..kita menuntut ilmu akhirat kn..bak kata ustazah tu.."nak belajar ilmu akhirat ni..xboleh malu2..nnti  kt padang mahsyar..dh xde beza2 pngkat..taraf..usia..smua tu..hnya amal yg mnntukan.."..cuma..
cuma kn..tmpt tu agk bsing..mklum kn..budak2..dan ramai org..so..aku ni..klu g tmpt rmi org..n kne bca..aku ssh nk fokus untuk prmulaan..org lain tnggu gliran nk mngaji ngn ustazah..bca quran..aku??..duk tgk kiri knan..ehhh..budak tu wtpe..ehh..budak tu baca surah apa...ehhh..cntik tdung die..ehhh..npe  suara die cmtu..bila ustazah tu ckp ngn org lain..aku pun sibuk tgk prbualan dieorg..pdhal bukan ustzah tu ckp ngn aku..haaaa..cmtu r..untuk 30mnit awl..pstu dh ok r..lps 30 mnit..bru boleh fokus btul2 bca quran..
sblum ni..aku ngaji ngn abah je..tp..mungkin dia sibuk cuti ni..
mula-mula..xnk pilih kat situ..sbb..aku rasa ustazah ni mcm garang je..huhuh..tapi..dh pergi..ok..dia baik je..cuma sikit tegas..ngajar budak2 kecil mmg la kene garang sket..
waktu kt sana.aku nmpk ada seorg budak prmpuan ni..waahhhh...muka suci,lembut,cantik..aisshhh..sejuk mataaaa memandang.bgusnyaa...:)
cantik macam ni



x..x..tipu.tipu sy tipu yg sy xtipu..cntik .cntik mcm ni..tp..bukan mcm wardina..aisshh..


aku rasa ada baiknya gak cuti2 ni pergi kelas2 mcm tu..kalau kt u..msa agk terbatas..mmg alasan masa je r jd penghalang..bca quran..bca je..tp..xde plak org nk semak tajwid2 ni..so..sesekali pergi kelas cmni..dpt btulkan balik apa yg tersalah..ingat balik hkum2 yg dh lupa..teringat lirik lagu opick..

Obat Hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Qur’an dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perbanyaklah..

tajuk lagu : tombo hati
nyanyian: opick
 bagi pendapat korg la kn..susah x nk wat 5 prkara tu..rasanya..bagi aku la..bg aku..xsusah..semua bnda2 yg simple..bukannya kena kluarkan duit..cuma MASA dan KOMITMEN..istiqamah..tp..aku tidak sempurna..bca quran..kdg2 konsisten..kdg2 ada hari yg trtnggal..solat sunat?tidak stiap hari..tp..pernah..berkumpul ngn org soleh??..msti la ada..pergi mjlis2 agama..dgr crmah..tp..bukan setiap hari..puasa??ada..tp..bukan setiap mnggu..zikir..ad..tp..bukan 24 hours..hmmm..permulaan dh ad..pngalaman dh ad..tunggu apa lagi?? ISTIQAMAH je..insyaAllah..slow2..aku xnk buat secara drastik..janji itu ini..tp..sekejap je..bertahan untuk sebulan..tp,klu x istiqamah setiap hari..istiqamah dlm berusha..wlupun kjp ye..kjp x..istiqamah gak kn??
ingat x..entri aku tentang perubahan..hidup ni perlukan perubahan..bru x bosan..terpulang pada anda..dh pandai mmbca..msing2 boleh menilai perubahan yg mcm mana..
korang pernah x..jumpa org alim..tp,mnyakitkan hati..hmm..cmna ye??...die alim..tapi..dri segi pergaulan..agk mnyakitkan hati..cpt pandang serong terhadap org..cpt buruk sngka..kdg ap yg die nmpk.itu yg dikeji..aku xtau la ye nk ckp bab cmni..tp,aku kurang hormat org mcm ni..erkk..boleh x tulis cmni???kena saman x?..ntah2..xtau nk xplain..korg klu faham..tolong cite kt aku ye..ehehe
ok..sbnrnya..nk cite tntg prubahan aku ni..tapi perubahan ni lebih kurang azam laa..nk tau???
tunggu...~..mungkin akan dtulis untuk entri akan dtg..skrg ni..bru azam..so..xnk hangat-hangat tahi unta  ayam..
teringat usrah td..."latih lidah kita dengan berzikir.lailahaillallah.nnti nk mati senang..kalau baik amalannya..senang la mengucap..klu x..susah.."..subhanallah..sama2 kite renungkan..aku pun terpkir balik..klu la..blk dari ngaji ni ajal aku..mcm mana la ye..sbuk duk mnghafal formula..nyanyi lgu english..lancar..tp..bca bhsa arab..tergagap2..muhasabah dri ni..mana kita letak akhirat kita kan???*wlupun dh 5 thun bljr bhsa arab*
mudah-mudahan..kita saling mengingati..
nak ambil masa..dduk bca quran tu..punya la susah..nk kjr masa untuk study..tuisyen..tp..tp..tp kn..klu dh start bca..mcm xnk berhenti..jiwa yg tenang tu..sukar nk dgmbarkan..ayt al-quran tu teguran Allah pada kita..
solat kita berkomunikasi dgn Allah.Al-quran Allah menddik kita..-ni ayt yg aku pernah trbca..

rsanya itu permulaan yg sgt istimewa untuk 1 disember ni.prmulaan bg bulan disember.pntup bulan bg thun 2010..

sblum tu..dh kul 1.30 pg ni..dh 2 disember...aku nak ucapkan..

HAPPY BIRTHDAY
kepada my siput..ruby..ehehe..
selamat hari lahir syg..semoga diberkati dunia akhirat..usia dh mkin tua..smoga amalan mkin brtmbah..tingkatkan prestasi..jauhi kontroversi..ehehe..

from:..kak long yg sporting kiut miut comel mcm teddy bear..ayu dan sopan santun serta berkhikmah dan skema juga tersangatttttttttttttttt..la......KUAT PERASANNNN..:)

eh2..dia pun ada blog..korg boleh baca..
tgk apa die nk kat list untuk birthday die..ngada2 sungguh ni siput..ahaha
mcm2..
oouwh ye..sblum ana berhenti menulis dan melabuhkan tirai..menutup mata untuk tidur..
smbil mmbaca blog ni..korg dgr2 la lagu kt blog ni..bugs liriknya..opick-taubat

SELAMAT MALAM SEMUA..
WASSALAM~