About

Instagram

Friday, December 3, 2010

sayang atau nafsu

Situasi

"dia tidak sayangkan saya..kalau dia sayang saya,dia akan berubah demi Allah dan membimbing saya ke jalan yang benar,bukannya meninggalkan saya dan menggantikan saya dengan orang lain untuk memuaskan nafsu dia semata-mata"....

ada orang pernah ckp ayt ni kt aku..
apa pendapat korang tentang ayat ni???
ada kebenaran juga apa yg dikatakan tu..dan mungkin itu lah jalan jodohnya..
korang mesti selalu dengar ayat "dah xde jodoh,nak buat macam mana"
ayat tu diulang berkali-kali,dan sudah menjadi ayat lazim yg dikatakan untuk mereka yg putus cinta..bercerai..dan seumapanya..bagi yg kecewa akan kata"berkata itu mudah..tp,bukan  mudah untuk menghadapinya"..
ayat lain.."perempuan baik untuk lelaki baik..lelaki baik,untuk perempuan baik"..dalam dunia ni,xde manusia yg sempurna..susah nak menilai sesorang tu baik dari segi apa..orang yg baik perangainya,belum tentu solat..orang yg solat,belum tentu baik akhlaknya..barangkali tidak sempurna solatnya..aku tidak mahu menilai lebih lanjut..cukup lah kita sentiasa perbaiki diri sendiri..cermin diri sendiri..islam sendiri mengeluarkan ayt tersebut.teringat kata-kata ustaz aku,"kalau kita nak kan 10 kebaikan tu pada psngan kita,adakah kita ad 10 kbaikan tu??"..berpikir sejenak aku dibuatnnya..benar,xperlu kita mengharapkan orang lain nak sempurna,klu kite sendiri tidak sempurna..aku sendiri tidak pernah meminta nak pasangan yg smpurna sglanya..cukuplah kalau dia punyai sifat sentiasa ingin perbaiki diri..bukankah perkahwinan itu saling melengkapi..:)..

meninggalkan seseorang untuk orang lain demi kepuasan??kepuasan yg bagaimana?yg sesuai dgn diri kita..boleh "ngam"..kalau begitu..kenapa selepas bertahun-tahun..kenapa tidak dari awal saja?sebab sudah bosan..kenapa dah bosan"..sebab dah tahu perangai sebenar..

lantas meninggalkan si dia..dan mencari org lain..sebagai pengganti..
karma hidup itu.."meninggal dan yang ditinggalkan"..bak lirik lagu kris dayanti

Cinta
Biar saja ada
Yang terjadi biar saja terjadi
Bagai manapun hidup
Memang hanya cerita
Cerita tentang meninggalkan dengan ditinggalkan

agak-agak nak salahkan siapa?kalau perempuan yg baik..ditinggalkan oleh lelaki x baik..kita akan guna ayat "perempuan baik untuk lelaki baik"..kalau 2-2 baik..tapi msih xbersama.."dah bukan jodoh"..ouwwhh..ayat dh prepare awal..ntah la ye..cuma aku terpikir je..so..nak share apa yg aku pikir ni..x mengapa.."sesungguhnya,Allah Maha mengetahui segalanya"..adakala yang kita xnk tu..baik untuk kita..dan yg kita nak tu,xbaik untuk kita..
tapi...kita manusia..xlari dari silap..rungut..sedih...kecewa..alpa..cuai..
sekarang aku dalam mood ok..boleh la ckp mcm ni..tp..klu tgh mood x ok..waaa..mula la merepek2..xnk mkn la..termenung la..xpe..aku tulis..korg ingat..nnti aku lupa..korang ingatkan ye..:).bla bla bla..~

pernah terbaca satu buku motivasi tentang cinta...
al kisahnya..bermula.......................

....................seorang lelaki sedang besedih kerana ditolak pinangan seorang perempuan yg cantik dan menjadi idamannya.perempuan tersebut pun memilih lelaki lain...lantas seperti menyalahkan takdir..
setelah 15 tahun kejadian tu berlaku,dan dia juga telah berumahtangga  dengan perempuan lain.."barangkali ini jodohnya"...
suatu hari,dia dapat tahu bahawa perempuan tu menghidapi penyakit yangg menyebabkan dia lumpuh..dalam hatinya.."syukur..aku xkwen dgn dia..kalau x..dah jga "orang sakit".........................................................

bunyi mcm kejam je..smpai hati ckp mcm tu..sptutnya doakan perempuan tu kn..ahahaha..bukan tu motif cerita ni..tapi..nak menunjukkan..setiap yg berlaku tu ada hikmahnya..segala yg baik tu dtg dri Allah..
semoga kisah dari cerita ni..dan ayt di ats menjadi ingatan pada kita..

 apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir. -sumber dari i luv islam..http://www.iluvislam.com/inspirasi/kembara-hidup/1226-cinta-itu-fitrah.html




p/s:..apa yang aku tulis ni..sekadar satu pendapat..pikiran dan perkongsian..mudahan..menjadi ingatan untuk diri sendiri..

tidur lena..
wassalam...:)

4 comments:

  1. babe!
    i folow u taw yayunk. :D

    nice blog. :))

    ReplyDelete
  2. ehem... mcm kenal kan ayat sape yg memula tu.. but btw,i really meant it. if he do love me, he will never leave n replace me that easy just to fulfill his own desire... hey. apesal amek lagu blog aku eh! ceh.

    ReplyDelete
  3. syiera..:..ahha..alaa..share2 je ni..btw,thx..:)
    akak:..syibukk la anda..;p

    ReplyDelete
  4. apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir. * i love dis *

    ReplyDelete