About

Instagram

Friday, January 7, 2011

pencinta COKLAT...!.

salam..:)

 hari ini tidak jd pulang ke miat gara2 akk demam..xpe..dimaafkan..kerana kita merancang,Allah tentukan..:)

tekan2 papan kekunci..sambil melayan chat di fb..smbil menjengah2 artikel di blog i luv islam..!..tetiba..rse mcm nak makan COKLATssssss..tp..rezeki mlm ni tersangatlaah bnyak..ada nc lemak..chicken wings..n burger prosperty..Alhamdulillah..maka..hasrat untuk mkn coklat dilupakan sementara..tp kan..tapi..aku perasan..klu makan coklat,kt hostel lg best...klu blk rumah,selera tu akan hilang..sbb rumah bnyk makanan lg sedapp dri miat.!..nyum..nyum2x..xpe..sy brsyukur..dri xmkn langsung..

so..how r u today??hope u r fine..better than yesterday..hidup perlu diteruskan bro..!.jgn sedih..waa xsuke tgok org sedih2..touching lebih2...nnti wa jd sebak maaa..trus meleleh airmata mcm hujan n teriak kuat2 mcm petir n guruh..haaa.baik korg jgn sedih2..aku klu sedih jd cmtu,tlong lah kesian kt aku k..;p..sori la..sbb ada idea nk mnulis..maka,hasilnya pnulisan dan isi jd hyperbola.!cikgu bm zaman aku kecik dlu ajar..klu nak menulis..kena ada hyperbola..bru best..org nak bca pun jd hyperactve..ehh??..kowt laa..

bagaimana nak memulakan cerita ni??
hmmm..begini..tahukan anda..siapa penggemar coklat..anda pastinya seorang yg hebat..!!..(psni semua duk cari coklat nk makan..sbb nak bajet diri hbt kn..;p)..ahaa..
kenapa saya kata anda hebat???sebab..setiap kali anda makan coklat,,tp,pstikan anda memang PENGGEMAR coklat ye..klu x,bce ini entri sgt membosankan n korg xdpt feel..xkhusyuk waa ckp sama lu....bermakna,suka makan coklat..so..klu korang mkn coklat,korang akan menikmatinya..dari awl hingga akhir..setiap kali korang bukak mulut nk ngap.!..ngap..!.coklat tu..*awas bg pemerhati..jgn smpai terliur*..korang akan makan smpi tertutup2 mata..mata besar jd bulat..mta bulat jd segi tiga..mata kecik jd besaRrrr..!..HAAAH..korang tgk..betapa besarnya implikasi bg penggemar coklat yg sedang makan coklat..korang x cover2 cun semua tu..dh xpeduli klu ada org hensem lalu depan..(sbb tu sy suka mkn coklat dlm bilik jeee..)..;p..



tengok..mata besar pun dh tertutup..punya la menikmati coklat tu kan


jangan sampai comot gini kalau makan di khalayak ramai..

org kata..org taip..org tulis..org baca..klu mkn coklat ni boleh jd gemuk...ALAMAK..!..tkutnyaa..takut..BUWEEKKK..x takut pun..sje nak tkut2 kan korang..korang jgnlah makan coklat tu pg,ptg,malam..mkn ulam ngn coklat..mkn nc lauk coklat msk udang..minum air perisa juz coklat..mmg sengal la kan klu korg buat gitu..adoiii..yg pnting mkn coklat ni kena berjadual..jgn ikut suka korang je..pstu malas nak senam...mmg lah gemuk..heellloo..klu dh makan tu..mmg la jd lemak,klu mkanan yg sptutny jd tenaga tu xdigunakan or dibakar..huuu..apadaa..tgk ni..aku duk rumah..rse sdikit tmbam..kenapa memasak xboleh jd kurus??sbb pas mkn aku makan lebih bnyk dri yg aku bakar lemak..LOL....;P

coklat ni..ada macam2 jenis..so..korang kena pandai pilih..xheran lah..klu org memilih coklat.."eh..i nak cadbury..xnk yg 20sen..u ni kdekut duit..tahi hdung pahit",kata seorg wanita kepada bf nya..sadis tul..nak tau sebab??sebabny..coklat bukan sekadar coklat..coklat juga boleh bg khasiat..dan faedah..mari berkenalan dgn jenis2 coklat dahulu ye..:)

1.Couverture
ini adalah coklat yg terbaik..sebab peratus lemak koko sgt tinggi..maka..akan menghasilkan rasa yg sgt sedapppp..sehingga menjilat2..coklat jenis ni sesuai untuk coklat buatan tangan..yg ada bentuk2 tu..~
2.Milk coklat
ada campuran cocoa butter,gula,coklat cair,susu dan vanillah..waahaa.sedap..tp..mcm bnyk  lemak jeeerk..coklat ni paling bnyk digunakan.coklat ni paling famous..yela..klu bg kt budak2..msti suka kan..ada kndungan susu..owh ye,bg yg suka buat2 kuih tu..milk coklat xbpe sesuai,sbb coklat jenis ni mudah hangus klu dicairkan..awas..coklat susu lebih tinggi kalori..
3.Plain coklat
coklat ni sesuai klu nak buat kuih..sbb lebih bnyk rasa..
4.White coklat
campuran cocoa butter,gula,susu dan vanilla..sesuai kalau nak buat dekorasi kt kuih2..jgn konfius milk coklat n white coklat..rasa lain..milk coklat lg sedappp..oleh kerana coklat ni pun mudah hangus.so..korang kena masak ngn penuh kasih sayang..coklat  ni juga hasil dri lemak coklat

so..tu la antara jenis2 coklat yg biasanya kita jumpa laa..aku rse ada lg..tp xyah citee la..nnti jd lg konfiuss..untuk pengetahuan korang,antioksidan dlm coklat tu..boleh mengurangkan risiko sakit.. jantung.mengurangkan tau..bukan terus hilang.. dengan cara mencegah oksidasi Low Density Lipoproteins (LDL) atau yang sering disebut lemak jahat..selain tu..boleh membangkitkan mood..(sebab tu,kalau org stress or sedih suka makan coklat..mcm aku)..eheh..boleh memanjangkan umur..(kalau dh ajal..xtau la)..buat kita hepi..dan..dan..boleh jd MASKER..!..tau x??masker yg org pmpuan suka tepek2 kt muka tu..dan boleh buat jd awet muda..!..haa.kalian tunggu apa lg?silalah ke pusat membeli belah sekarang..dptkan coklatt yg original..:p

tangan dah penat menaip..maka..nak bg gmbr2 sket..bg gambaran..bentuk2 coklat ke..supaya korag terliurrr..eheh


ni coklat yg biasanya org buat masak tu..buat kuih


waahhh..wahhh.terujanyaaa..mcm2 bentuk..menarik.."heyy..cantik tertarik..menarik kau mmg da bommbbBbBB..!"..*TETIBE*..;p


haaa.yg ni..lg la kaaann..sedapnyaaa..aku xtau pun sedap ke x..tp..semenjak kisah percintaan ct nurhaliza dgn dato'k..aku pun try la..n mmg sedappp ggiler..1st time try kat cameron highlands...perghh..terbaik.

kalau coklat2 yg biasa tu..aku suka jenama cadbury je..sebab ada macam2 jenis..coklat2 yg mahal xmampu lg nak beli..btw..nak beli coklat2 ni pun..korang kena awasi kandungan..mne tau ada geletin..lemak2 bntg yg haram ke..so..hati2 ye..lg2 la coklat2 yg mahal2 jenama luar ngra tu..



alololo comelnyaa..nak coklat cmni laa..ehe

itu sebagai penutup..

"hari-hari makan coklat.sampai terliur.
coklat dimakan pda waktu malam..
sudah malam saya mahu tidur..
sekian saja..wasalam.."


bye korang..bye...!!!!..BYE




No comments:

Post a Comment