About

Instagram

Tuesday, April 26, 2011

it's not about the money

We need to take it back in time, 
When music made us all unite 
And it wasn't low blows and video hoes, 
Am I the only one getting tired 
Why is everybody so obsessed 

Money can't buy us happiness 
Can we all slow down and enjoy right now 
Guarantee we'll be feeling Alright. 

ini lirik lagu price tag...
saya sudah jatuh cinta dengan lagu ini..
jarang nak dengar lagu english...kadang2 sebab lirik yang merepek2 dan rentak yang kuat..
ouwhh..bukan dengan jiwa saya
tapi..lirik lagu price tag..ni ada makna..

see..money can't buy us happiness..

korang pernah dengar tak.."money is not everyhting..but everything needs money"..
betul jugak kan...dunia zaman sekarang...semua perlu duit...
nak masuk toilet pun kena bayar..mana ada free..
berpada-pada lah..kaya sangat susah..miskin sangat pun susah..
tapi..satu je r..kalau orang kata semua perlukan duit..
kebahagiaan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit..
nak tahu kenapa??

pengalaman saya interview seorang ceo syarikat..ok..tidak boleh dinyatakan lebih detail..
dia memang seorang yang hebat..*saya sekadar berokongsi pengalaman..ambil yang baik..buruk dijadikan iktibar*..
memang otak bisnes...bagi saya...kalau semua orang melayu macam dia..pemikiran dan sikap macam dia..mungkin melayu tidak mundur..namun..sayangnyaaaaa...
.
.
.
.
mula-mula bercerita..saya masih kagum dengan kejayaannya..tapi..setelah..mula mentafisir pemikirannya..untuk perbualan yang dah hampir berjam-jam..saya mulai ragu dengannya..
mengapa???
sebab...duit "menggelapkan hati" anda..
sanggup buat apa sahaja demi duit..
hmm....bagaimana ye mahu ditapis2..senang kata..ketepikan agama sebab bisnes..
"orang melayu mundur sebab percaya sangat cakap ustaz..itu tak boleh..ini tak boleh"..
ouwhh..itu saya tak boleh terima..nabi dulu berjaya dalam bisnes..baik je..
bukan sebab ustaz..tapi sebab dunia zaman sekarang tak percaya cakap ustaz lah..jadi begitu..
rasuah..makan duit haram..sanggup minum arak demi bisnes..
bisnes yang berjaya ke begitu???
apa kau fikir duit kau berjuta2 tu boleh beli syurga??
kalau setakat kasino anda nak beli...tak tahulah nak cakap apa ye..

tahu tak..saya pernah buat eksperimen kat diri sendiri..
macam mana lah orang yang selalu fikir duit..duit..duit..
yeaahh..tak tenang hidup oww..
hati ni asyik fikir duit2...kalau xde duit macam mana..kena cari duit...

ok..maksud saya..mencari duit,rezeki..tidak salah tapi biarlah jangan sampai ketepikan agama..
tidak salah menjadi kaya raya..
janji tidak mengetepikan agama..:)..
kemiskinan itu ujian..kekayaan pun ujian..

pemikiran yang sempit...kerana datangnya dari hati yang "kosong"..
fikir dengan buat itu ini saja boleh jadi kaya...
biarlah ianya usaha dan rezeki yang diberkati..rezeki Allah itu ada dimana-mana sahaja..

wasalam..:)

No comments:

Post a Comment