About

Instagram

Thursday, May 5, 2011

when your dreams comes true..!

salam..:)

hye..harap2 kalian sihat sejahtera bersama orang tersayang..
well..since today is the last paper for this week..i just feel.."ouwhh..lega sedikit"..if not..i might be someone that 
we call it as NERD..waah.!..nerd..it was me..ahhaa..really strict with the rules and regulation..
timetable sentiasa dipatuhi..if not..i tak boleh makan..denda diri sendiri..
yeAAHH..3 years ago..when i was at secondary school..prefect~must be punctual and on time maa..

ouppss..stop..stop..dah telajak cerita..banyak sangat nak bercerita..nanti kering idea..dah jadi senyapppp je..so..kita teruskan dengan tajuk kita pada hari ini..

"WHEN YOUR DREAMS COMES TRUE"

HAA..
..
...
korang pernah terpikir tak..apa cita-cita..angan-angan korang or apa2 saja yang korang rasa ianya..
"it's miracle of life"..wahh..gitu kan..
pernah terpikir angan2 nak pergi new zealand..jalan2..makan angin..tapi..fikir3..ianya mungkin..
"suatu hari" nanti..tak pun.."berangan je la..tengok gambar pun jadi lah.."..
.
.
.FIKIR..FIKIR..FIKIR.
punya fikir..
tiba-tiba sekarang ni bila korang imbas kembali..rupanya korang dah berada dalam keadaan tu..
haa..ni nak cerita betapa jakun saya waktu kecik-kecik dulu..DULU laa..sekarang tak..;p..
zaman muda-muda..umur tak mencapai tahap remaja lagi..
saya selalu jakun bila nampak kapal terbang..since my room ada veranda..so..malam2 tu kalau ada masa lapang..sukalah duduk kat veranda tu..tengok bintang2..bulan..tiba2 nampak lampu kelip2 kat atas awan tu..owhh..!!..teka..teka..itu adalah kapal terbang..maka..saya akan panggil adik2 untuk tengok jugak..walaupun tak nampak kapal terbang apa..janji saya pasti itu adalah kapal terbang..bukannya belon udara panas ye..biasanya seperti saya yang normal iaitu cepat excited..maka saya akan jerit dari veranda tu.."ehhh..kapal terbang..cepat tengok.!!.."..haa..camtu lah..jakun kan..padahal tak nampak pun..cuma tahu bila ada lampu kelip2 tu maknanya ada kapal terbang..
teruslah berangan untuk jadi pilot..serius.!..cita-cita asal nak jadi pilot tau..
kalau tengok orang pakai baju putih smart2 tu..ngn topi warna hitam..sambil bawak beg tarik..maka..saya pun terus BERANGAN..~..
dulu banyak juga la ambil tahu dunia or kisah2 pilot ni..zaman friendster dulu..rajin jugak la add orang2 yang tak kenal ni..tapi..amek jurusan penerbangan..ahaha..bila pikir2 semula..lawak je..
rasa macam kagum gila dengan bidang penerbangan ni..
owh ye..bukan setakat kapal terbang je yang saya jakun..helikopter pun..oleh kerana rumah dekat dengan stadium..so..bila ada majlis yang orang kenamaan akan "turun padang"..akan adalah helikopter kan..sanggup suruh abah bawak..janji lalu je depan stadium semata-mata nak tengok helikopter tu..padahal nak tengok kat internet pun boleh..ehh.!!.kan dah kata..I NI JAKUN..;p..

lepas tu..kalau pergi bercuti yang melibatkan perjalanan jauh n perlu naik flight..apa lagi..mesti rasa seronok lah kan..baru masuk airport je...dah berangan pilot nak g terbang ni..ahahaa..
tengok keadaan sekeliling..kiri dan kanan..semuanya orang yang berpakaian kemas..tapi..masa kecik2 dlu..tak pkir lagi sistem-sistem airport ni..so..apa yang saya pandang sekadar..pilot dan pramugari..dan pramugara..bila cerita tentang kapal terbang je..balik2..mesti pilot dan pramugari je ada dalam mind setting..
1st place yang saya pergi adalah kuching,sarawak..masa tu air asia tak femes lagi kowtt..so,naiklah MAS..

pengalaman pertama kali naik flight??ahhhaa..guess what..
tak senang duduk..of course lah tak tahu nak cari seat..ok..pramugari dah tunjuk kan..then bila duduk..bergaduh..nak dduk kat seat tepi tingkap..boleh nampak pemandangan luar..bila pilot start cakap je..masing2 pandang kiri kanan sambil angkat kening..*bangga ni dah dapat naik kapal terbang*..aha!..
lepas tu..mula lah..sentuh sana sini..owhhh sebelum take off..saya tak tahu macam mana nak pakai seat belt..!!..toleh orang kiri kanan..tengok orang depan belakang..macam mana nak pakai..ikut step by step..last2 pramugari yang pakaikan..;p..

sampai je di destinasi..jadilah orang yANg paling last turun..sebab nak bergambar dengan pramugari yang cun2 dan pramugara yang smart2..lepas tu nak post kat friendster..nak bagi tau kat kawan.."ehhh..aku dah naik kapal terbang.!"..aahhaa..kelakar..kelakar bila ingat balikk..ntah pape jela masa tu kan..

bila dah makin besar sikit..my mum tak bagi jadi pilot..dia kata..susah kalau perempuan..
nanti dah kawen..kena travel jauh..dalam hati saya.."apa lah mak ni..asyik fikir bila dah kawen je.."..oleh kerana saya ni anak mak yang baik..maka saya pun lupakan hasrat itu..lagipun..dah boleh pikir sikit kan..kos nak jadi pilot ni pun mahal..lagi2 bila baca artikel kos melibatkan ratusan ribu..huhu..mana nak cari duit??
so..pergi ke bidang lain..dari angan2 ke awan..berangan lah jadi mechanical engineer..
kalau nak tahu..result subjek fizik dulu..ble bilang pakai jari je..
rasa..entah pape je fizik ni..tapi,zaman sekolah dulu..suka langgan majalah FOKUS tu..kan banyak input2 berguna dalam buku tu..paling suka..part oversea student..bila dieorg cerita pengalaman dieorang belajar kat oversea..maka??saya akan add mereka dekat friendster.!..haaa.jakun kan??..paling suka UK dan KOREA..
mostly student yang belajar kat negara tu dalam bidang engineering..so..saya pun berangan lah ke arah itu..
paksa baca buku fizik..tak faham pun buat2 faham..bajet genius lah..konsep2 tu semua..main tibai je..
tapi,apa yang buat saya lagi tertarik sehingga jatuh cinta kat subjek fizik ni bila cikgu yang mengajar saya tu seorang yang cintakan bidang fizik..puan choo..ouwhh..rindu nak dia mengajar..sangat punctual dan komitmen dalam kerja..
maka...oleh kerana nak buat mechanical..so..paksa la untuk belajar fizik sehinggalah jatuh hati..result pun naik..naik..naik dan gempak lah jugak..;p..

lepas habis zaman spm..sambung asasi sains dan teknologi..sebelum masuk situ..ada lagi tawaran yang saya rasa lagi bagus..tapi..entah..mungkin sudah perjalanan hidup saya begitu..dah terjadi kan..takkan nak patah balik..
saya dapat tawaran engineering mechanical..tapi pilih asasi sebab nak pergi MIAT..haa..sebab MIAT ada kapal terbang..*dalam hati rasa berbunga2*..so..before masuk asasi lagi..target saya adalah MIAT..dan tak pandang unikl2 lain..;p..terjadi satu peristiwa apabila pointer sem satu kurang memuaskan..dah rasa down gila nak msuk MIAT..pointer nak kena maintain..takut2 sem 2 tak dapat maintain je..huhu..
rasa nak lari pergi universiti lain je..tapi..mak tetap pujuk..saya cepat "cair" sikit kalau orang pujuk2 ni..tetaplah di situ..sehinggalah result keluar dan   


TETTTTTTTTTTTTTTT...

dengan ini anda telah ditawarkan kursus dalam bidang pengurusan penerbangan..ni semua disebabkan kesalahan teknikan semasa isi borang..tu lah..semua suruh mak yang uruskan..bila dah pergi jauh2..baru belajar nak isi borang sendiri..!..*sila kata padan muka kat saya sambil buat muka annoying* 
*dalam hati masih tertanya2..ragu2 je*..xpe..kita teruskan..see..saya suka ambil risiko dalam membuat pemilihan kan..hmmm..

kan saya dah cerita..impian dalam dunia penerbangan ni cuma menjadi pilot or jurutera je..tak sangka pulak kena uruskan penerbangan..

so..inilah cita-cita..angan-angan yang saya kata.."it's a miracle of life"..
kita mahukan yang lain..tapi dapat yang lain..
apa pendapat kalian???

mungkin saya tak pernah terfikir untuk jumpa orang yang berpangkat besar dalam dunia penerbangan ni..
tapi..perjalanan saya sudah ke arah itu..
niat di hati nak jumpa engine je..tapi..kena jumpa manusia juga..




cuba teka.."apakah yang pelaku ini sedang buat"..
sesi berjalan-jalan sambil cuci2 mata untuk beli kapal terbang yeee..
kami sedang berbincang dengan itu orang tentang harga kapal terbang ni..
ouwhh..macam nak beli kereta pulaakk kan..;p

selesai sesi jalan2 tengok kapal terbang..



ini lah kapal terbang yang kami beli..!
nak bawak balik miat..sebab miat banyak kapal terbang tapi tak boleh terbang..;p
miat harus berterima kasih kepada kami sebab kami yang menguruskan pembelian ini..ceawaah...bajet ni..perasannnn..eheh

ok..sebenarnya apa yang kami buat di sini??
inilah lah yang dikatakan tugasan..
assignement kami jalan2 cari maklumat..industry visit namanya ye adik2..
oleh kerana ni baru 2 sem..so..sem lepas pergi ke Malaysia airlines..sem ni pergi systematic aviation services..
menariknya tentang company ni..ianya adalah 100% milik bumiputra..walaupun company kecil..tapi semangat dan cita-citanya BESAR....sapa kata orang melayu tak boleh..boleh punya.!..cuma pemikiran dan sikap kita je yang kureengg..untuk maklumat lanjut silalah layari laman web SAS sendiri ye..:)



waahh...macam potret family kan..selesai soal jawab..
kami pulak dijemput untuk naik kapal terbang kecik molek tu..yang muat 10 orang je tu..
specialnya sebab yang jadi pilot tu adalah CEO nya sendiri tau..!!!.haa..sila tepuk2 tangan ke meja..tanda anda tidak puas hati..ahaa..rasa coooll beb..CEO sempoi..








lupa nak btau..SAS ni kat subang ye..so..tulah pemandangan subang dari atas..
perjalanan di awan biru ini mengambil masa selama satu jam..10 minit kat ats kemudian saya sudah terlena..
cuaca yang panas serta turbulence menyebabkan saya sudang pening2 dan rasa "alahai...xle contro ayu macam ni.."..so..xdelah gambar saya kat dalam ni..sebab..sedang tidur..;p..ahahha

niat asal pergi pagi,balik tengahari..tapi sampai ke petang..
punyalah lama berbual dengan CEO tu..macam2 pengalaman dan nasihat..

pengalaman yang cukup menarik..pantas mengamit memori indah..
yuhuuu...
saya tak pernah bermimpi untuk pergi ke tempat2 begini..
jumpa dengan orang2 berpangkat besar..
tapi inilah keajaiban..
maka hargailah ianya....:)


wasalam~


3 comments:

  1. besnya jadi mcm awak! bes tak belajar ni ?

    ReplyDelete
  2. ahaha..mula2 sebab kita tak suka la awak..sistem belajr tu boring...kena baca jeeee..tapi..ok lah..lama2 kita akan faham dan rasa seronok..yang penting kena ada sifat ingin tahu.!

    ReplyDelete