About

Instagram

Thursday, October 27, 2011

tanya sama hati



pernahkah tersadung tanpa terluka??
di saat hati mulai menangis..
siapakah mereka di hati kalian....
yang datang dan pergi itulah kehidupan..
tapi yang datang dan selamanya bersama itulah anugerah yang terindah dalam kehidupan..

siapakah yang kita cari tatkala bersedih?
kembali padaNya itu sudah pasti.
namun...kehidupan juga perlu bersama makhlukNya...
kerana Dia mencipta insan2 ini untuk kalian...

1.Seorang ibu...
aku pasti..semua manusia yang lahir di dunia ini...dari rahim seorang insan yang bergelar IBU..
perbezaan memanggil ibu kandung dengan ibu angkat itu berbeza..kerana darah yang mengalir dan setiap denyut nafas kita itu...yang sentiasa meletakkan..seorang ibu sentiasa di hati...
jika tidak mana datangnya..perkataan.."ibu engkaulah ratu hatiku"...
islam juga meletakkan kehormatan seorang ibu itu..lebih dari seorang ayah..
pernahkah terfikir.....betapa sakitnya saat untuk melahirkan kita..sebagai anak2....yaa..aku belum punyai pengalaman..tp,aku pasti..suatu hari nanti.aku juga bakal bergelar seorang ibu..insyaAllah......mati ketika bersalin itu mati syahid..subhanaAllah..betapa besarnya pengorbanan seorang ibu...
aku akui..aku bukan seorang anak yang sempurna untuk menghormati mereka..kadang-kala...ada juga salah faham...pertelingkahan...perselisihan pendapat...
namun..hari demi hari...minggu demi minggu..bulan demi bulan..tahun demi tahun..dan sehingga hampir 20 tahun aku di bumi ini...aku sudah ke alam dewasa..mulai matang untuk berfikir..menilai mana baik dan buruknya....
terima kasih ibu kerana melahirkan aku....
di saat kita meningkat remaja....kita lupa mereka....mengorak langkah bersama teman2 yang kononnya lebih memahami...namun.jika engkau tersadung...terkapai2 meminta bantuan...insan yang kau gelar ibu juga datang membantu...memberi bahunya untuk engkau menangis....memberi kasih sayang untuk dikasihi...
SEGALANYA..dan aku pasti..jika mahu diluahkan..dibalas segalanya..tidak ternilai dengan apapun....kerana ia cukup sempurna dihati ini....
setiap kata-katanya itu doa....apa jua yang terlintas di hatinya juga...
untukmu ibu..walau kadang kala perselisihan faham..namun..sesuatu yang aku pasti..dan aku janji..aku takkan pernah lupa setiap nasihatmu dan peringatanmu...
jika nasihatmu aku anggap ianya leteran..TAPI..itu yang aku masih ingat sehingga sekarang...
KERANA ENGKAU SEORANG IBU...dan aku pasti..walaupun ianya leteran...namun ia cukup bermakna..

-"jangan pernah membiarkan lelaki bukan muhrim sentuh kita..pandai bawa diri...jaga kehormatan diri..bawa nama keluarga.."*aku masih ingat ayat ini sehingga sekarang...setiap kali dalam kereta nak pergi or balik dari sekolah*..aku tahu..dia sukar nak lepaskan aku untuk belajar jauh selepas SPM..insyaAllah..i will hold ur words..:)

that's why..aku paling pantang kalau lelaki nak lebih2..ajak keluar..tanpa pengetahuan mak..lepas tu nak berdua...even pergi makan sekalipun..tapi..sekali je dia ketepikan mak aku..sorry..i have to think twice harder..again n againnn....

-"u have to learn to be tough.i had gone through those "hard situation".that's why i can stand straight.InsyaAllah everything is on the right path through it's hidden"..*..walau apapun yg terjadi...people come n go..tapi..dia akan sentiasa menjadi supporter kita...berkat dia lebih penting..

"setiap perkara yag baru itu susah..dan kita kena belajar dari bawah..satu persatu..untuk berjaya"..

banyak lagi..but this is a few or her worlds that i always remember...
be proud..tak kisahlah siapa pun ibu anda...kerana tanpa dia..anda tidak akan lahir di bumi ini...!..

kadang kala tersungkur...namun biasanya aku jatuh sehingga sukar bangun kembali..hampir putus asa...
2 perkara je yang aku akan sentiasa ingat....
1: Allah
2: family...

di mana saja kita pergi...kita bawa nama agama kita..dan ber bin or binti kan siapa....
aku pun gaduh2 juga dengan adik beradik..selalu je bertekak..biasalah..masing2 nak menang..tapi..
bila kita dah jauh...dan makin dewasa..di situlah kita harus muhasabah diri....

guys...where you put them now in ur heart??...

tanya sama hati pernahkah merindu
tiba masa lena apa mimpimu
masa berjauhan apa nan dikenangkan
bila difahamkan itulah sayang

p/s:..aku ego sikit nak menangis..tapi..kalau aku menangis..tu bermakna aku dah lama simpan dalam hati..tangisan kerinduan...no rindu2 la..tpi kalau dah nangis2 ni..bermakna aku rinduuuuu sangat..
i miss my mum..:"(


Wednesday, October 26, 2011

aerocarnival MIAT yang ke-4

salam..:)

hari ini cuti..aku dah mula bosan..xde teman bercakap..berbual..
semalam tidur awal..pukul 11 dah tidur...roomate balik damansara....
jiran2 blik sebelah pun balik rumah..haisshh..balik bilik..
pagi-pagi lagi aku dah bangun..termenung fikir nat buat apa..tgk cermin cakap sorang2.."apa nak buat hari ni"..*padahal assignment bnyk xsiap lagi*..mood nak makan ikut suka jeww..
tetibe rasa nak tutti frutti..tengok wayang..jalan2 window shopping..
TAPI
bila fikir2 balik nak pergi sorang2.xjadi laaaa..sedih je sorang2 mcm ni..macam looser sgt...
huuuuuuuuuu..
xde benda yang boleh buat aku excited kat miat ni...:"(

ok..ok..ok..dah cukup..lakonan intro sekejap..minta simpati..
tapi..lakonan tu berdasarkan cerita sebenar,bukan direka-reka..sumpah memang boringgg sgt harini..
akhirnya..sudah tiba masa aku nak tulis blog..nak cakap ngn laptop,xde respond..
cakap ngan cermin lagi laa..tu yang berdialog dengan blog...
sekurang-kurangnya..ada juga keje kan..;p..

hey.!..aku adalah seorang pelajar miat..blogger sekalian..aku pasti 80% dari korang mesti tak tau apa itu MIAT..kan??
siapa tak tau..korang punya pengetahuan am sangat lemah..ahaha..tak.!..aku gurau jerkk..no touching2 k..
MIAT(malaysian istitute of aviation technology)..ia adalah sebuah universiti yang melahirkan graduan berteknologi..makanya..banyak kemahiran yang korang akan belajar berbanding teori.."where knowledge is applied"..TAPI,maaf..kalau rasa2 nak jadi model..ikut jejak langkah tyra banks...belajar menyanyi ala2 suara soprano..UNIKL TIDAK MENYEDIAKAN KOS SEDEMIKIAN..harap maklum yeww..
dan..
korang akan jadi lebih bosan..kerana UNIKL ini banyak tempat..mengikut kos..
so..siapa yang nak gf jadi doktor..bf engineer kapal terbang..MINTA MAAF..unikl terpaksa memisahkan jarak hubungan kalian..
kerana..unikl yang ada kos medic di perak...engineer kapal terbang di selangor..
utara dan selatan...
tapi..aku tahu..kalau korang setia..jarak yang memisahka takkan jadi penghalang..kan..kan.;p.*tetibe*..
oleh kerana kampus dipisah2 kan mengikut kos..makanya..confirm akan jadi kecik je tempat..
selepas 1 semester di sini.korang dah jadi boring2.."ehh..nape aku jalan2..tengok bangunan yg sama je.pusing2 pun tgk bangunan yg sama.."..ye.!..itulah kisah sebenar..TAPI..korang akan rasa seronok..
apabila kelas 8.30 pagi..korang boleh bangun 8.15 pagi..15 minit je nak bersiap..hostel sebelah tangga blok akademik..turun tangga je dah sampai kelas..hebat kan??..*sambil angkat2 kening..bangga jadi student UNIKL*..

cukup ye..sesi perkenalan dengan UNIK,MIAT..part 1..
nanti aku siap cerita sejarah ditubuhkan..jadi bosan pulak......lagipun,aku nak cerita tentang aerocarnival miat yang ke-5..tu yang bagi intro kejap..nak lebih lanjut..pergi taip kat google.."bagaimana nak kenal unikl MIAT"...;p

itulah keistimewaan MIAT..kami ada event seperti ini..yang bukan semua universiti ada..
*tepuk tangan ramai2..*..kalau nak dibandingkan dengan universiti lain..macam2 ada kan..
so...
cuci mata jap..tengok gambar2 k..


aku terpegun tgk aksi begini..ahah..ehh..serius..ini adalah gimik masa upacara perasmian..
aku tak belajar menari..so..aku tak tau apa jenis tarian ni..bravo la bro..!..:)..ini nama dia saiful..hye saifull..boleh kenal tak??..*padahal memang dah kenal pun*..


itu helicopter student...siapa nak masuk sini..wajib beli helicopter..ini bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas..kajian menunjukkan..statistik kemalangan di udara lebih rendah berbanding di jalan raya..makanya..kami pilih beli helicopter dari kereta..:P
*saya berangan sekejap*
itu helicopter MHS..siapa rasa nak tengok yg live punya..mari dtg miat..sy akan jadi juru pandu kalian ke miat..confirm tak sesat..;p


yeah..!..ini dipanggil sebagai joyride..sesiapa yang nak naik helicopter berbayar..boleh datang tahun depan..
aerocarnival tahun ni dah lepas..-korang rasa la kejap jadi vvip kan naik helicopter~


aku tak kenal..student MIAT ramai lelaki..tapi..nampak gaya mcm student miat jugak ni...*maaf.gambar main ambil je dari facebook*...aku tak sempat la nak ambil2 gambar..ada kerja..


ini dia hero MIAT yag mewakili..hmmm..entah..aku lupa apa nama event ni..uhu..


bangunan paling famous kt MIAT..cuba teka..


sport aviation activities..bilakah saya akan berjaya menunggang motosikal ini...*jangan cakap aku tak layak..*..grr..



kos aku..aviation management..ini memang perkara rutin dan wajib..*sorry peylang..pinjam gmbr jap*..
nampak tak perkataan "airport"..yeaa..presentation tentang airport n tourism..


see..very supporting la my customersss..!..ahah


haa..sekarang baru tahu kenapa aku xde masa nak jalan2 ambil gambar..kerana aku bukak booth..jual tudung..1st time..orang mesti tak expect g aerocarnival..tiba2 ada jual tudung kan..sebab aku dengar ada orang cakap.."eyhh..ada jual tudung"..sambil muka macam teruja..tudung aidijuma...
aku suka2 je ni..ambil pengalaman n kenangan...n support komiti2 aerocarnival yang susah payah nak menjayakan event ni..

akhir sekali

tahniah kepada semua komiti aerocarnival dan sesiapa saja yang terlibat dengan aerocarnival ni..:)

berdasarkan gambar2...apa yang korang boleh bayangkan "apa itu MIAT"...

sekian..~







Saturday, October 22, 2011

review:tudung aidijuma

salam..:)

hye korang..hari ini..aku teruja nak buat 2 entri dalam satu hari..
rajin x??sila tepuk tangan sekarang tanda sokongan..:p

ok2..aku janji..entri ini tidak jiwang2..xde puisi..xde sajak..
serius..ringkas saja..

PERHATIAN:

KEPADA PEMINAT TUDUNG BAWAL

saya ada berita baik untuk kalian....
biasanya orag buat review tentang tudung ekin la..shawl..n lain2 lagi kan..

kali ni,review tentang tudug bawal..ianya simple..mudah dibentuk..selesa...
harga yang sangatttt murah..

saya seorang peminat selendang..TAPI
sebab..saya tak bpe minat tudung bawal yg ada kerawang2..bunga2 kat tepi tu...
xtau kenapa...sebab itu..
tudung bawal aidijuma-cetusan idea datin norjuma ni menjadi pilihan saya..:)..*sila bagi harga jadi promoter sekarangg..:p*..


oleh kerana tudung ni hanya dijual on9 buat masa sekarang..atau boleh didapati di booth2 yang terpilih...
saya mahu promote tudug aidijuma ni yang akan dijual di booth aerocarnival UNIKL MIAT..
pada 22-23 oktober 2011..di booth no.13


*terima kasih kepada my senior..abg hafizul..for this advrtsment..:)..*..




"less is more"
:)

tarikh: 22-23 oktober 2011
masa: 8am-6pm
tempat: unikl miat(sepang)

mari pakat ramai2..ajak kawan2..family..semua datang ke aerocarnival miat yang ke-5..

macam2 ada..kepada sesiapa yang berminat nak tahu lebih lanjut kos yang ditawarkan di MIAT(malaysian institute aviation technology) pun boleh datang...berminat dalam bidang pengurusan penerbangan..maintenance n avionic..

kedatangan kalian amat dialu-alukan..:)..semua dijemput hadir..




Wednesday, October 12, 2011

behave like a manager...will you?

salam to all my readers...:)

well..it's already 4am and I'm still wake up to finish up my assignments..
yeahhh..after 3 semesters i've been in this aviation management,what i can say all about,it is normal to have this kind of attitude..."love your assignments like a love song"..lalalala~
jangan nak duk merunguttt..*walaupun bnyk kali merungut*...wink.!

people,tell me..what do you want in your life??
your determination...what do you want to be...
as you realize, will you be in love with what you are studying now??
ARE YOU REALLY LOVE WHAT YOU ARE DOING NOW???
i'm not sure about others,but i am sure,myself can't do anything without love...it will not be perfect like i want,if my heart say.."sorry...this is not what i want"..then,that will be half and half work...don't say that i am fussy..but,this is the lesson that i got from all my lecturers....people want to see it complete,perfect..do you think that they want to listen to your excusessss...."sorry..i got fever yesterday,so i can't finish my work"..
insyaAllah,if i can stand with all these challenges..and "takdir" also say..yeahh..you are on the right path..i want to be a manager in future...
MANAGER??
what's on your mind??..money..money..wahh manager must have a lot of money..high salary...order people..
do you think it is easy to be a manager??
"manage yourself before you manage others"
like my lecturer say.."you just see a manager is driving BMW ,but you don't know how suffer he is to be a manager with a big responsible"
these are some tips that can make me imagine..how my life will be as a manager..

Tip 1.
Be consistent.
One thing people seem to value in their managers is consistency, knowing where they stand. They don't like managers who are moody - approachable one day and prickly the next. Of course, if you're going to be consistent, it would be better to be approachable all the time rather than 
prickly all the time.
Tip 2.
Don't have favourites.
This is linked to Tip 1. Treat everyone the same, don't have favourites. Or, more specifically, don't be perceived as having favourites.Perception is reality, as they say. This is particularly true in management, when the people you manage may interpret your actions is ways which surprise you. You need to be particularly careful to be seen to be treating everyone equally. For example, when allocating work, allowing time -well,i can see it through of what my lecturers do..nobody will be the favourite student..all are treated equally..:)
Tip 3.
Don't shout, swear, or have tantrums.
Just because you're a manager, it doesn't mean you're no longer a human being. You will still have frustrations and things will tax your patience. But you need to manage your emotions.When you're a manager, people are watching your behaviour. They expect you to be a role model in many ways ( see Tip 4 }.And they want you to behave consistently ( see Tip 1 ). So they don't want to see you coming in, slamming the door, cursing the person who cut you up on the way into work and generally behaving like a bear with a sore head ( or even a manager with a sore head ).One of the sacrifices you make when you're a manager is that you can't just behave exactly as you want, you've got to think about the impression you're making on other 
people.
Tip 4.
Be a role model for the behaviour you want from others.
 show the behaviour they expected from others.
The other type seemed to think that, now they were managers, they had " made it ". In other words, they could pass on all the pressure ( and the unwanted tasks ) to other people.
Tip 5.
Don't join in gossip.
Like it or not, if you're a manager of any kind, you represent the organisation you work for. You're a leader, a role model ( as I mentioned above ). People don't expect to see you joining in gossip ( and certainly not starting it ). If you hear other people gossiping, about the organisation or about the people in it, don't join in and don't encourage it.Be as open as you can with people, let them know what's going on and what's planned so there's less space for gossip. But it will still happen, it's pretty much human nature, just don't be a part of it.-yeahhh..this i am sure i can handle it.for sure i hate gossip..!..;p
Tip 6.
Similarly, don't criticise other people ( or the 
organisation ) publicly.
There are times, as a manager, when you should keep your opinions to yourself. Never criticise someone who works for you in front of their colleagues and refrain from joining in any moaning about the organisation. You may be tempted to let people know if you actually agree with their comments, but in the long run it tends to undermine your authority and respect.
Tip 7.
Since I've mentioned respect, as a general approach, go for 
being respected rather than liked.
Most people I've come across prefer to work for someone they respect. They don't necessarily have to like their managers but they do need to respect them in order for everyone to work together well.How do you get respect? By doing some of the things I've already mentioned - be consistent, treat people fairly and equally, show that you're prepared to behave the way you 
want others to behave, etc.
Tip 8.
Don't try to be " one of the gang ".
This is one of the hardest things for new managers to work out, how to walk that line between being " friendly " and being " the boss ". As I've said, aim to be respected first. People are looking for a lead from you, they know you're the manager and not " one of the gang ". They 
expect certain things from you.
Of course you should be friendly and approachable but accept 
you're not just one of the team, you're a leader.
Someone on a workshop asked, " How friendly is too friendly? " I don't think there's a clear answer to that, you need to make your own judgements. But I've touched on a few things - e.g. don't join in gossip, don't criticise the organisation to people who work for you.If your team are going out for a drink after work, should you go with them? Of course, it depends on whether they've asked you! But, if they do, should you go? I'm not saying that you shouldn't, you don't want to be seen as aloof or uninterested in them as people. But you may decide only to do it occasionally, not every time they go out. And you still need to watch how you behave and what you say when you 
are out with them.

why i wrote about this tips to be a manager??because last week..my lecturer said.."practise yourself now to behave like a manager"...i assumed this is part of my responsible to myself..as a reminder...

p/s:well,even you don't want to be a manager..don't ignore this tips..because it also can help you to behave like a manager of yourself..it's a good thing..positive attitude..why not,we try to practise it..good luck.!..:)

Thursday, October 6, 2011

love yourself dear.!..:)

salam..:)

"cintai diri sendiri sebelum mencintai orang lain"

korang pasti dah selalu baca or dengar ayat ni kan..korang sekadar baca?or faham betul2?
dulu,bila aku baca ayat ni..aku tak pernah nak tafsir betul2....dan agak blur bila aku tertanya2 kat diri sendiri..
"kenapa nak cintakan diri dulu?"..."selama ni tak cintakan diri ke"...
manusia tanpa cinta...dapat bayangkan?

sebelum aku cerita lebih lanjut...korang faham2 lah ye..CINTA itu meluas..bergantung pada pemikiran korang..
jangan pula ada yang fikir cinta tu..mesti je lelaki dan perempuan...cinta kepada alam semesta..alam sekitar...Pencipta..:)...
tanpa cinta..tiada belas kasihan..tiada perikemanusian..

cinta itu banyak..cuma berbeza2 peringkat...takkan nak cintakan yang dicipta lebih dari Pencipta..
kisah orang yang bunuh diri kerana cinta ditolak...kerana ditinggal kekasih..langsung tak masuk akal.!..
kita kena bijak kawal diri...bila berada dalam kesedihan..semuanya negatif...apa saja yang kita fikir..salah...
di situ syaitan mula mainkan peranan..kaw300x punya..
teringat masa kecik2...bila aku sedih or menangis hingga tersedu2..mak akan suruh istighfar dan kemudian ambil wudhuk...dulu aku tak pernah terfikir,kenapa mak buat macam ni..tapi..bila dah makin matang...baru aku fikir...lepas aku istighfar n ambil wudhuk..mesti rasa lega..hilang tersedu2 dan mula berfikir...*tiba-tiba rasa nak peluk mak sekarang.!..:)..*

so my dear friends.!...what are you waiting for???
takkan nak tunggu putera raja dari kayangan belai2..manjakan diri anda..melayan semua kerenah anda...
menunggu gadis idaman menyayangi anda...menagih simpati cinta manusia???

pernah tak terfikir..selama ni..apa yang korang dah buat untuk sayang diri sendiri??

dulu aku selalu fikir.."indahnya kalau ada orang bagi bunga".."bestnya kalau ada orang bagi coklat kegemaran".."bestnya dapat itu ini"..
sayang diri kerana nafsu berbeza dengan sayang diri kerana cinta...
aku suka orang2 yang positif..kehidupan...mana ada serba sempurna..sentiasa happy...
tapi..KITA BERTANGGUNGJAWAB DENGAN DIRI SENDIRI UNTUK BUAT DIRI KITA BAHAGIA...


*that's why i love saturday..:)..*..
aku beli cupcake ni sabtu minggu lepas...sedappp..!..beri motivasi kat diri sendiri..
supaya gagah menyiapkan assignmentssss..

kadang-kala..sometimes...akan ada "anasir2 luar"..yang menggangu semangat kita..
contohnya..manusia sesama manusia..akan ada orang cakap..
"elehhh.gedik gila..takkan xmakan cupcake..xble study kowtt.."
"membazir je nak beli..baik simpan duit"

..........IGNORE or ABAIKAN ayat mereka...!...
it's about yourself...
aku ni degil jugak kadang2..orang cakap..buat xtau je...
bukan la nak kata pentingkan diri sendiri..
tapi
kerana kita cintakan diri sendiri..
yang nak menanggung rasa sakit..diri kita..sedih..diri kita..


"beri hadiah..pujian..motivasi..kata-kata semangat kat diri sendiri"

ada certain time yang kita kena layan diri sendiri...puas dan penat nak layan kerenah manusia je kan..~..


sekian~