About

Instagram

Thursday, October 27, 2011

tanya sama hati



pernahkah tersadung tanpa terluka??
di saat hati mulai menangis..
siapakah mereka di hati kalian....
yang datang dan pergi itulah kehidupan..
tapi yang datang dan selamanya bersama itulah anugerah yang terindah dalam kehidupan..

siapakah yang kita cari tatkala bersedih?
kembali padaNya itu sudah pasti.
namun...kehidupan juga perlu bersama makhlukNya...
kerana Dia mencipta insan2 ini untuk kalian...

1.Seorang ibu...
aku pasti..semua manusia yang lahir di dunia ini...dari rahim seorang insan yang bergelar IBU..
perbezaan memanggil ibu kandung dengan ibu angkat itu berbeza..kerana darah yang mengalir dan setiap denyut nafas kita itu...yang sentiasa meletakkan..seorang ibu sentiasa di hati...
jika tidak mana datangnya..perkataan.."ibu engkaulah ratu hatiku"...
islam juga meletakkan kehormatan seorang ibu itu..lebih dari seorang ayah..
pernahkah terfikir.....betapa sakitnya saat untuk melahirkan kita..sebagai anak2....yaa..aku belum punyai pengalaman..tp,aku pasti..suatu hari nanti.aku juga bakal bergelar seorang ibu..insyaAllah......mati ketika bersalin itu mati syahid..subhanaAllah..betapa besarnya pengorbanan seorang ibu...
aku akui..aku bukan seorang anak yang sempurna untuk menghormati mereka..kadang-kala...ada juga salah faham...pertelingkahan...perselisihan pendapat...
namun..hari demi hari...minggu demi minggu..bulan demi bulan..tahun demi tahun..dan sehingga hampir 20 tahun aku di bumi ini...aku sudah ke alam dewasa..mulai matang untuk berfikir..menilai mana baik dan buruknya....
terima kasih ibu kerana melahirkan aku....
di saat kita meningkat remaja....kita lupa mereka....mengorak langkah bersama teman2 yang kononnya lebih memahami...namun.jika engkau tersadung...terkapai2 meminta bantuan...insan yang kau gelar ibu juga datang membantu...memberi bahunya untuk engkau menangis....memberi kasih sayang untuk dikasihi...
SEGALANYA..dan aku pasti..jika mahu diluahkan..dibalas segalanya..tidak ternilai dengan apapun....kerana ia cukup sempurna dihati ini....
setiap kata-katanya itu doa....apa jua yang terlintas di hatinya juga...
untukmu ibu..walau kadang kala perselisihan faham..namun..sesuatu yang aku pasti..dan aku janji..aku takkan pernah lupa setiap nasihatmu dan peringatanmu...
jika nasihatmu aku anggap ianya leteran..TAPI..itu yang aku masih ingat sehingga sekarang...
KERANA ENGKAU SEORANG IBU...dan aku pasti..walaupun ianya leteran...namun ia cukup bermakna..

-"jangan pernah membiarkan lelaki bukan muhrim sentuh kita..pandai bawa diri...jaga kehormatan diri..bawa nama keluarga.."*aku masih ingat ayat ini sehingga sekarang...setiap kali dalam kereta nak pergi or balik dari sekolah*..aku tahu..dia sukar nak lepaskan aku untuk belajar jauh selepas SPM..insyaAllah..i will hold ur words..:)

that's why..aku paling pantang kalau lelaki nak lebih2..ajak keluar..tanpa pengetahuan mak..lepas tu nak berdua...even pergi makan sekalipun..tapi..sekali je dia ketepikan mak aku..sorry..i have to think twice harder..again n againnn....

-"u have to learn to be tough.i had gone through those "hard situation".that's why i can stand straight.InsyaAllah everything is on the right path through it's hidden"..*..walau apapun yg terjadi...people come n go..tapi..dia akan sentiasa menjadi supporter kita...berkat dia lebih penting..

"setiap perkara yag baru itu susah..dan kita kena belajar dari bawah..satu persatu..untuk berjaya"..

banyak lagi..but this is a few or her worlds that i always remember...
be proud..tak kisahlah siapa pun ibu anda...kerana tanpa dia..anda tidak akan lahir di bumi ini...!..

kadang kala tersungkur...namun biasanya aku jatuh sehingga sukar bangun kembali..hampir putus asa...
2 perkara je yang aku akan sentiasa ingat....
1: Allah
2: family...

di mana saja kita pergi...kita bawa nama agama kita..dan ber bin or binti kan siapa....
aku pun gaduh2 juga dengan adik beradik..selalu je bertekak..biasalah..masing2 nak menang..tapi..
bila kita dah jauh...dan makin dewasa..di situlah kita harus muhasabah diri....

guys...where you put them now in ur heart??...

tanya sama hati pernahkah merindu
tiba masa lena apa mimpimu
masa berjauhan apa nan dikenangkan
bila difahamkan itulah sayang

p/s:..aku ego sikit nak menangis..tapi..kalau aku menangis..tu bermakna aku dah lama simpan dalam hati..tangisan kerinduan...no rindu2 la..tpi kalau dah nangis2 ni..bermakna aku rinduuuuu sangat..
i miss my mum..:"(


1 comment:

  1. stiap kali aku dengar lagu i turn to u-christina aguilera aku mesti igt mak. aku nak dedicated lagu tu kat mak utk mothers day nnt, jgn cilok!!

    ReplyDelete