About

Instagram

Friday, December 23, 2011

kenapa saya dan rama-rama??

salam..:)


entri ini mungkin ringkas sahaja..sekadar berkongsi rasa..
ini cerita tentang aku dan rama-rama..
siapa kat sini tak kenal rama-rama??meh..esok aku bawak pergi taman rama-rama kat melaka..kita menjadi pemerhati ya..:)..ehh..kenapa nak kena perhatikan rama-rama??..
rama-rama adalah makhluk ciptaan Allah yang cukup cantik kan...warna-warna yang cukup cantik...
namun..disebalik kita sekadar melihat..memerhati..adakah kita pernah terfikir..apakah hikmah disebalik ciptaan itu??..atau lebih simboliknya..mencari kebaikan yang boleh dijadikan contoh..

apa yang aku nak cerita ni adalah berdasarkan buku yang aku pernah baca.."membina rasa cinta by D.r hm tuah iskandar"..so..aku nak share apa yang aku dah baca kat korang..dalam buku tu ada banyak bab demi bab..apa yang aku nak cerita ini adalah tajuk dalam salah satu bab dari buku tu...aku tak berapa ingat the exactly tajuk tu..tapi ia berkenaan

perempuan dan rama-rama

kenapa perempuan mesti nak samakan dengan rama-rama??
macam aku beritahu tadi...wanita adalah hiasan dunia...semua wanita adalah cantik..:)..seperti rama-rama yang cantik dengan warna2 di sayapnya..NAMUN..jika ia disentuh..apa yang terjadi dengan rama-rama tersebut??
pasti warna nya akan lusuh..jika disentuh terlalu kuat..sayapnya je mungkin patah..dan boleh jadi jika tidak dijaga..ia mudah mati..
apa kena mengena dengan perempuan?
wanita yang cantik...anda memang cantik..kita..tidak kisahlah siapa kita di mata manusia..yang menilai di akhirat adalah Allah...jangan jadi seperti rama-rama..yang cantik..tapi dibiarkan sentuh dengan lelaki bukan mahram..selepas "hilang" serinya..kemudian ditinggal begitu sahaja..
wanita diberi kemuliaan yang sangat tinggi disisi Allah..jada "kehormatan" itu...

di sini juga..aku nak share apa yang aku dapat dari tumblr aku..
ayat ni juz copy and paste

Engkau yang sedang dalam hubungan cinta, 

yang dalam pengertianmu - seharusnya membahagiakanmu, 
tetapi yang hanya memedihkan hatimu, dengarlah ini … 

Berhati-hatilah engkau terhadap orang yang mengatakan bahwa dia mencintaimu, tapi tidak berlaku lembut dan lalai menghormatimu.

Dan lebih berhati-hatilah engkau, jika dia berlaku kasar, menyakiti tubuhmu dan melukai hatimu, yang katanya dilakukannya karena cintanya kepadamu.

Dan sangat berhati-hatilah jika dia berkhianat, tapi membuatmu merasa bersalah karena menyebabkannya terpaksa berkhianat.

Janganlah kau biarkan hati dan harga dirimu direndahkan seperti itu, yang katanya demi cinta.

Jika dia betul-betul mencintaimu, dia tak akan mampu menyaksikan wajahmu menggelayut dengan kesedihan, dan matamu menggelimang dengan air mata yang piatu.

Jika engkau jiwa kecintaannya, dia akan mengajukan dirinya terbakar menjadi arang, agar hatimu terpelihara dalam kesejukan cinta.

Sudahlah. Engkau berhak berbahagia.

Cinta yang sejati tidak akan melukaimu.

Jika hatimu luka, dan rasa hormat terhadap dirimu sendiri sirna, itu tanda bahwa engkau telah mencintai penista cinta.

Engkau berhak berbahagia.

Engkau jiwa baik yang berhak bagi cinta yang baik.

Tegaslah

Semoga Tuhan segera menyelamatkan hatimu, dan mengenalkanmu kepada jiwa baik yang mencintaimu dengan pengabdian dan kesetiaan yang indah. 

Aamiin



tiada manusia yang sempurna.ia..aku tahu dan cukup tahu..manusia melakukan kesilapan...dan kita seharusnya belajar dari kesilapan..takkan nak selamanya dalam maksiat...
aku sendiri tidak mahu yang terlalu sempurna..jika kita mencari yang sempurna..pasti kita akan nampak lebih banyak kelemahan..tapi,sekuranya-kurangnya..kalau dah tahu diri sendiri tidak sempurna..berusahalah untuk kebaikan sendiri..kalau bukan jodoh di dunia..takkan nak tunggu kahwin..ada suami baru nak suami bimbing...kalau tak kawen??takyah jadi lebih baik??macam tu..tak kan...bukanlah nak cari yang sempurna sangat2..tapi..cukup sekadar dia dan kita dapat saling mengingati

wasalam...

p/s:..hey..!..i'm counting of my birthday...3 days more..huhu.."baru 20 tahun"..;p..for next entry..i'll try to update about food and recipe..yepiiee..nyum3x..~..insyaAllah..:)

No comments:

Post a Comment