About

Instagram

Sunday, December 4, 2011

memori itu kebetulan atau suratan?

anggaplah itu mimpi..
kerana mungkin hadirnya sekadar ilusi
biarkan mimpi itu buatkan kamu kecewa..tertawa..
tetapi hakikatnya hanya mampu menangis
andainya mimpi itu yang membuatkan kamu takut menghadapi kehidupan 
maka..biarkan mimpi itu mengajar..
realitinya..segala ketentuan hanya milik Kuasa Mutlak DIA..

sekian..sekarang tepat jam 1.0am..yaa..aku masih lagi belum berselimut dan bertilamkan bantal..masih terlalu banyak lagi yang bermain di fikiran ini..setelah selesai mengemas barang2 yang perlu dibawa pulang ke hostel esok..rasanya,baru 2,3 hari di rumah ini..tapi..masa terlalu cepat berlalu..aku terpaksa pulang ke hostel untuk bekerja sementara..mencari rezeki..bagi menyara kos pendaftaran semester akan datang..cukup sem yang lepas mak yang membayarnya.aku jadi segan untuk meminta lagi..selagi apa yang aku mampu..aku akan buat sendiri..lagipun,duit pinjaman MARA..aku rasa masih tidak cukup..bagi manusia yang TAMAK macam aku ni..duithabis berbelanja..takkan bila duit untuk belajar,aku perlu minta dan meminta...mungkin dulu,aku tak pernah susah nak fikir betapa susah nak cari duit..ada sebab juga aku buat macam ni..sekurang2nya..aku tau hargai duit..pengalaman..jika aku puas berbelanja,maka aku juga harus tau betapa susahnya duit untuk dicari..
tidak..ibu bapa aku tidak pernah ajar..duit itu segalanya..namun,segalanya perlukan duit kan??...aku je yang degil..masih lagi perangai keanak-anakan aku...remaja konon..tengok orang pakai beg cantik..aku pun nak beli beg juga..baju baru..aku pun nak..haihh..sabar..sabar..aku masih lagi belajar untuk "menahan" dari asyikkk berbelanja...
aku sayang kowwtt nak tinggalkan rumah...aku selalu fikir.."macam mana la kalau itu kali terakhir aku jumpa family aku"..ok..positifff..!..



kawan2..kalau korang nak "melangkah" keluar dari rumah..biasanya,apa yang korang buat??..dugaan..rintangan..cabaran..terlalu banyak di luar sana..dengan dunia sekarang yang makin kejam dan makin melalai kan..sungguh..ia sangat menakutkan..
setidak-tidaknya..aku pasti..kita akan bersalaman dengan ibu bapa kan..cium2..minta maaf..dan ayat2 terakhir..DAN..kita akan terima segala pesanan mereka..
so..cukup..segala pesanan itu sendiri dah membuatkan aku..rasa.."besarnya tanggungjawab untuk diri sendiri bila berjauhan dari ibu bapa"..ayat biasa..jaga diri..belajar elok2..TAPI..perkataan JAGI DIRI itu sendiri dah melambangkan betapa mereka sangat risau akan keadaan kita yang jauh dari rumah...
aku bukanlah anak yang solehah sangat..tapi..aku tak pernah lupa pesan dieorang..
contohnya pagi tadi..aku tengah tidur..tiba2 ayah aku masuk bilik dan memberi tazkirah pagi..iaitu.."menjaga hubungan berlainan jantina dan pengaruh facebook"...walau mata aku ni terlelap2..tapi..telinga aku sangat tajam mendengar....
lagipun..kalau nak mengemas barang untuk pulang ke hostel..aku mesti tercari2 barang yang aku boleh simpan..contohnya..buku yang mak aku bagi..kain batik dia ke..buku tajwid ayah aku ke..agak2 kalau terlalai..sibuk sangat dengan duniawi..yela..masa tu,dah xde sape nak tegur..korang ingat..untung sangat ke kalau dapat kawan yang nak menegur..hmm..susah..kawan2 ni..peranan mereka terbatas..kalau yang jenis tapis2..nak bagi nasihat..mesti terfikir.."ehh..nanti die kata apa pulak duk bg ceramah..xpe la..".
nikmat berada di rumah itu..sungguh indah..walau bosan macam mana sekalipun..rumah segala2nya..nak berborak kuat2 ngn adik2 n akak..pun boleh..padahal,cakap sebelah2..tapi..cakap kuat macam kita 3km jauh dari dia..kemesraan..

hmm..sungguh..aku takut dan masih fobia dengan masa lalu untuk menulis tentang ini..
korang mesti tertanya2..apa kena mengena pengenalan aku dengan entri dan tajuk ni..mengikut psikologi.."kalau kita mimpikan seseorang itu..bermakna..orang tu rindukan kita"..aku bukanlah manusia sempurna..baik segala2nya..tapi,aku pasti..kesilapan lalu akan lebih mematangkan kita..itupun kalau kita nak ambil iktibar.."let the past make us better not bitter"...bila kita dalam dua keadaan..masa lalu mahupun sekarang..tapi..masih lagi dihantui dengan masa lalu..pilihlah.!..islam kan ada..aku bukan  para ulama mahupun orang yang arif tentang agama..tapi..islam juga perlukan keyakinan kan..di saat kita bercelaru..keliru..resah..kita tidak tahu memilih..rebah..pastikan..kita tidak hilang keyakinan tentang agama...



mereka bertanya.."kenapa tidak mahu mencari pengganti".."siapa yang berkenan di hati'..aku tersenyum..:)..kadang kala..aku hanya terdiam tanpa memberi respon..dan bila bersendirian..pasti aku masih menitiskan air mata..ouwhh..hebat kuasa tuhan..!..jika kita tidak mampu terluah dengan kata2..pastinya air mata menjadi jawapan..dan tuhan itu pasti tahu..
ini yang saya pernah berjanji dengan diri sendiri.."lelaki bukan untuk suka2..pastinya pilihan saya hanya dijadikan suami"..nampaknya..sudah tiada jodoh..biarlah.sudah berlalu..dan aku tidak mahu melibatkan mana2 pihak lagi..biarkan itu yang terakhir..
untuk apa???..untuk dijadikan pengajaran...
aku bukan takut..sehingga tidak mahu mencari pengganti..tetapi aku belajar dari kesilapan..
kawan2..dunia couple tidaklah seindah yang korang rasakan..angankan..impikan..semua itu khayalan..rasa yang dibuai2 indah oleh nafsu syaitan..jika benar kita mahukan yang special itu..simpan.!..itu hanya untuk suami..bagilah pada yang selayaknya..pada hak yang patut..insyaAllah..kita akan direstui..cukuplah sekadar ta'aruf.(perkenalan)..tidak berlebihan..kalau sudah berkenan dan tiba masanya..dialah jodoh kita.:)..

jawapan aku di sini..namun hakikatnya..ia masih belum terjawab selagi mana..masih ada hari esok..kerana ianya rahsia Allah..:)..aku mahukan penghijrahan..sesuatu yang lebih baik..untuk agama..keluarga..dan diri sendiri.
seperti hadis.."apabila kamu telah berkahwin,maka sempurnalah sebahagian agama kamu"..benar..tapi..jika yang sebahagian itu adalah iman yang masih terumbang ambing..bagaimana mahu sempurna kan..apabila sudah tiba masanya Allah sendiri akan memberi kita "rasa" itu sendiri dalam hati..insyaAllah..ingat ya,aku kata tadi.inilah jawapan..tp ia masih belum terjawab..kerana hari esok rahsia Allah..:)..


aku selalu berfikir untuk buat macam2 perkara..rasa enjoy with teenager life..tapi..fikirlah sejenak..berganjak sedikit.walau apa pun yang kita buat..fikirlah..di mana pengakhirannya..???bak kata lirik "penghujung cintaku"....tiada duka yang abadi namun..tiada kesenangan yang selamanya..kalau kita rasa kita cantikkk..hensem..boleh dapat pasangan bila2 masa..think.!..jika hari esok Allah tarik nikmat itu..niat tidak menghalalkan cara..fikir..bijak.:)



wasalam..


p/s:jika ada yang tersalah..mungkin tutur cara yang kurang menyenangkan..maaf..anda boleh menegur..biarlah ianya berbahasa..yang baik dijadikan teladan..yang kurang dijadikan tauladan..

No comments:

Post a Comment