About

Instagram

Friday, December 2, 2011

perihal facebook dan kehidupan seharian

salam readers.!..:)

puas aku bangun..duduk..bangun kembali..kemudian berjalan2 entah ke mana..turun naik tangga..akhirnya..kembali duduk ke katil semula..puas aku godak mr.google ni..mencari bahan ilmiah..penghibur hati untuk memenuhi masa lapang ini..ouwhh..sudah jam 4.30 petang waktu malaysia..walau banyak lagi sumber ilmu..namun,laman web sosial "facebook"..yang aku sendiri tak faham..kenapa seolah2..aku menjadikannya seperti kitab yang harus dibaca selepas bagun tidur...serius..ini suatu amalan wajib yang haram..hmmm.maksud aku..ini tidak seharusnya berlaku.aku rasa..sudah menjadi habit pulak..

mengapa ianya terjadi?ouwh..sungguh skema soalan aku kan..ahah..tepuk dada tanya diri sendiri..
tapi.kenapa aku tepuk dada...aku jadi lapar..??..^^..tu dia..ini kisah sebenarnya..

kehidupan di hostel amatlah tidak menarik..JIKA..pergi kelas..balik..duduk bilik..keluar bilik hanya untuk ke kelas..mandi..makan...setidak-tidaknya..setiap minggu..pada hari cuti,haruslah beriadah..ataupun masa untuk bersosial..laman web sosial yang berlambak2 sekarang ni menjadikan kita anti-sosial...pasai apa jadi lagu tue...?..sebab...nak berkawan pun,perlu ke guna facebook??nak duk tegur roomate pun post kat facebook..nak ajak keluar pun post kat facebook..*sambil cakap dengan cermin*..;p

secara jujurnya..ini kisah benar yaa..aku ni manusia yang paling tidak suka duduk depan laptop lama2..dari kecik lagi,aku memang suka aktiviti outdoor..bersukan..apa2 saja kerja yang membuatkan aku rasa lasak.aku suka.aku memang tidak dididik untuk main game di komputer..ps2 or apa sahaja yang berkaitan dengan teknologi..ouwhh..aku memang buta IT..tapi aku handal di gelanggang..ahah..bermain bola sepak bersama teman..balingan selipar yang kuat..main kejar2..aku pelari terhandal..perempuan dan rambut panjang??..amat pelik bagi aku masa tu..inikan pula nak pakai baju kurung..skirt..warna pink..TIDAK..yee..aku sangat ramai teman ketika itu..
tapi
itu semua kisah 10 tahun yang lalu..ketika sekolah rendah..
naik saja sekolah menengah..alhamdulillah..dengan result yang baik..aku dapat tawaran ke sekolah sains harian..aku memang tak minat masuk hostel..semua kena ikut peraturan..bosan kan..:P..eyh..lecturer aku pesan.."enjoy your life but don't brake the rules"..duduk rumah pun ada rules ok.!..aku boleh keluar main..tapi,pukul 7mlm dah kena ada kat rumah..tu limit masa..
so..aku seminggu je kat sekolah sains harian tu..sebab lepas tu..aku kena pergi sekolah yang ada aliran sains agama..tadaaa...!..mulai saat itu..aku mulalah bergaul dengan mereka2 yang "skema"..kenapa??sebab aku tak skema kowt masa tu..yela.aku ni jenis lasak2.x boleh duduk diam..kelas 2 jam setengah..setengah jam awal aku dah rasa nak jalan2 satu sekolah...tup2..kena berkawan dengan orang yang 24 jam dengan buku...95% kawan2 aku adalah pelajar asrama..bila borang kencang punya..balik2..duk cerita pasal friendster..bila aku tanya.."eyh..mana kenal dia ni"..dia jawab.."friendster"..ouwchh..serius laa..aku tak suka..aku rasa..hidup mereka sangat bosan..buku-friendster-kelas-tidur....aku rasa macam masuk "alam lain"..mula la..aku rasa macam keseorangan..sebab kawan2 aku yang sekepala ni..yang jenis lasak2..semua dah xde..sekolah lain..mungkin ini taktik mak aku nak jadikan aku wanita idaman malaya barangkali..:P..ahaks.!..

aku jadi macam lost sekejap..masa tu,dalam mind setting aku..pergi kelas..balik kelas..buat kerja rumah..see..!..aku dah xde masa nak pergi bermain..life aku macam tu je setiap hari...bakat dan skill aku dalam bersukan mulai hampehhh..aku jadi kurang aktif..tapi,masih lagi terlibat dalam acara sukan tahunan..sudah tentu pelari pecut..tapi,tidak lagi sehebat di sekolah rendah..dah setiap hari duk main kejar2..mestilah aku olahragawati sekolah..tapi..tu cerita zaman purba..
masa form 2..aku kena operate..disebabkan appendix..grrr..2 tahun aku kena berehat dari segala sukan..aktiviti padang..aku terpaksa lupakan sukan bola jaring yang wajib aku masuk setiap tahun..
makanya..hidup aku makin kurang bersosial..bagi aku..di padang la tempat kita nak "bersosial"..bukan pergi kelab malam..duk lepak sampai 2,3 pagi..tak cool langsung.!...
nampak tak??..sedikit demi sedikit..hidup aku mulai berubah...
jeng..jeng..jeng...
maka..selepas aku kena rehat 2 tahun tu..aku masih tak boleh duduk diam..aku sibukkan diri dengan menjadi pelajar yang disegani..ahaha..tak ble bla ayat aku..:P..x dapat beraksi di padang..aku beraksi la di pentas.!..:)..menjadi pelakon..terlibat dengan drama..sketsa..perbahasan..pidato..lembaga pengawas..pemantun..penyanyi juga....betull.aku tak tipu..oleh kerana,aku tak yakin yang aku ni boleh beraksi di pentas..kerana aku seorang yang pemalu..makanya..aku saja mencabar diri..melibatkan diri dengan semua aktiviti di pentas..i did it.!..huhu..sekolah aku,sekolah perempuan..tiada lelaki..keseganan tu.kurang sikit la...

dah pergi universiti ni..masuk pulak tu..unikl miat.yang ramai lelaki..adushh..lagi la..
nak bersukan leceh..nak beraksi di pentas juga tersekat...
makanya..
laman web sosial juga menjadi teman...tidak..ini tidak seharusnya menjadi contoh..
tapi..jika ia berlaku sedikit demi sedikit..lama2 akan menjadi habit..aku berjanji untuk berubah..bukan dalam masa terdekat..tetapi..ke arah lebih kebaikan...
mungkin dulu..facebook bagi aku hanyalah tempat nak tahu "dunia remaja"..tapi..sekarang tidak lagi..
dah macam2 yang berlaku kan..apa kata..kita belajar untuk "SHARE"..perkara baik..
"bukan siapa yang bercakap..tapi apa yang disampaikan"..
penuhkan dengan aktiviti yang lebih bermanfaat...aku pasti..pengguna facebook ni..bukan dari kalangan remaja je kan..tp..budak2 pun dah ada facebook..kalau kita duk cite..share tentang "bestnya bercinta".."harinii i nak keluar makan dengan bf tercinta"..uhh..no wonder la..kecik2 dah duk kenai "ada apa dengan cinta"..bak kata rangga..haha...
chop.!..aku bukanlah nak memburukkan mana2 pihak..manusia itu berubah...dan insyaAllah ke arah yang lebih baik..manusia juga melakukan kesilapan kan..:)...

kesimpulannya..tak perlu tunggu tahun baru kan..kan dah salam maal hijrah..hihikk..
kumpul duit nak beli kasut sukan baru...sem depan..tak perlu duduk bilik dan breakfast facebook jerkk..
kita pergi jogging.!..

p/s:..kehidupan duk mengejar glamour untuk dikenali di alam maya..sangatlahhh tidak best..penat tau tak.!..nak kena terima maki hamun *bagi haters*..pujian yang wat kita lalai *kaki kipas*..dan sebainya..

No comments:

Post a Comment