About

Instagram

Tuesday, January 31, 2012

have a break with chocolate..:D

SALAM..:)

readers yang dihormati sekalian...kepada mereka yang join giveaway ini...
saya sudah baca entri kalian...
TAPI
masih belum buat keputusan..sebab saya perlu ambil masa untuk baca kali ke-2 supaya dapat buat penilitian betul-betul...bukan nak pilih secara random je..main baca tak baca..
oleh itu.saya perlukan masa...yang betul2 free..sambil hati berbunga2 riang membalut hadiah itu untuk anda..:)

insyaALLAH...hari khamis saya umumkan nama pemenang...dan hadianya akan di pos minggu hadapan..
harap dapat bersabar ye...sebab hari kelas...macam2 nak fikir..

TERIMA KASIH..



ok..mari berehat..

saya tak tahu apa kena mengena tajuk dengan isi entri ini..sebab otak tengah fikir assignment..maka kalau tengah tension..kita makan coklat yee...;p

p/s:..kenapa yuna tak menang ajl????...:(

Saturday, January 28, 2012

soulmate~







I choose to love U in silence
for in silence I find no rejection..
I choose to love U in loneliness
for in loneliness no one owns U but me..
I choose to adore U from a distance
for distance will shield me from pain..
I choose to hold U in my dreams
for in my dreams,U have no end..
BUT the truth is I prefer to leave you because of Allah 
Because Allah will take care of you better than me :)



p/s:..comot tak main lukis2 macam ni??..;p

Wednesday, January 25, 2012

hati yang jauh dan dekat *sudah arifkah kita dengan sikap lelaki*

salam..:)

terlebih dahulu,saya nak ucapkan terima kasih kepada mereka yang sudi baca blog ini.:)..semalam dapat emel dari pembaca,dan juga respond yang memberangsangkan..tidak sangka saya ada silent reader..eheh...ingin saya tegaskan*ayat skema tetibe*..saya menulis sekadar mahu berkongsi rasa..kebaikan..mahupun perkara2 yang boleh dijadikan tauladan mahupun teladan...

saya suka membaca artikel dan blog2..apa sahaja..terutama tentang agama dan juga tips or pengalaman...
ada pembaca yang kata,blog ini ala2 islamik..saya sekadar tersenyumm..penulisan tentang agama pun banyak saya ambil contoh dari blog orang lain..mana layak lagi nak diiktiraf macam tu..ramai lagi penulis2 blog yang lagi hebat..dan mereka juga bukan calang2 orang..puisi2 islamik..ilmu tentang agama yang mereka lagi arif...
saya kagum dengan kebijaksanaan mereka menyusun ayat.."tacle" hati pembaca..penulisan yang baik bukan sahaja enak dibaca malah dapat memberi impak serta buatkan kita "berfikir"...ayat yang ringkas,tapi memberi 1001 makna yang mendalam..

dulu..saya sekadar menulis "ikut suka hati"..yela..time takde follower lagi..tapi..bila tengok follower dan makin ramai..*walaupun sikit sebenarnya*..jadi terfikir..dan mula berjaga2 apa yang ingin saya kongsi di blog..mostly of coz lah remaja..saya takut,perkara yang tidak baik..tapi saya kongsi dan menjadi contoh..takut saya "dalangnya"...saya tahu,penegasan dan kata2 yang serius juga akan jadi bosan untuk dibaca..biarlah ianya lebih santai dan mudah untuk difaham...ingat.!..saya bukan manusia sempurna..perfect..yang tidak lari dari kesilapan..takut juga,kalau menulis sesuatu yang mungkin "terlalu baikk"..dan orang akan judge macam2..mula lah ada ayat mengata.."alaa..dia pun bukanlah baik sangat~"..perlu fikir kaedah yang sesuai untuk bercerita..takut ada yang tersinggung...
yaaa..sudah saya ulang banyak kali..saya bukan manusia yang tak pernah lakukan kesilapan..i do..dan sebab itu,ada beberapa perkara yang saya rasa salah,dan saya share supaya jangan ikut..dan perkara2 yang baik untuk saling mengingati..manusia~mudah lupa..iman turun naik..apa yang saya tulis juga,mengingatkan diri saya juga..

walau apa pun..semoga kita dapat saling mengingati..sekali lagi..thank you readerss..:)..

p/s:guna ganti bhsa diri "saya" sebab seolah2 berbual dengan korang..ahakss..;p
..............................................




review:..sambungan part "sudahkah kita arif tentang sikap lelaki"

persoalan tentang hati,kasih sayang seringkali menjadi persoalan utama..rasa terbeban jika kita buat sesuatu tanpa ada rasa suka dan cinta bukan?..yaa..saya juga begitu..pernah juga memberontak..kerana aku agak "degil" dengan pendirian aku..namun,kita perlu ingat..sekuat mana aku memberontak..siapalah aku hamba yang sangat lemah..mahu melawan takdirnyaa..

sebelum tu,aku minta maaf jika ada yang rasa tersinggung dalam entri kali ni..

berdasarkan entri aku yang sebelum ini "sudahkah kita arif tentang sikap lelaki?"..

aku bersyukur kerana pernah kecewa..dan melihat mereka yang kecewa juga..menjadi pengajaran buat diri aku..cinta bukan perkara main-main..jika tersalah memberi..padah..cinta teralalu luas pengertiannya..cinta pada kali ini yang ingin aku kongsikan adalah cinta sesama manusia..lebih mudah..cinta remaja..
rasa diri sendiri yang kecewa..dan melihat mereka yang kecewa..pada mulanya agak sukar menerima..setelah sekian lama..hari demi hari..aku perlu latih diri ini untuk jadi pemaaf..menerima..aku tak nafikan..bukan mudah..dalam kehidupan seharian aku..setiap perkara yang terjadi..aku mulai sedar..mungkin ini hikmahnya..mungkin itu hikmahnya..husnuzon lah dengan ketetapan ilahi..dari situ juga,aku belajar agar tidak mudah "jatuh cinta"..kenalah..siapa mereka yang bernama LELAKI..
walau apapun..pasti ada kebaikan setiap yang berlaku..pernah terbaca ayat ini "i forgave what you did,but i still die a little inside everytime i think about it"..
sudahlah..ianya kisah lama..dan setiap yang berlaku,saya benar2 ambil iktibar dan pengajaran..thank you Allah..kadang-kala rasa bersalah..sungguh aku sangat kesal dengan apa yang berlaku..mintalah padaNya yang terbaik...dan buatlah yang terbaik jika ia benar dalam islam..
"COUPLE ITU HARAM"..

benar..siapa yang dapat memberi 10 kebaikan bercouple itu tanpa rasa serba salah??teruskan..semoga anda bahagia..dan tenang..:)..aku serba salah mahu menulis tentang ini..minta maaf jika ada yang tidak suka..
jika kita sayangkan sesuatu..bawalah ia ke jalan kebaikan..dan aku harap semoga dia menjadi lebih baik..

sungguh..sehingga sampai satu tahap..aku rasa "cinta" itu hilang..ke mana??kenapa aku rasa begini..
dan kemudian aku fikir..bagaimana mahu rasa tenang jika bukan dibawah redha Allah..aku rasa serba salah..
"what goes around comes around".aku takut,jika aku buat begini..esok lusa..bagaimana balasannya..salah aku..bercinta bukan pada yang halal..tapi..aku baru sedar..hidayah Allah itu harus dicari..aku berdoa..minta petunjuk..dengan buku2 dan artikel tentang agama yang aku baca..menguatkan lagi keputusan aku..aku nekad..
kadang-kala melihat rakan sebaya yang mempunyai kekasih..tercabar juga iman..bisikan syaitan.."kalaulah aku masih mampu bertahan..mungkin tak jadi begini..mesti menyesal break.dah la dia baik..mana lagi nak jumpa lelaki sebaik itu"..
tidak.!..aku harus mematahkan hujah dan bisikan syaitan itu.."jika ia membawa kebaikan..seharusnya aku akan rasa tenang..hatiku yang lebih dekat pada tuhan..dan aku tidak kecewa..tapi,sekarang aku kecewa..mana pergi semua janji??.."
syaitan"..siapa suruh engkau break..engkau perlu rasa bersalah..menyesal.."..kata2 syaitan seolah2 supaya aku berpatah balik..
aku harus kuat.."tak mengapa..aku kecewa..dan aku kembali padaNya..Dia tahu aku sedang kecewa..tapi kerana pertahankan laranganNya..bukankah dia yang Mencipta hati..Dia Maha Mengetahui"..

yaa..aku perlu arif sikap lelaki.."pantang nampak perempuan"..dari yang biasa2..cantik..cantik gila..semuanya mereka nak "try"..apabila yang mahu dijadikan isteri..cari yang baik-baik sahaja..alasan..kerana perempuan yang baik2 tu lah mahu dijadikan ibu kepada anak2 mereka..
salah perempuan yang pakai seksi??..aku yang keluar pakai jubah pun mereka menegur dengan siulan tanpa segan silu..memberi salam..dan tak dijawab..jawapannya.."tak jawab dosa"..anda silap..hukum menjawab salam itu banyak..menjawab salam lelaki ajnabi dengan keadaan begitu adalah haram bagi perempuan..

sungguh hebat wanita ciptaan Allah..apabila ada yang mengetahui status aku yang single..mula lah ada yang cuba mendekati..setelah aku tukar no telefon beberapa kali..ada juga yang aku terlepas pandang kerana apabila melibatkan urusan peribadi seperti hal belajar..or aktiviti lain..aku perlu letak nombor.. telefon..makanya,dapatlah nombor telefon aku secara "free"..ingat yaa..tujuan aku menulis ini bukan untuk tunjuk betapa hebatnya aku...konon bajet famous..TAPI..aku ulang balik.."arif tentang sikap lelaki..pantang nampak perempuan"..terlalu mudah untuk mendapatkan cinta..hanya melalui telefon???..islam itu mudah..tapi jangan sehingga mudah dipermainkan..
kalau setakat mesej menagih cinta dan simpati..itu sudah terang2 nampak mudah...
tapi..ada lagi yang menggunakan jerat..alasan..islam..sungguh..mengeluarkan hadis..fakta islam..benar..memang benar apa yang dikatakan..tapi,dia praktikkanya dalam keadaan yang salah...!..sungguh..itu aku rasa lagi annoying..

jodoh itu akan tiba..bila sudah sampai masanya..bagaimana??bila Allah sudah beri "rasa" itu..hati dan otak..dalam proses kejadian manusia,hati adalah organ yang diciptakan dahulu sebelum otak..ini bermakna..hati yang berfungsi dulu..tapi..ikut kata hati mati..maka..bersihkan lah hati kita..:)..agar mudah diberi petunjuk..namun..ia juga perlu logik dan waras...susah buat keputusan??buatlah istikharah..:)
remaja..jangan terperangkap dengan "jerat percintaan"..tak penat ke..asyik bercinta..putus..bercinta..putus..dan last2 kahwin dengan orang lain..tiada yang special untuk suami kalau lelaki lain juga pernah rasa...maaf..aku memang kedekut nak bagi cinta...*ok..agak poyo*..sayangg..jangan hancurkan masa remaja kita dengan bercinta untuk keseronokan..rasa disayangi..dicintai..memang indah..tapi..tak pernah rasa serba salah kah??...pada agama..pada ibu bapa..pada diri sendiri..pada suami..

manusia melakukan kesilapan..jika belum pernah bercouple..tidak perlulah ada rasa "ingin bercouple"..jika pernah..belajarlah dari kesilapan..kenal dahulu siapa LELAKI..
"saya sayang dia..dia baik..sanggup buat apa sahaja untuk saya..demi cinta"..demi cinta pada kecantikan kita??pada harta??...kalau lah Allah tarik nikmat itu..maka..hilanglah cinta itu..kan?

pengalaman aku..ada seorang lelaki..dari zaman sekolah sehingga sekarang..masih tidak putus asa mahu "tacle" aku..dengar khabar..dia memang banyak gf dan juga ex gf..yang hot..scandal cun..cantik gilerrr..tapi,kenapa masih nak tacle aku yang biasa2..yaa.."lelaki sukakan cabaran"..makin susah dapat..makin dia suka..dah dapat..tinggalkan..sebab itu maruah dia..rasa tercabar..
atau alasannya.."saya nak jadikan awak isteri saya"..yang baik2 sahaja dijadikan isteri..yang terbiar dibuat suka-suka..lelaki jenis apa ini??ini yang dikatakan mahu menjadi pemimpin keluarga??..


fikirlah..dan belajarlah..mengenali lelaki..

maaf..aku bukan terlalu baik dan sangat sempurna untuk menulis begini..tapi..jadikan lah ia pengajaran..
semoga kita berubah menjadi lebih baik..:D..

KHAS BUAT BAKAL IMAMKU

ada sesuatu yang ingin aku sampaikan..
dekatkan lah hatimu kepada tuhan..
jika benar engkau cintakan aku...
beritahu lah kepada tuhan yang satu..
jangan engkau lafazkan jika aku belum halal buatmu....

berusahalah pada jalan yang diredhaiNya..
moga kita bersatu dalam keadaan yang diredhaiNya..

engkau yang bakal pemimpin keluarga..anak-anak..
bakal imam solatku..
ingatlah..bahawa..cintailah aku dengan ikhlasnya kerana Allah..
bukan kerana rupaku..kecantikan.harta..
kerana engkau pasti menyesal jika ia tidak lagi kekal.

semoga kita akan bersatu..selamanya..
selama kita tidak lagi disatukan..
akanku persiapkan diri ini untuk menjadi seorang isteri dan ibu kepada anak-anakmu..
dan aku juga mahukan engkau persiapkan diri untuk menjadi seorang suami dan ayah kepada anak-anakku..

*baiklah..saya tahu saya jiwang*

nexttt plishhh..dah nak muntah baca ni..;p..

sudah mahu tidur..nite korang..:)..

p/s:..i got something special for u..to my future husband..*yang aku tak tahu siapa*.setiap kali mahu buat special pada orang yang aku suka..aku pesan pada diri sendiri.."jangan..simpan dan buatlah pada suami..sebab dapat pahala.."..ok..byeee

ehhh..mesti bestkan..dah kawin nanti..boleh cakap i love you..boleh masak2 untuk dia..boleh pegang2 tangan nak melintas jalan..ahakss..boleh minum segelas juga *tiru gaya romantik rasulluah*.

wasalam..

Tuesday, January 24, 2012

sudah arifkah kita dengan sikap lelaki???

salam..:)

cerpen ringkas ini sekadar apa yang telah aku baca,dan mahu share kepada mereka yang belum tahu..semoga mendapat kebaikan..:)..artikel asal boleh tengok di blog fatimah syarha..baca..tiada yang rugi pun..:D

Qani’ah Syumaila membuka diarinya…

Ketika bergelar mahasiswa, saya menjadikan perpustakaan sebagai rumah kedua. Seronok mengisi masa dengan membaca. Buku Islam dan Cinta, karangan Abdullah Nasih Ulwan menemani petang saya pada hari itu.
Tiba-tiba, ada sebuah SMS masuk.

Saudari,
Awak kelihatan sangat solehah. Sudikah awak membimbing diri saya yang jahil ini. Saya mahu berubah. Saya ikhlas dahagakan petunjuk.  Classmate.

“Membimbing atau mengajak bercinta?” hati saya mempersoal. 

Jika ikhlas mencari petunjuk, dia sepatutnya berjumpa ustaz, bukan berjumpa saya. Berjumpa saya hanya menyebabkan ruang  maksiat terbuka luas.

            Sekalipun dia mengajak saya bernikah agar saya dapat mengubahnya, saya tidak boleh jahil tabiat lelaki. Lelaki lazimnya tidak suka sekiranya seorang isteri mengubah dirinya. Sekiranya peluang membuat perubahan itu ada tapi tidak boleh terlalu dipercaya. Peluangnya tipis sahaja.

Tatkala lelaki memegang darjat suami, keegoan mudah merasuk diri. Sukar mengikut kehendak orang lain apatah lagi kehendak isteri. Mengubah tabiat lelaki sangatlah payah. Apatah lagi, sekiranya cara hidupnya terbiasa dengan alpa dan dosa sejak muda.

Perlukah saya memperjudikan masa depan dengan menikahi lelaki yang tidak mampu membimbing diri sendiri? Adakah dia mempunyai modal untuk membimbing keluarganya nanti?

“Orang minta bimbingan saja. Kenapa fikir jauh sampai soal nikah?” syaitan mengejek saya. 

“Jika aku berani memulakan, kena fikir kesudahan. Nikah dengan lelaki sebegini atau membiarkan anggota badan berzina. Baik abaikan sahaja.” Saya patahkan hujah syaitan.

Seorang rakan menuju ke arah saya kemudian duduk di sebelah.
“Ramai kawan-kawan kita suka gandingkan nama awak dengan Presiden. Boleh saya tahu hal sebenarnya?” dia mengorek rahsia.

“Itu gosip sahaja. Kami tiada apa-apa,” jawab saya.

Saya menyembunyikan rahsia bahawa memang benar Presiden pernah menghantar surat risikan kepada saya. Cuma, istikharah dan musyawarah saya dengan ibubapa belum mengatakan dialah orangnya. First thing first.

“Alhamdulillah. Saya sebenarnya sudah lama minat pada Presiden,” dia meluahkan.

Saya tidak pelik mendengarnya. Wanita yang baik mudah tertarik kepada lelaki yang baik. Itu fitrah. Wanita yang jahat mudah tertarik kepada lelaki yang jahat. Begitulah sebaliknya. Saya tadahkan telinga mendengar bicara hatinya.

Katanya, yang ini lain. Rasa tertarik itu pada kesolehannya. Pada akhlaknya. Pada kesamaan visi dan misi dalam dakwah. Masing-masing tahu ada batasan. Dilemanya, hati mendesak untuk memberi perhatian. Hati mendesak untuk menunjukkan sikap memahami. Hati mendesak untuk saling berpesan-pesan atas kebenaran dan kesabaran. 

“Awak ikut desakan hati?” saya bertanya.
“Saya meminta dia menjaga, memperhatikan atau menasihati saya agar istiqamah,” katanya.
            “Lalu, apa yang terjadi?”saya berkata.
            Dia meluahkan lagi, 

Setiap hari…

 Kalau tidak bertemu, rasa ada suatu yang hilang. Perlu segera diintai-intaikan.
            Ada kerisauan tentang dirinya. Ada keinginan kuat untuk tahu kondisinya.
            Andai bertemu, berpandangan, atau SMS muncul pula rasa bersalah, gelisah, menyesal dan takut membuat Allah murka. Kenapa ya?

            “Kerana hati awak masih hidup mengenal mana dosa dan mana pahala,” jawab saya.
“Lepas saya mengungkap cinta kerana Allah, dia seakan menjauhkan diri. Salahkah saya?” dia bertanya.
“Tanyalah hati. Bimbang, ungkapan cinta Yang Esa tapi pengisian leka dari-Nya,” jawab saya.

Saya berkongsi pendapat dengannya. Dalam hubungan yang tidak halal, cinta yang fitrah amatlah senang bertukar menjadi fitnah. Sukar mengenali mana cinta dan mana nafsu kerana topengnya handal, sukar dikenali. Orang yang biasa mendidik hati mampu mengenalinya.

Saya tidak mahu terlalu mudah mengungkap cinta. Siapa yang bakal menerima ungkapan cinta mestilah lelaki high class bukan lelaki sembarangan. Perlu ada matlamat. Perlu lihat kesudahan. Menghampiri syurga atau menghampiri neraka?

            Saya berpesan supaya tidak perlu bertindak bodoh mengucapkan “Good bye” kepada dunia andai kehilangan cinta manusia. Patah tumbuh hilang berganti. Yang penting, Allah setia mencintai.

            Selepas rakan saya itu beredar, saya jadi tertanya-tanya. Kenapa wanita kaya, cantik, bijak, menarik dan solehah sepertinya tidak mendapat tempat di hati Presiden? Kenapa Presiden lebih sanggup cuba mendapatkan saya? Saya cuma seorang gadis yang sangat sederhana.

            Saya semakin arif tabiat lelaki. Secara semulajadinya, lelaki sukakan cabaran. Yang mudah menyerah diri, mudah pula disakiti. Yang sukar didapati, semakin bersungguh dia mencari. Maka, saya perlu terus menghunus duri. Agar cinta ini terpelihara untuk seorang suami yang diredhai Ilahi.

            Saya mesti terus belajar tabiat lelaki. Bukan untuk menyaingi atau mengalahkan mereka. Saya cuma tidak mahu diperdaya. Saya melihat betapa ramai wanita telah dipermainkan. Mereka gagal mempertahankan diri. Mereka gagal keluar dari kebergantungan kepada permainan cinta sandiwara lelaki.

Saya tahu saya tidak mampu mengubah tabiat lelaki. Tapi saya mampu membantunya menjadi lelaki sejati. Bukan dengan cara melayan dan membimbingnya menjadi model lelaki idaman. Lelaki pasti mengambil kesempatan di atas sebuah kelembutan. 

Caranya, saya mesti menghunus duri. Awas, jangan dekat! Jika mahu, dapatkan secara terhormat. Biar lelaki tahu, wanita itu untuk diselamat bukan diperalat untuk keseronokan sekejap.

Malah, setelah nanti saya telahpun bergelar isteri, saya tidak boleh berhenti untuk belajar tabiat lelaki. Lelaki suka berjanji dan cepat berubah hati. Saya melihat realiti masyarakat. Biar betapa baguspun seorang isteri melayani suaminya, masih ada lelaki yang gagal setia malah sesuka-hati memperdaya isterinya. Apatah lagi jika isterinya banyak kelemahan, ramai lelaki lebih suka menghukum daripada mendidik sehikmahnya.

Saya yakin, ada suatu rahsia yang menggerakkan tindakan lelaki. Saya mesti arif rahsia ini. What you see is what you get. Saya mesti bijak menyelaraskan ‘sudut pandang’ terhadap sesuatu isu sensitif yang melingkari alam rumah tangga sejak mula. Perlu juga ada jaminan undang-undang untuk mempersiapkan diri pada sebarang kemungkinan. Bukan kerana tidak percaya tapi kerana tabiat lelaki cepat berubah.

.................................................................................................................................
TAMAT

p/s:..aku akan buat sambungan part 2 untuk entri seterusnya..sekadar mahu berkongsi..

wasalam~

Sunday, January 22, 2012

melepaskannya pergi


sungguh...ia memang bukan mudah..benar..ia sungguh menyakitkan..
mereka hanya melihat..bukan memerhati..
mereka mengata..bukan berkata-kata....
mereka tidak akan pernah faham...ya..mereka bukan aku..

setiap orang pasti melalui saat sedih..saat kecewa..
tapi..
engkau percaya pada takdir bukan..
engkau percaya pada ketentuan bukan..
engkau percaya pada Allah bukan..
percayalah..kerana kepercayaan itu adalah pendirian engkau..

bagaimana mahu melupakannya...
kisah ini tidak pernah berhenti...
sudah berkali menangis...tertawa..tersenyum..namun ia masih "sakit"..


"LEPASKANLAH"...belajarlah untuk melepaskannya...
lepaskan..lepaskan..lepaskan..
jangan dipaksa kenangan yang tinggal kenangan..
namun ia akan terus berlalu..hari demi hari..
ingatlah..tuhan sentiasa bersamamu..
perasaan yang terpendam juga dianggap doa...
inikan pula tangisan cinta tahajjud...
pasti..kerana dia Maha Mendengar..Maha Mengetahui..Maha Pengampun..

tersenyumlah..dah pasti bahagia..


p/s:.sejak akhir2 ni..suka sangat dengan blurp2 tueww..;p..gambar lama..:)

Saturday, January 21, 2012

terukir di bintang..;D


tetaplah menjadi bintang di langit..
selamanya..
bintang dan langit yang tidak pernah gagal buatkan aku tersenyum..:D

P/S:..it just a short entry..

Friday, January 20, 2012

tangan yang bakhil..

بسم الله الرحمن الرحيم


salam..akhirnya..dapat juga buat tulisan "bismillah" tu..dengan..copy n paste..;p..

xpe la..sekurang2nya..aku nak bila orang membaca apa yang aku tulis ni..dapat kebaikan..mula2 baca je dah sebut nama Allah..mulakan dengan bismillah..:)

baiklah..seperti biasa..aku kalau menulis...mesti sebab nak share something dengan korang..
huuh..ada lagi 3 buah buku nak habiskan baca.aku rasa,korang patut ada buku ni..sebab buku2 ni tersangatlahhhh best..tajuknya..beduk diketuk by pahrol mohd juoi..majalah solusi..dan sebarkan cintaMu. by fatimah syarha.aku ni tamak tuii..pantang nampak buku best je..semua aku nak..tapi..tak sempat2 nak habiskan baca..orang tak sabar..tak hbis bca lagi..nak buku lain..*sila jangan ikut perangai ini*..

"tangan yang bakhil..hati yang jahil"

ianya 2 buah kisah..tahukah anda..apa itu maksud bakhil??..bakhil bermakna kedekut..dalam maksud yang ringkasnya seseorang yang sayangkan miliknya sehingga membenci untuk memberikan kepada orang lain..
pernah tak korang dengar.."kalau kita nak besedekah,bagi barang yang paling kita sayang itu lebih lebih baik"..
hmm...cuba kita fikir..barang apa yang paling kita sayang dan kemudiannya nak bagi pada orang lain..aku tak rasa semua orang ada nilai murni setinggi itu..sehingga semua barang yang dia sayang..dia sanggup bagi kat orang..baju yang kta beli dengan harga yang mahal..cantik..yang paling kita jaga..nak bagi kat orang..???..
mesti kita fikir..dan fikir..dan terfikir-fikir..kan?..
aku menulis sambil muhasabah diri sendiri..dah lama nak menulis tentang ni..cuma aku takde isi yang sesuai lagi untuk disampaikan..untuk dikongsi bersama..

aku ada sebuah kisah tentang diri aku sendiri...tentang family aku..kalau korang nak tahu,aku ada sikap di mana..kalau aku sayangkan sesuatu tu..aku akan jaga betul2..dan taknak berkongsi dengan orang lain..istilah mudahnya.."it's mine.!"..don't ever to touch it...seriously..aku tak perasan sikap ni..tapi,bila aku muhasabah diri..mencari apa yang aku perlu betulkan..inilah yang aku jumpa..even..dari kecik lagi,aku suka kumpul koleksi buku2 yang aku sayang..apa saja..dan aku akan susun2 buku tersebut dengan rapi..dan aku paling pantang kalau orang sentuh2 buku tu..bukan kedekut..tapi aku sayang..aku takut..kalau orang lain yang jaga..tak seperti yang aku jaga.even buku rujukan sekolah pun aku tak bagi orang conteng2..sesuka hati nak buat formula matematik ke..pulak tu,even aku dah habis sekolah..dan apa salahnya buku tu dipindah milik pada adik aku..TAPI..aku masih berat hati nak bagi...kemudian.meja belajar aku..aku tak suka meja belajar aku dan segala yang tersusun rapi atas meja tu disentuh..even teralih sedikit pun aku tak suka..baju2 dalam almari yang aku dah susun mengikut warna hanger..dan kemudian ada orang ambil..dan letak tak sama warna pun aku tak suka..dan aku suka benda2 yang aku sayang "dekat" ngan aku dan dihadapan mata aku....sebab benda2 yang aku sayang ni biasanya ada nilai sentimental yang tersendiri..biarlah ia disimpan hingga berhabuk dan buruk sekalipun..jangan hancur kat tangan orang lain..

dan bukan setakat benda..even dalam kehidupan pun..aku tak rasa kasih sayang aku perlu dikongsi..sebab tu..kalau aku sayang orang tu..aku akan buat something special..lain dari yang lain..unik..maka..aku sangat tak berapa sokong poligami..:(..maafff..*aku hanya hambaMu yang lemah*..

itu kisah sikap beberapa tahun yang lepas..cuma sekarang..dah makin memberi..
kawan2.apa yang aku cuba nak sampaikan..teguran dari adik aku yang bongsu..baru berusia 13 tahun.. 
yaa..dia hanyalah seorang manusia yang masih dianggap "budak2"..tapi..budak kecik tak pandai menipu dan kadang2 apa yang mereka cakap tu..benar..walaupun dia masih kecik..tapi,aku bangga punyai adik yang ada sikap suka berdekah..dia sangat tidak kedekut untuk memberi..apa yang aku perasan..secara tak langsung..setiap hari jumaat..dia akan "ronda2" satu rumah..untuk jumpa setiap kakak dan abangya..mak ayah aku..untuk tanya.."hari ni adik nak pergi masjid..nak bagi sedekah tak??"..memberi lebih baik dari menerima..bukan kah.Allah kata..kalau kita memberi or bersedekah..takkan berkurang pun harta kita..malah lagi dimurahkan rezeki..dan rezeki Allah tu tidak semestinya dalam bentuk duit..mungkin dapat peluang pekerjaan dengan mudah..dipermudahkan urusan jodohnya..kehidupan..
walaupun aku ni suka baca ilmu tentang agama..tapi..untuk praktik yang sebetul2nya..bukan mudah..sebab aku nak niat aku tu kerana Allah..contohnya..artikel tentang bersedekah..yaa..aku tahu itu perkara baik..tapi,susah sangat ke nak memberi..bukanlah aku tidak pernah bersedekah mahupun kedekut..ada..cuma tidak sekerap adik kecik aku buattt..dia terlalu mudah untuk memberi..*malu pada diri sendiri sebenarnya*..

ingat yee..aku bukan kedekut..cuma aku sayang...sayang itu di hati..maka..aku selalu berdoa..kepadaNya..Allah yang menciptakan hati ini..agar..segala urusan yang baik..yang Engkau redha..maka..permudahkan lah rasa itu..kita selalu baca.."bisikan syaitan"..kenapa tak syaitan bercakap..kenapa mesti bisik???..sebab hati yang tidak "kuat" mungkin mudah diganggu bisikan syaitan..

perbualan aku dan ayah aku..

aku:..abah..cantik tak baju ni..
abah:..asyik beli baju jee..kenapa tak duit nak beli baju tu pergi bersedekah..bagi kat orang yang lebih memerlukan

nampak simple kan perbualan tu..tapi..sangat terkesan..aku tak nafikan..perempuan dan shopping tersangatttttlah susah nak dipisahkan..padahal ada je baju baru lagi..tak pakai lagi..beli lagi..subhanaAllah..setiap kali nak beli..aku fikir..perlu ke aku beli..dan ingat pesan abah tu..

situasi..ketika di tempat shopping..selepas berhabis duit berbelanja..kemudian.pulang..dan dalam perjalanan..aku ternampak peminta sedekah..dalam hati aku.."kenapa aku dengan mudahnya habiskan duit untuk shopping..sedangkan orang yang susah..mereka memerlukan..berapa sen sangatlah nak memberi kalau nak dibandingkan dengan nilai harga baju yang aku beli"....

dari kecik lagi..aku tak pernah dimewahkan dengan wang ringgit...kalau aku nak sesuatu tu..aku perlu usaha..
why not..kalau rasa taknak bagi duit..kita belikan peminta sedekah tu makan..pakaian..or barang yang boleh mereka gunakan...tapi janganlah..duduk depan peminta sedekah tu..lepas tu..bagi senyuman..sebab "senyuman tu kan sedekah"..lol..!..

kesimpulannya...perubahan kepada yang lebih baik itu..perlu istiqamah. perubahan yang kecil.mampu membawa perubahan yang besar..insyaAllah..

p/s:..tahu tak.."sesiapa yang menghafaz 10 ayat dari awal surah al-kahfi nescaya akan terselamat daripada fitnah dajjal"..riawayat abi darda r.a
kalau ada masa..bacalah majalah solusi..korang pasti takkan rugi..info dan penulisan dari penulis yang hebat2..korang takkan rasa terbeban dengan nilai ilmu yang korang dapat tu..jika nak dibandingkan dengan harga majalah yang setakat rm10..


ok..nak bersiap..wasalam..;p

Thursday, January 19, 2012

I won't give up..:)

salam..

hye readers...it's raining.!!..jom berdoa..:)..moga dimakbulkan segala permintaan..
aku suka hujan...kalau menangis dalam hujan...orang tak nampak kan..:)..bau hujan..dah lama tak main hujan..lari2 dalam hujan...

hari ni..aku nak share satu lagu.
tajuknya..i won't give up by jason Mraz..
well..korang boleh aplikasi kan lagu ni dalam bentuk motivasi...
apa2 sahaja.dari segi percintaan,kerjaya,belajar..dan paling penting..kehidupan.:).perkataan "I WON'T GIVE UP"..tu sendiri yang diulang2..setiap kali bunyi ringtone mesej kt hp aku..buatkan aku bersemangat dan beri aku semangat semula..dengan apa yang terjadi sejak akhir2 ni...

ini liriknya..


When I look into your eyes
It’s like watching the night sky
Or a beautiful sunrise
There’s so much they hold
And just like them old stars
I see that you’ve come so far
To be right where you are
How old is your soul?
I won’t give up on us
Even if the skies get rough
I’m giving you all my love
I’m still looking up
And when you’re needing your space
To do some navigating
I’ll be here patiently waiting
To see what you find
‘Cause even the stars they burn
Some even fall to the earth
We’ve got a lot to learn
God knows we’re worth it
No, I won’t give up
I don’t wanna be someone who walks away so easily
I’m here to stay and make the difference that I can make
Our differences they do a lot to teach us how to use
The tools and gifts we got yeah, we got a lot at stake
And in the end, you’re still my friend at least we did intend
For us to work we didn’t break, we didn’t burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I’ve got, and what I’m not
And who I am
I won’t give up on us
Even if the skies get rough
I’m giving you all my love
I’m still looking up
Still looking up.
I won’t give up on us (no I’m not giving up)
God knows I’m tough enough (I am tough, I am loved)
We’ve got a lot to learn (we’re alive, we are loved)
God knows we’re worth it (and we’re worth it)
I won’t give up on us
Even if the skies get rough
I’m giving you all my love
I’m still looking up


kalau tengok videoklip lg best..


even videoklip ni ada beberapa part lirik yang tentang percintaan...jangan salah sangka..aku bukan tengah bercinta..tapi..kehidupan dan segala yang menduga sejak akhir2 ni..aku perlukan semangat baru..dan lirik tu yang banyak tentang "i won't give up"..n 


I won’t give up on us (no I’m not giving up)
God knows I’m tough enough (I am tough, I am loved)
We’ve got a lot to learn (we’re alive, we are loved)
God knows we’re worth it (and we’re worth it)

setiap kali begini dan begitu..terasa mahu mengalah..dan apa nak jadi..jadilah..tapi..bila dengar lagu ni..
insyaAllah..GOD KNOWS WE'RE WORTH IT kan..:D


Monday, January 16, 2012

GIVEAWAY:.hadiah untuk pembaca blog apricot pie..:D

Salam

hari ini hari pertama kelas..semester 4 dah.!.cepatnya masa berlalu..:).alhamdulillah..semuanya berjalan lancar,kelas yang sepatutnya 4 jam jadi lebih singkat..al maklumlah..awal2 kelas kan..;p..yang mengajar,ex dean MIAT pulak tu..huuu..satu cabaran..bak kata my friend.."kau dikelilingi dengan orang hebat2,maka kau juga akan jadi hebat"..insyaAllah..semangat aku.!..kawan2 doakan aku ye..:).

so..berkenaan dengan entri kali ini..
sebenarnya dah lama aku nak bagi hadiah ni kat pembaca blog ni..
cuma asyik tertangguh je..huhu..
dah nama pun hadiah..mesti la dapat barang free kan..
cuma..maaf..hadiah kali ini khas untuk kaum wanita SAHAJA..

insyaAllah,next time..aku akan bagi untuk lelaki dan juga perempuan..

bagi mereka yang nak join giveaway ni..ada syarat2nya...

syarat-syarat:
1.anda mestilah seorang perempuan..
2.anda perlu buat satu entri di blog yang bertajuk "GIVEAWAY: MARILAH MENUTUP AURAT"..-bagi mereka yang tidak bertudung juga dialu-alukan.:)
3.isi dalam entri tersebut perlulah.......
-dalam entri tu..anda boleh tulis apa sahaja..ringkas atau panjang tidak kisah..mengikut kreativiti anda..
-letak gambar anda bertudung..dan tidak kisah fesyen macam mana sekalipun..tapi..WAJIB menutup leher dan bahagian dada..
4.sambung ayat ini "saya bertudung kerana......."..-tidak lebih dari 15 patah perkataan
5.tag kan entri tersebut ke link blog ini..
6.selepas siap entri tersebut..boleh letak link entri tersebut kat komen entri ini..

mudah kan..:)..di sambil anda dapat hadiah..dapat juga menyebarkan kebaikan..

pemenang akan dipilih mengikut kreativiti dan isi..


masih ingat lagi entri yang sebelum ni...nak bagi hadiah victoria secret free http://apricotp.blogspot.com/2011/12/112012welcome-2012.html..so..hadiahnya adalah salah satu barangan dari victoria secret dan lain2...rahsiaaaa..
...............................................................................................................................................................
CONTOH

TAJUK : GIVEAWAY : hadiah untuk pembaca blog apricot pie

"wanita adalah hiasan dunia..dan sebaik-baik hiasan adalah wanita solehah"


saya bertudung kerana itu satu kewajipan dan semestinya itu pilihan saya..

giveaway dari blog apricot pie

..............................................................................................................................................
simple kan???

jom.!..

blogger diberi masa selama 2 minggu..untuk ambil bahagian..bermula dari tarikh hari ini 16 januari 2012-30 januari 2012..

semoga berjaya..:)

Thursday, January 12, 2012

mencari perbezaan???



poyo kan???kan???..;p

p/s:..sampai bila mahu cari perbezaan??akhirnya keliru..terlalu bnyk perbezaan juga banyak menimbulkan persoalan..dan masalah

Wednesday, January 11, 2012

masterchef home

salam..

selamat tengahari..kita bertemu kembali dalam rancangan..masterchef home via blog..wahh..gitu..dah lama rasanya tak post cerita tentang makan2 kan..aku ni rajin jugak tengok blog2 makanan..lagi2 blog cik epal yang penuh dengan makanan...n ramai lagi blogger yang suka post entri tentang makanan ni...jalan2 cari makan orang kata..orang kata..aku kata..jalan2 bazir duit..;p..

hari ini..aku nak cerita tentang hobi aku yang ikut mood..iaitu..hobi memasak..kalau stress2..rasa bosan gilerrr..tetibe mood memang nak masak..orang taknak makan pun aku masak jugak..elehh..macam aku tak tahu..perut kata taknak..tapi,bila hidung dah bau2..haa..lapar jugakk..xcaya..ce cuba..eheh..mula2 kata..nak rasa..tup2...dah habis..haishh..

tapi..bila dah masak2..aku yang masak ni pulak rasa xnk makan..sebab dah amek bau kowt..tapi..kalau tengok orang makan n rasa puasss hati sangat..kat rumah ni..ada 8 orang..cuma 2 orang je yang cerewet apa aku nak masak..iaitu adik lelaki aku dan ayah aku..sebab perut mereka ni..sensitif sikit..xle pedas sangat..nak berkuah la..itu ini laaa...

so..hari ni..aku rasa nak buat kelainan sikit..selain dari suka mencuba resepi baru..belajar masak..aku juga suka buat resepi sendiri..:)..
kadang2..bila kita turun dapur..nak masak..itu ini..tapi takde bahan..pulak tu malas nak keluar..kita perlu kreatif untuk masak apa ye yang ada..bak kata mak aku "berjimat cermat dan kreatif..masak apa yg ada..tak perlu bazir"...ok..*untung bakal laki i uolsss..*..
TAPI
kalau aku taknak masak..taknak jugak.!..jangan paksa okeyhh..nnti i buatkan u telur masak kicap n kuah kicap jugak..;p..nak????..

biasanya...kalau setakat hari2 biasa..tak perlu la nak masak gempak2 sgt..minimum lauk biasanya 3 je..aku akan pastikan ada goreng2 sikit..pedas sikit..kuah..syur..cukup la..ada protin,karbohdrat,serat. n segala vitamin laalalala..


1.UDANG BELLA LUNA
aku dah bosan asyik nak buat udang masak sambal je...nk masak lemak cili api..takde santan pulak..n kalau ada cara masak lain pun..aku tak terfikir pulakk...cuma..tadi..aku nak goreng je..tapi..masih ada rempah2..bukan goreng kosong..n aku buat sambal manis sikit..letak kat tepi tu..mana la tau..dieorang nak extra pedas..*ouwh warna yang agak gelap itu akibat pakai kmera murah ye..sila faham..*


2.TELUR OMBAK RINDU..
ehikkk..kelakar gile..mesti korang fikir..tengah masak2 pun..sempat lagi amek gambar..untuk pengetahuan korang..aku kalau masak sorang2..aku suka dengar lagu kat hp aku..so..aku bawaklah hp sekali masuk dapur..n boleh ambil gambar juga..;p..*kalau mak aku tahu..pasti kena bebel..*...bosan tau masak sorang2..takkan nak cakap ngn kuali..tapi,orang dulu2 kta..kalau nyanyi kat dapur..nanti dapat suami tua..betul ke???.uhuk..uhuuk..
bosan kan makan telur goreng kosong???kreatif kan diri anda..dengan letaklah isi sikit kat dalam telur tu..ce teka..apa isi dalam tu??bau ala2 martabak tau..


3.TOMYAM CHRISTINA PERRI

ini namanya tomyam...

ok..cukup..3 lauk untuk tengahari ini....nanti kalau i ada suami..bila dia tanya..

suami:sygg..u masak apa hari ini?
isteri:...i masak telur ombak rindu..daging masak cinta..sayur masak i love u...:D
suami:..ok..i love u too..
isteri:..itu nama sayur i masak arini..bukan i love u...u..;p
suami:..takpe..i tetap love u..*wink..wink*

ehikkk..gatal..gatal...*dialog rekaan semata2*..

so...kalau anda stress...bosan...nak mencuba hobi baru???,marilah belajar masak dengan mencuba segala jenis resepi...........!..tapi..AWAS..jangan masak ketika mood marah2..nanti jadi lain pulak.memasak kena ikhlasss..baru ada barakahhh..

wasalam~


Monday, January 9, 2012

rumahku syurgaku

ini cerita disebalik menunggu orang bersiap terlalu lama..
mari kita update blog..


wet kitchen..


ruang makan..adoi..laparrr..*tengok meja makan..perut tak kenyang lagi*


katil yang sangat flexible..2 tingkat..jimat ruang.ada tilam kat bawah..yg boleh tarik dan simpan semula..;p..


ruang duduk2 tingat 2..


ruang tv..mari menonton bersama keluarga tercinta



adik yang sedang berlakon..pura2 tak pandang kamera..!


ce teka..ni tempat apa??dating2 tengok dinding..haha..


bilik budak lelaki..adik bujang..tamak..sampai 2 tilam..sekarang dah masuk hostel..maka..kosong lah




cuba teka..siapa tolong ambilkan gambar??..




suka???..




mukaaaa..dah bosan...dan akhirnya tak larat..maka..duduk..

p/s:..apa kata kalau bosan2 tunggu orang bersiap..rakamkan detik manis yang anda lakukan ketika menunggu.contohnya.ambil gambar rumah ke..kucing tersayang ke..kereta lalu lalang depan rumah ke..;p


Friday, January 6, 2012

sabar

salam..:)

sekarang dah 1.30 pagi..biasanya.time macam ni la..aku ada mood nak menulis dan ilham tu datang..time mcm ni kalau kita muhasabah diri..sesuai kan..siang otak penuh dengan aktiviti..tak salah kalau ambil masa sekejap..untuk kita muhasabah diri..apa yang kita buat seharian ni..aku??cuti..apa je la sangat yang aku boleh buat kan..takkan setiap hari nak berjalan..lebih baik duduk rumah..buat apa yang patut..membaca.!..korang tau tak..aku selalu kena bising ngn family sebab asyikkkkk on9 je..masalahnya..bila aku on9..aku bukan main game..aku membaca..macam2 ada..memang aku suka baca buku..tapi..bila kita membaca buku..terhad sikit..contoh..tahap ingin tahu aku ni mendalam..so.kalau aku baca sesuatu dan aku tak faham..tak best la..aku jadi terfikir2..kalau kt internet..aku tak faham je..pergi google..kan senang..

petang tadi..aku terbaca satu artikel tentang kesabaran...

kesabaran

tiba-tiba aku terfikir..selama ni kita lihat..kita dengar..tentang sabar..kita melihat diri dan orang lain bersabar..
tapi
pernah kita fikir apa itu sabar???yang sebenarnya..kenapa kena bersabar??penting ke sabar ni??
aku menulis sambil berdialog dengan diri sendiri..aku tanya diri aku sendiri..dan kalau korang baca dengan hati yang ikhlas juga..korang tanya lah diri sendiri..

yaa..aku pasti..macam2 jawapan akan korang bagi..tapi..itu jawapan yang korang reka..realistiknya..secara fakta..tapi..dari hati..secara jujur..pernah kita dalami erti kesabaran tu??

kita bersabar dari marah-marah..sebab?..taknak malu..marah muka tak cantik..profesional
kita sabar dari marah orang buat salah..sebab?taknak keruhkan keadaan..sebab kita masih sabbar..kalau x??
kita sabar sebab tunggu orang lama2..sebab?..sebab kita masih bersabar..kalau tak??

so..kalau takde sabar ni..apa yang akan jadi?

pernah tak fikir..kadang2 kita sabar bukan sebab tahap keimanan kita semata2..tapi otak kita yang rancang..otak kita yang kawal..jangan mrah2..sabarrrrrr....
masalahnya..bila otak dah penat..dimana tahap sabar tu??....contohnya..kalau kita masih dalam keadaan elok..mood ok..kita mesti bersabar dan tahan marah..tapiiii..kalau dah letih..kena tunggu orang berjam2..agak2..hilang sabar tak??

well...friends..honestly,aku bukan lah seorang yang sangat penyabar..i am super excited person..aku jenis cepat excited..cepat sedih..yeahh..hati aku tak berapa nak sabar..tapi.otak aku masih boleh kawal..i mean..kalau dah takde akal..mau nya aku boleh jadi panas baran..mungkin..haa.!..takut tak dengar??..hahah..
hari ni..aku baca buku.."rawatlah hatimu"..dalam tu menghimpunkan segala jenis masalah yang dihantar oleh kaunselor ni..dan dia memberi jawapan..so..dapatlah kita banyak macam2 ragam..masalah manusia..jawapan terbanyakkkk..adalah..sabar..sabar..sabar..agak cliche bila kita cerita masalah kat orang..orang akan bagi jawapan..bersabarlahhh..

LIHAT.!..BETAPA PENTINGNYA SABAR DALAM KEHIDUPAN..

sabar adalah kunci utama dalam menyelesaikan masalah...owhhh..aku bukan menulis untuk memberi ceramah..tapi..aku sekadar bagi pandangan..apa yang aku terfikir..terlintas..dan paling PENTING..ingatan untuk diri aku..yang kurang sabar niiii..
u know what..i get jealous with people yang boleh relaxxx dan sabar je bila dapat masalah..aku fikir..dia ni dilahirkan memang ekspresi muka macam ni ke..macam mana die boleh sabar..apa yang dia fikir..AKU NAK BELAJAR FIKIR MACAM DIEORANG FIKIR..supaya aku boleh relax n cool je..
kadang-kala sifat tergesa2 ni buat aku rimas...nak cepat je..ye.!..penting untuk buat semua kerja dengan pantas..tapi..kadang kala ia macam mendidik diri kita nak semua cepat..ingat.!..keupayaan manusia berbeza2..kalau aku boleh masak dalam 30 mnit..mungkin cik kiah mampu masak satu jam..maka..kalau nak pergi makan kat kedai cik kiah..kena tahan sabar 30 minit..sbb aku ble sabar dalam masa 30 minit..contoh.!..
tapiii..kalau lah dalam keadaan sabar tu aku boleh ingat benda2 positif macam ni..kan bagusss..
jujur..aku rimas dengan sikap tak boleh nak sabar...rasa macam ada mahkluk jahat duduk dalam hati..hasut2 aku..supaya aku jadi cemas..tergesa-gesa..gelisah..kan besttt jadi tenang jee...korang taknak ke jadi tenang jee.???

aku faham..kadang2 ada perkara yang bukan sebab kita tak sabar..tapi..keadaan juga memaksa kita supaya jangan terlau bersabar..i meann.."bagi muka" sangat..contoh..kalau kawan asyik suruhh belanja makan jeerkk..wahh..naik lemak..so.."sound" la..
haaaaaaaaaa.!..nampak tak..???.."sound"..kita boleh jadi tak sabar tapi dengan 2 cara berbeza..sama ada "sound" je dengan selamba dan mungkin buat kawan jadi terasa..gaduh...ATAU..kita berbincang..ajak bual dan tegur dengan cara lebih sopan..mana satu CARA ISLAM??.u tell me..:p..tapi beb..dalam keadaan spontan..kadang2 terkeluar juga kan..tu sebab sabar yang dikawal oleh otak atau iman??...
TAPI..kalau boyfriend u nak pegang2 u..then u kata ..TAKPE..I SABAR JE DULU..MUNGKIN DIA AKAN BERUBAH..itu memang sabar nak tunggu giliran pergi neraka.!..perkara macam ni..kalau nak sound..takpe..takpe..bagi die ceramah agama pun takpe..well..kalau die betul2 baik..dia akan terima dan tersedar..tapi kalau dia tinggalkan u..fikir..fikir lah..*tetibe emo sekejap*..iklan~

Jika menang nafsu, maka kalahlah iman, jika menang iman maka musnahlah nafsu

kadang-kala sabar itu sekadar nak menguji kita...ada hikmah bersabar ni..contohnya..sebab tak sabar nak beli baju baru...beli time tu jugak..sekali..esok ada diskaun 80%..wahh..kan dah membazir..kalau tunggu sikit..mesti dapat beli lagi murah..boleh simpan duit nak kawen.;p..*ehh.terover pulekk bagi contoh*..

seperti firman Allah S.W.T yang bermaksud.."apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu(ujian)..sebagimana halnya orang2 terdahulu sebelum kamu?mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan..serta digoncangkan(dengan bermacam2 ujian)sehingga berkatalah rasul dan orang2 yang beriman bersamanya."bilakah datangnya pertolongan Allah?"Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat".-surah alBaqarah:ayat 214

ingat ye manusia sekalian yang membaca part entri sabar ini..aku bukan ustazah nak begi ceramah tentang sabar ini..tak layak sungguh..diri yang begitu kerdil tapi jiwanya besar...aku sungguh muhasabah diri ini..apa lagi yang aku mahu???sehingga tidak sabar..

kadang2 aku fikir..dan selalunya bila muhasabah diri...kenapa nak kena sabar??again.!..aku tanya lagi..aku tak sabar..aku berdoa..Allah lambat makbulkan..aku tak sabar..aku nak time tu jugA.!..aku pertikaikan..dan ada baik aku fikir positif..aku nak itu ini..tapi siapalah aku??..
orang buat macam2 perkara tak baik kat kita..kita tak sabar..tapi..tak patuh arahan Allah...dan terlalu banyakkk...Allah masih sabar..peluang dan pintu taubat sentiasa terbuka..saat indah menangis adalah ketika berdoa dan tahajud malam..subhanaALLAH..tidak..aku bukan menunjuk2..cuma berkongsi rasa..pernah aku punyai masalah yang sangat berat..*padahal ramai lg mnusia yang diuji lebih kuat dari aku*..sehingga suatu malam..aku sangat tak tahan...aku pergi ambil wudhuk..dan terus solat tahajud..dan solat sunat..aku perlukan kedamaian dihati..jawapan..masa tu..aku tak tahu pada siapa patut aku luahkan.yaa..!..tuhan mungkin tidak berkata2..TAPI..bila kita menangis..kerana segalanya..SEGALANYA..dosa..masalah..engkau tahu..saat itu adalah saat yang paling tenang..engkau sekadar menangis sahaja..cukuplah hati berkata2..tuhan sudah tahu..DiA Pencipta hati kan..pasti dia tahu.!..
aku mahu selesaikan masalah..tapi dalam keadaan hati yang sedang bersedih..sudah tentu tak boleh nak selesaikan masalah..jadi gelisah..tak tenang..sebab itu..pentingnya hati yang tenang..dari mana datangnya hati yang tenang???tanya la diri sendiri..:)..

walau apa pun yang berlaku..tuhan itu sekadar mahu menguji hambaNya..layak ke kita nak masuk syurga kalau kita tidak diuji..layak ke kita nak ambil jurusan medic..kalau kita tak ambil ujian..tak kan????..
tapi..janganlah jadi sabar yang pasif..peluang depan mata taknak ambil..takpe..sabar..tunggu ada peluang lain..jadilah sabar yang proaktif dan positif.!..insyaAllah..aku mungkin kadang2 tersempang dengan kata2 aku..tapi..aku cuba perbaiki..

setiap perkara yang terjadi..akan tetap terjadi..kalau lahhh..dengan sedikit sabar je..perkara yang tak jadi mungkin jadi..perkara yang jadi mungkin tak jadi..:D..

p/s:..aku bukan manusia yang sempurna.!..pada siapa yang kenal aku..pasti..aku punyai kelemahan..banyak lagi ilmu tentang islam yang harus aku belajar..tahu..yang tahu pun ada yang masih tidak pratik lagi..insyaAllah..kita saling mengingati..:)..


alooo..muka tersenyum..hati senyum juga ye..:)
nite~



Sunday, January 1, 2012

1.1.2012....welcome 2012.:)

salam..:)

hari ini 1/1/2012..ye..aku tahu dan semua orang tahu..hari ini dah masuk tahun baru..umur pun dah baru..dah makin meningkat..semua orang nak azam tahun baru..hmm..aku tak pernah ada azam tahun baru..sebab setiap pagi..azam aku adalah untuk buat apa yang aku nak hari itu..azam masa depan tu lain cerita..dan aku tak pernah rasa excited nak sambut tahun baru..lagi la nak pergi tengok bunga api ke..tengok konsert ke..apa ke..cuma..rasa sedih sikit..sebab..kita akan berganjak ke tahun yang lebih mencabar..makin dewasa..bukan makin kanak2..makin banyak tanggungjawab..makin banyak masalah..tapi..pada masa yang sama..dari sudut positifnya..memulakan sesuatu yang baru..

aku perlu tahu..umur aku dah 21..bukan 12 tahun lagi..lagi 2 tahun dah nak habis DEGREE..dalam masa 2 tahun juga..apa yang nak capai..menjadi seorang manusia yang ada degree sudah cukup ke menjadikan aku seorang "manusia" yang berjaya..dunia n akhirat..dulu,masa umur 19 lagi ke..aku tak fikir lagi nak kerja ke..fikir2 alam orang dewasa ni..tapi..bila dah rasa ada "puluh2" kat belakang tu..i've to think something about my future..what i am gonna be..bukan masa nak berseronok dengan dunia remaja semata2..kalau orang rasa seronok nak sambut tahun baru..aku ada rasa sedikit "takut"...tapi.kita kena positif kan..:)..insyaAllah..i'll be better person in future..!

kenapa takut??sebab kadang kala kita perlu bagi dan mencari jawapan yang kita tidak pasti..tapi jawapannya di hati..dari mana??tanyalah PenciptaNya..:D


finally..i got it.!..:)..dengan beg free lg..

siapa2 yang nak order..boleh tinggalkan komen or emel sy ye..

rasa-rasa nak bagi victoria secret FREE untuk pembaca blog ini..mahu???...

tunggu next entry ye..ehee..:)


THANK YOU MR.JANUARY..:)..it is a present for myself..remember this..if nobody will not make u smile..not make u happy..u still have yourself..i just bought this for myself..:)



wasalam.~