About

Instagram

Wednesday, January 25, 2012

hati yang jauh dan dekat *sudah arifkah kita dengan sikap lelaki*

salam..:)

terlebih dahulu,saya nak ucapkan terima kasih kepada mereka yang sudi baca blog ini.:)..semalam dapat emel dari pembaca,dan juga respond yang memberangsangkan..tidak sangka saya ada silent reader..eheh...ingin saya tegaskan*ayat skema tetibe*..saya menulis sekadar mahu berkongsi rasa..kebaikan..mahupun perkara2 yang boleh dijadikan tauladan mahupun teladan...

saya suka membaca artikel dan blog2..apa sahaja..terutama tentang agama dan juga tips or pengalaman...
ada pembaca yang kata,blog ini ala2 islamik..saya sekadar tersenyumm..penulisan tentang agama pun banyak saya ambil contoh dari blog orang lain..mana layak lagi nak diiktiraf macam tu..ramai lagi penulis2 blog yang lagi hebat..dan mereka juga bukan calang2 orang..puisi2 islamik..ilmu tentang agama yang mereka lagi arif...
saya kagum dengan kebijaksanaan mereka menyusun ayat.."tacle" hati pembaca..penulisan yang baik bukan sahaja enak dibaca malah dapat memberi impak serta buatkan kita "berfikir"...ayat yang ringkas,tapi memberi 1001 makna yang mendalam..

dulu..saya sekadar menulis "ikut suka hati"..yela..time takde follower lagi..tapi..bila tengok follower dan makin ramai..*walaupun sikit sebenarnya*..jadi terfikir..dan mula berjaga2 apa yang ingin saya kongsi di blog..mostly of coz lah remaja..saya takut,perkara yang tidak baik..tapi saya kongsi dan menjadi contoh..takut saya "dalangnya"...saya tahu,penegasan dan kata2 yang serius juga akan jadi bosan untuk dibaca..biarlah ianya lebih santai dan mudah untuk difaham...ingat.!..saya bukan manusia sempurna..perfect..yang tidak lari dari kesilapan..takut juga,kalau menulis sesuatu yang mungkin "terlalu baikk"..dan orang akan judge macam2..mula lah ada ayat mengata.."alaa..dia pun bukanlah baik sangat~"..perlu fikir kaedah yang sesuai untuk bercerita..takut ada yang tersinggung...
yaaa..sudah saya ulang banyak kali..saya bukan manusia yang tak pernah lakukan kesilapan..i do..dan sebab itu,ada beberapa perkara yang saya rasa salah,dan saya share supaya jangan ikut..dan perkara2 yang baik untuk saling mengingati..manusia~mudah lupa..iman turun naik..apa yang saya tulis juga,mengingatkan diri saya juga..

walau apa pun..semoga kita dapat saling mengingati..sekali lagi..thank you readerss..:)..

p/s:guna ganti bhsa diri "saya" sebab seolah2 berbual dengan korang..ahakss..;p
..............................................




review:..sambungan part "sudahkah kita arif tentang sikap lelaki"

persoalan tentang hati,kasih sayang seringkali menjadi persoalan utama..rasa terbeban jika kita buat sesuatu tanpa ada rasa suka dan cinta bukan?..yaa..saya juga begitu..pernah juga memberontak..kerana aku agak "degil" dengan pendirian aku..namun,kita perlu ingat..sekuat mana aku memberontak..siapalah aku hamba yang sangat lemah..mahu melawan takdirnyaa..

sebelum tu,aku minta maaf jika ada yang rasa tersinggung dalam entri kali ni..

berdasarkan entri aku yang sebelum ini "sudahkah kita arif tentang sikap lelaki?"..

aku bersyukur kerana pernah kecewa..dan melihat mereka yang kecewa juga..menjadi pengajaran buat diri aku..cinta bukan perkara main-main..jika tersalah memberi..padah..cinta teralalu luas pengertiannya..cinta pada kali ini yang ingin aku kongsikan adalah cinta sesama manusia..lebih mudah..cinta remaja..
rasa diri sendiri yang kecewa..dan melihat mereka yang kecewa..pada mulanya agak sukar menerima..setelah sekian lama..hari demi hari..aku perlu latih diri ini untuk jadi pemaaf..menerima..aku tak nafikan..bukan mudah..dalam kehidupan seharian aku..setiap perkara yang terjadi..aku mulai sedar..mungkin ini hikmahnya..mungkin itu hikmahnya..husnuzon lah dengan ketetapan ilahi..dari situ juga,aku belajar agar tidak mudah "jatuh cinta"..kenalah..siapa mereka yang bernama LELAKI..
walau apapun..pasti ada kebaikan setiap yang berlaku..pernah terbaca ayat ini "i forgave what you did,but i still die a little inside everytime i think about it"..
sudahlah..ianya kisah lama..dan setiap yang berlaku,saya benar2 ambil iktibar dan pengajaran..thank you Allah..kadang-kala rasa bersalah..sungguh aku sangat kesal dengan apa yang berlaku..mintalah padaNya yang terbaik...dan buatlah yang terbaik jika ia benar dalam islam..
"COUPLE ITU HARAM"..

benar..siapa yang dapat memberi 10 kebaikan bercouple itu tanpa rasa serba salah??teruskan..semoga anda bahagia..dan tenang..:)..aku serba salah mahu menulis tentang ini..minta maaf jika ada yang tidak suka..
jika kita sayangkan sesuatu..bawalah ia ke jalan kebaikan..dan aku harap semoga dia menjadi lebih baik..

sungguh..sehingga sampai satu tahap..aku rasa "cinta" itu hilang..ke mana??kenapa aku rasa begini..
dan kemudian aku fikir..bagaimana mahu rasa tenang jika bukan dibawah redha Allah..aku rasa serba salah..
"what goes around comes around".aku takut,jika aku buat begini..esok lusa..bagaimana balasannya..salah aku..bercinta bukan pada yang halal..tapi..aku baru sedar..hidayah Allah itu harus dicari..aku berdoa..minta petunjuk..dengan buku2 dan artikel tentang agama yang aku baca..menguatkan lagi keputusan aku..aku nekad..
kadang-kala melihat rakan sebaya yang mempunyai kekasih..tercabar juga iman..bisikan syaitan.."kalaulah aku masih mampu bertahan..mungkin tak jadi begini..mesti menyesal break.dah la dia baik..mana lagi nak jumpa lelaki sebaik itu"..
tidak.!..aku harus mematahkan hujah dan bisikan syaitan itu.."jika ia membawa kebaikan..seharusnya aku akan rasa tenang..hatiku yang lebih dekat pada tuhan..dan aku tidak kecewa..tapi,sekarang aku kecewa..mana pergi semua janji??.."
syaitan"..siapa suruh engkau break..engkau perlu rasa bersalah..menyesal.."..kata2 syaitan seolah2 supaya aku berpatah balik..
aku harus kuat.."tak mengapa..aku kecewa..dan aku kembali padaNya..Dia tahu aku sedang kecewa..tapi kerana pertahankan laranganNya..bukankah dia yang Mencipta hati..Dia Maha Mengetahui"..

yaa..aku perlu arif sikap lelaki.."pantang nampak perempuan"..dari yang biasa2..cantik..cantik gila..semuanya mereka nak "try"..apabila yang mahu dijadikan isteri..cari yang baik-baik sahaja..alasan..kerana perempuan yang baik2 tu lah mahu dijadikan ibu kepada anak2 mereka..
salah perempuan yang pakai seksi??..aku yang keluar pakai jubah pun mereka menegur dengan siulan tanpa segan silu..memberi salam..dan tak dijawab..jawapannya.."tak jawab dosa"..anda silap..hukum menjawab salam itu banyak..menjawab salam lelaki ajnabi dengan keadaan begitu adalah haram bagi perempuan..

sungguh hebat wanita ciptaan Allah..apabila ada yang mengetahui status aku yang single..mula lah ada yang cuba mendekati..setelah aku tukar no telefon beberapa kali..ada juga yang aku terlepas pandang kerana apabila melibatkan urusan peribadi seperti hal belajar..or aktiviti lain..aku perlu letak nombor.. telefon..makanya,dapatlah nombor telefon aku secara "free"..ingat yaa..tujuan aku menulis ini bukan untuk tunjuk betapa hebatnya aku...konon bajet famous..TAPI..aku ulang balik.."arif tentang sikap lelaki..pantang nampak perempuan"..terlalu mudah untuk mendapatkan cinta..hanya melalui telefon???..islam itu mudah..tapi jangan sehingga mudah dipermainkan..
kalau setakat mesej menagih cinta dan simpati..itu sudah terang2 nampak mudah...
tapi..ada lagi yang menggunakan jerat..alasan..islam..sungguh..mengeluarkan hadis..fakta islam..benar..memang benar apa yang dikatakan..tapi,dia praktikkanya dalam keadaan yang salah...!..sungguh..itu aku rasa lagi annoying..

jodoh itu akan tiba..bila sudah sampai masanya..bagaimana??bila Allah sudah beri "rasa" itu..hati dan otak..dalam proses kejadian manusia,hati adalah organ yang diciptakan dahulu sebelum otak..ini bermakna..hati yang berfungsi dulu..tapi..ikut kata hati mati..maka..bersihkan lah hati kita..:)..agar mudah diberi petunjuk..namun..ia juga perlu logik dan waras...susah buat keputusan??buatlah istikharah..:)
remaja..jangan terperangkap dengan "jerat percintaan"..tak penat ke..asyik bercinta..putus..bercinta..putus..dan last2 kahwin dengan orang lain..tiada yang special untuk suami kalau lelaki lain juga pernah rasa...maaf..aku memang kedekut nak bagi cinta...*ok..agak poyo*..sayangg..jangan hancurkan masa remaja kita dengan bercinta untuk keseronokan..rasa disayangi..dicintai..memang indah..tapi..tak pernah rasa serba salah kah??...pada agama..pada ibu bapa..pada diri sendiri..pada suami..

manusia melakukan kesilapan..jika belum pernah bercouple..tidak perlulah ada rasa "ingin bercouple"..jika pernah..belajarlah dari kesilapan..kenal dahulu siapa LELAKI..
"saya sayang dia..dia baik..sanggup buat apa sahaja untuk saya..demi cinta"..demi cinta pada kecantikan kita??pada harta??...kalau lah Allah tarik nikmat itu..maka..hilanglah cinta itu..kan?

pengalaman aku..ada seorang lelaki..dari zaman sekolah sehingga sekarang..masih tidak putus asa mahu "tacle" aku..dengar khabar..dia memang banyak gf dan juga ex gf..yang hot..scandal cun..cantik gilerrr..tapi,kenapa masih nak tacle aku yang biasa2..yaa.."lelaki sukakan cabaran"..makin susah dapat..makin dia suka..dah dapat..tinggalkan..sebab itu maruah dia..rasa tercabar..
atau alasannya.."saya nak jadikan awak isteri saya"..yang baik2 sahaja dijadikan isteri..yang terbiar dibuat suka-suka..lelaki jenis apa ini??ini yang dikatakan mahu menjadi pemimpin keluarga??..


fikirlah..dan belajarlah..mengenali lelaki..

maaf..aku bukan terlalu baik dan sangat sempurna untuk menulis begini..tapi..jadikan lah ia pengajaran..
semoga kita berubah menjadi lebih baik..:D..

KHAS BUAT BAKAL IMAMKU

ada sesuatu yang ingin aku sampaikan..
dekatkan lah hatimu kepada tuhan..
jika benar engkau cintakan aku...
beritahu lah kepada tuhan yang satu..
jangan engkau lafazkan jika aku belum halal buatmu....

berusahalah pada jalan yang diredhaiNya..
moga kita bersatu dalam keadaan yang diredhaiNya..

engkau yang bakal pemimpin keluarga..anak-anak..
bakal imam solatku..
ingatlah..bahawa..cintailah aku dengan ikhlasnya kerana Allah..
bukan kerana rupaku..kecantikan.harta..
kerana engkau pasti menyesal jika ia tidak lagi kekal.

semoga kita akan bersatu..selamanya..
selama kita tidak lagi disatukan..
akanku persiapkan diri ini untuk menjadi seorang isteri dan ibu kepada anak-anakmu..
dan aku juga mahukan engkau persiapkan diri untuk menjadi seorang suami dan ayah kepada anak-anakku..

*baiklah..saya tahu saya jiwang*

nexttt plishhh..dah nak muntah baca ni..;p..

sudah mahu tidur..nite korang..:)..

p/s:..i got something special for u..to my future husband..*yang aku tak tahu siapa*.setiap kali mahu buat special pada orang yang aku suka..aku pesan pada diri sendiri.."jangan..simpan dan buatlah pada suami..sebab dapat pahala.."..ok..byeee

ehhh..mesti bestkan..dah kawin nanti..boleh cakap i love you..boleh masak2 untuk dia..boleh pegang2 tangan nak melintas jalan..ahakss..boleh minum segelas juga *tiru gaya romantik rasulluah*.

wasalam..

13 comments:

  1. the best of the best post..hrp ianya mnjd pengajaran kpd semua, man and women....n me and the writers....=)..love the poems, lg2 yg gmbr tue...

    ReplyDelete
  2. nabilah! saya suka entri awak ni. jiwang tu biasa la. fitrah manusia. lain kali buat la entri macam ni. banyak nasihat yg berguna. jazakallahu khairan.
    ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita share je awakk...saling meningati..tkut kita pun trlupa dan trulang balik..thx...:)

      Delete
  3. thumbs up! sangat2 bagus entry ni... saya memang suke baca entry macam ni. penuh pengisian... keepin good work yea.. hope ni permulaan wadah perkongsian sesuatu yang baik buat kita semua.. Insya Allah.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..smoga ia memberi maanfaat dan juga pengajaran..:)

      Delete
  4. kadang2 takut juga, cinta yg dipupuk itu rupanya mendapat kemurkaan ALLAH.

    hebat pengisian blog awak. Sungguh, saya tertarik. bagus. cuma teknikalnya kurang. mungkin awak masih baru. boleh cari apa yang elok untuk blog atau minta review blog dari mereka yg bnyk ilmu blog =)

    semoga awak boleh pergi jauh dalam dunia blog, amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana terguran tu sha..:).ya sy masih bru dan msih belajar...sy bukan ustazah mahupun mereka yang banyak dengan ilmu agama..masih bnyak lagi yang sy perlu bljar untuk prubahan yang lebih baik..apa yang disampaikan itu skadar perkongsian..apa yang trlintas..apa yg dihati..jika itu sja pengisiannya..maka itu shaja..mungkin sy tidak boleh crita lebih lnjut mhupun scara mndalam..sbb bila mnulis..sy perlu tapis beberapa perkra..agar tidak menyinggung perasaan orang lain..kerana yg mmbca blog ini..sudah tentunya bukan orang yg sy tidak kenal.malah orang terdekat juga.mungkin juga dari segi penyusunan ayat..istilah mhu cra penyampaian..bg sy..sy mahu jadikan ia lebih santai dah mudah difaham oleh remaja...bahasa yang agak "skema" mungkin akan buat mereka bosan...btw..terima kasih kerana sudi bca dan doa itu juga..:)

      Delete
  5. nice post..pengalaman tu m'ajar kita..sy pon pernah t'kena sekali..kebykan lelaki ni bkn ikhlas pon nk kan kita..hanya utk jd bhn dikala dia kesunyian..b'cinta lps kawin jelah..lagi syiokk

    ReplyDelete
    Replies
    1. thx..:)..yup..mudah-mudahan dipermudahkan..:D

      Delete
  6. akak.. snagat meminati blog akak . entry akak sgt menarik :)

    cik lala

    ReplyDelete
  7. sy pernah kecewa,,,dan sy pon syukur kerana pernah kecewaa

    ReplyDelete