About

Instagram

Wednesday, January 11, 2012

masterchef home

salam..

selamat tengahari..kita bertemu kembali dalam rancangan..masterchef home via blog..wahh..gitu..dah lama rasanya tak post cerita tentang makan2 kan..aku ni rajin jugak tengok blog2 makanan..lagi2 blog cik epal yang penuh dengan makanan...n ramai lagi blogger yang suka post entri tentang makanan ni...jalan2 cari makan orang kata..orang kata..aku kata..jalan2 bazir duit..;p..

hari ini..aku nak cerita tentang hobi aku yang ikut mood..iaitu..hobi memasak..kalau stress2..rasa bosan gilerrr..tetibe mood memang nak masak..orang taknak makan pun aku masak jugak..elehh..macam aku tak tahu..perut kata taknak..tapi,bila hidung dah bau2..haa..lapar jugakk..xcaya..ce cuba..eheh..mula2 kata..nak rasa..tup2...dah habis..haishh..

tapi..bila dah masak2..aku yang masak ni pulak rasa xnk makan..sebab dah amek bau kowt..tapi..kalau tengok orang makan n rasa puasss hati sangat..kat rumah ni..ada 8 orang..cuma 2 orang je yang cerewet apa aku nak masak..iaitu adik lelaki aku dan ayah aku..sebab perut mereka ni..sensitif sikit..xle pedas sangat..nak berkuah la..itu ini laaa...

so..hari ni..aku rasa nak buat kelainan sikit..selain dari suka mencuba resepi baru..belajar masak..aku juga suka buat resepi sendiri..:)..
kadang2..bila kita turun dapur..nak masak..itu ini..tapi takde bahan..pulak tu malas nak keluar..kita perlu kreatif untuk masak apa ye yang ada..bak kata mak aku "berjimat cermat dan kreatif..masak apa yg ada..tak perlu bazir"...ok..*untung bakal laki i uolsss..*..
TAPI
kalau aku taknak masak..taknak jugak.!..jangan paksa okeyhh..nnti i buatkan u telur masak kicap n kuah kicap jugak..;p..nak????..

biasanya...kalau setakat hari2 biasa..tak perlu la nak masak gempak2 sgt..minimum lauk biasanya 3 je..aku akan pastikan ada goreng2 sikit..pedas sikit..kuah..syur..cukup la..ada protin,karbohdrat,serat. n segala vitamin laalalala..


1.UDANG BELLA LUNA
aku dah bosan asyik nak buat udang masak sambal je...nk masak lemak cili api..takde santan pulak..n kalau ada cara masak lain pun..aku tak terfikir pulakk...cuma..tadi..aku nak goreng je..tapi..masih ada rempah2..bukan goreng kosong..n aku buat sambal manis sikit..letak kat tepi tu..mana la tau..dieorang nak extra pedas..*ouwh warna yang agak gelap itu akibat pakai kmera murah ye..sila faham..*


2.TELUR OMBAK RINDU..
ehikkk..kelakar gile..mesti korang fikir..tengah masak2 pun..sempat lagi amek gambar..untuk pengetahuan korang..aku kalau masak sorang2..aku suka dengar lagu kat hp aku..so..aku bawaklah hp sekali masuk dapur..n boleh ambil gambar juga..;p..*kalau mak aku tahu..pasti kena bebel..*...bosan tau masak sorang2..takkan nak cakap ngn kuali..tapi,orang dulu2 kta..kalau nyanyi kat dapur..nanti dapat suami tua..betul ke???.uhuk..uhuuk..
bosan kan makan telur goreng kosong???kreatif kan diri anda..dengan letaklah isi sikit kat dalam telur tu..ce teka..apa isi dalam tu??bau ala2 martabak tau..


3.TOMYAM CHRISTINA PERRI

ini namanya tomyam...

ok..cukup..3 lauk untuk tengahari ini....nanti kalau i ada suami..bila dia tanya..

suami:sygg..u masak apa hari ini?
isteri:...i masak telur ombak rindu..daging masak cinta..sayur masak i love u...:D
suami:..ok..i love u too..
isteri:..itu nama sayur i masak arini..bukan i love u...u..;p
suami:..takpe..i tetap love u..*wink..wink*

ehikkk..gatal..gatal...*dialog rekaan semata2*..

so...kalau anda stress...bosan...nak mencuba hobi baru???,marilah belajar masak dengan mencuba segala jenis resepi...........!..tapi..AWAS..jangan masak ketika mood marah2..nanti jadi lain pulak.memasak kena ikhlasss..baru ada barakahhh..

wasalam~


2 comments: