About

Instagram

Friday, January 6, 2012

sabar

salam..:)

sekarang dah 1.30 pagi..biasanya.time macam ni la..aku ada mood nak menulis dan ilham tu datang..time mcm ni kalau kita muhasabah diri..sesuai kan..siang otak penuh dengan aktiviti..tak salah kalau ambil masa sekejap..untuk kita muhasabah diri..apa yang kita buat seharian ni..aku??cuti..apa je la sangat yang aku boleh buat kan..takkan setiap hari nak berjalan..lebih baik duduk rumah..buat apa yang patut..membaca.!..korang tau tak..aku selalu kena bising ngn family sebab asyikkkkk on9 je..masalahnya..bila aku on9..aku bukan main game..aku membaca..macam2 ada..memang aku suka baca buku..tapi..bila kita membaca buku..terhad sikit..contoh..tahap ingin tahu aku ni mendalam..so.kalau aku baca sesuatu dan aku tak faham..tak best la..aku jadi terfikir2..kalau kt internet..aku tak faham je..pergi google..kan senang..

petang tadi..aku terbaca satu artikel tentang kesabaran...

kesabaran

tiba-tiba aku terfikir..selama ni kita lihat..kita dengar..tentang sabar..kita melihat diri dan orang lain bersabar..
tapi
pernah kita fikir apa itu sabar???yang sebenarnya..kenapa kena bersabar??penting ke sabar ni??
aku menulis sambil berdialog dengan diri sendiri..aku tanya diri aku sendiri..dan kalau korang baca dengan hati yang ikhlas juga..korang tanya lah diri sendiri..

yaa..aku pasti..macam2 jawapan akan korang bagi..tapi..itu jawapan yang korang reka..realistiknya..secara fakta..tapi..dari hati..secara jujur..pernah kita dalami erti kesabaran tu??

kita bersabar dari marah-marah..sebab?..taknak malu..marah muka tak cantik..profesional
kita sabar dari marah orang buat salah..sebab?taknak keruhkan keadaan..sebab kita masih sabbar..kalau x??
kita sabar sebab tunggu orang lama2..sebab?..sebab kita masih bersabar..kalau tak??

so..kalau takde sabar ni..apa yang akan jadi?

pernah tak fikir..kadang2 kita sabar bukan sebab tahap keimanan kita semata2..tapi otak kita yang rancang..otak kita yang kawal..jangan mrah2..sabarrrrrr....
masalahnya..bila otak dah penat..dimana tahap sabar tu??....contohnya..kalau kita masih dalam keadaan elok..mood ok..kita mesti bersabar dan tahan marah..tapiiii..kalau dah letih..kena tunggu orang berjam2..agak2..hilang sabar tak??

well...friends..honestly,aku bukan lah seorang yang sangat penyabar..i am super excited person..aku jenis cepat excited..cepat sedih..yeahh..hati aku tak berapa nak sabar..tapi.otak aku masih boleh kawal..i mean..kalau dah takde akal..mau nya aku boleh jadi panas baran..mungkin..haa.!..takut tak dengar??..hahah..
hari ni..aku baca buku.."rawatlah hatimu"..dalam tu menghimpunkan segala jenis masalah yang dihantar oleh kaunselor ni..dan dia memberi jawapan..so..dapatlah kita banyak macam2 ragam..masalah manusia..jawapan terbanyakkkk..adalah..sabar..sabar..sabar..agak cliche bila kita cerita masalah kat orang..orang akan bagi jawapan..bersabarlahhh..

LIHAT.!..BETAPA PENTINGNYA SABAR DALAM KEHIDUPAN..

sabar adalah kunci utama dalam menyelesaikan masalah...owhhh..aku bukan menulis untuk memberi ceramah..tapi..aku sekadar bagi pandangan..apa yang aku terfikir..terlintas..dan paling PENTING..ingatan untuk diri aku..yang kurang sabar niiii..
u know what..i get jealous with people yang boleh relaxxx dan sabar je bila dapat masalah..aku fikir..dia ni dilahirkan memang ekspresi muka macam ni ke..macam mana die boleh sabar..apa yang dia fikir..AKU NAK BELAJAR FIKIR MACAM DIEORANG FIKIR..supaya aku boleh relax n cool je..
kadang-kala sifat tergesa2 ni buat aku rimas...nak cepat je..ye.!..penting untuk buat semua kerja dengan pantas..tapi..kadang kala ia macam mendidik diri kita nak semua cepat..ingat.!..keupayaan manusia berbeza2..kalau aku boleh masak dalam 30 mnit..mungkin cik kiah mampu masak satu jam..maka..kalau nak pergi makan kat kedai cik kiah..kena tahan sabar 30 minit..sbb aku ble sabar dalam masa 30 minit..contoh.!..
tapiii..kalau lah dalam keadaan sabar tu aku boleh ingat benda2 positif macam ni..kan bagusss..
jujur..aku rimas dengan sikap tak boleh nak sabar...rasa macam ada mahkluk jahat duduk dalam hati..hasut2 aku..supaya aku jadi cemas..tergesa-gesa..gelisah..kan besttt jadi tenang jee...korang taknak ke jadi tenang jee.???

aku faham..kadang2 ada perkara yang bukan sebab kita tak sabar..tapi..keadaan juga memaksa kita supaya jangan terlau bersabar..i meann.."bagi muka" sangat..contoh..kalau kawan asyik suruhh belanja makan jeerkk..wahh..naik lemak..so.."sound" la..
haaaaaaaaaa.!..nampak tak..???.."sound"..kita boleh jadi tak sabar tapi dengan 2 cara berbeza..sama ada "sound" je dengan selamba dan mungkin buat kawan jadi terasa..gaduh...ATAU..kita berbincang..ajak bual dan tegur dengan cara lebih sopan..mana satu CARA ISLAM??.u tell me..:p..tapi beb..dalam keadaan spontan..kadang2 terkeluar juga kan..tu sebab sabar yang dikawal oleh otak atau iman??...
TAPI..kalau boyfriend u nak pegang2 u..then u kata ..TAKPE..I SABAR JE DULU..MUNGKIN DIA AKAN BERUBAH..itu memang sabar nak tunggu giliran pergi neraka.!..perkara macam ni..kalau nak sound..takpe..takpe..bagi die ceramah agama pun takpe..well..kalau die betul2 baik..dia akan terima dan tersedar..tapi kalau dia tinggalkan u..fikir..fikir lah..*tetibe emo sekejap*..iklan~

Jika menang nafsu, maka kalahlah iman, jika menang iman maka musnahlah nafsu

kadang-kala sabar itu sekadar nak menguji kita...ada hikmah bersabar ni..contohnya..sebab tak sabar nak beli baju baru...beli time tu jugak..sekali..esok ada diskaun 80%..wahh..kan dah membazir..kalau tunggu sikit..mesti dapat beli lagi murah..boleh simpan duit nak kawen.;p..*ehh.terover pulekk bagi contoh*..

seperti firman Allah S.W.T yang bermaksud.."apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu(ujian)..sebagimana halnya orang2 terdahulu sebelum kamu?mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan..serta digoncangkan(dengan bermacam2 ujian)sehingga berkatalah rasul dan orang2 yang beriman bersamanya."bilakah datangnya pertolongan Allah?"Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat".-surah alBaqarah:ayat 214

ingat ye manusia sekalian yang membaca part entri sabar ini..aku bukan ustazah nak begi ceramah tentang sabar ini..tak layak sungguh..diri yang begitu kerdil tapi jiwanya besar...aku sungguh muhasabah diri ini..apa lagi yang aku mahu???sehingga tidak sabar..

kadang2 aku fikir..dan selalunya bila muhasabah diri...kenapa nak kena sabar??again.!..aku tanya lagi..aku tak sabar..aku berdoa..Allah lambat makbulkan..aku tak sabar..aku nak time tu jugA.!..aku pertikaikan..dan ada baik aku fikir positif..aku nak itu ini..tapi siapalah aku??..
orang buat macam2 perkara tak baik kat kita..kita tak sabar..tapi..tak patuh arahan Allah...dan terlalu banyakkk...Allah masih sabar..peluang dan pintu taubat sentiasa terbuka..saat indah menangis adalah ketika berdoa dan tahajud malam..subhanaALLAH..tidak..aku bukan menunjuk2..cuma berkongsi rasa..pernah aku punyai masalah yang sangat berat..*padahal ramai lg mnusia yang diuji lebih kuat dari aku*..sehingga suatu malam..aku sangat tak tahan...aku pergi ambil wudhuk..dan terus solat tahajud..dan solat sunat..aku perlukan kedamaian dihati..jawapan..masa tu..aku tak tahu pada siapa patut aku luahkan.yaa..!..tuhan mungkin tidak berkata2..TAPI..bila kita menangis..kerana segalanya..SEGALANYA..dosa..masalah..engkau tahu..saat itu adalah saat yang paling tenang..engkau sekadar menangis sahaja..cukuplah hati berkata2..tuhan sudah tahu..DiA Pencipta hati kan..pasti dia tahu.!..
aku mahu selesaikan masalah..tapi dalam keadaan hati yang sedang bersedih..sudah tentu tak boleh nak selesaikan masalah..jadi gelisah..tak tenang..sebab itu..pentingnya hati yang tenang..dari mana datangnya hati yang tenang???tanya la diri sendiri..:)..

walau apa pun yang berlaku..tuhan itu sekadar mahu menguji hambaNya..layak ke kita nak masuk syurga kalau kita tidak diuji..layak ke kita nak ambil jurusan medic..kalau kita tak ambil ujian..tak kan????..
tapi..janganlah jadi sabar yang pasif..peluang depan mata taknak ambil..takpe..sabar..tunggu ada peluang lain..jadilah sabar yang proaktif dan positif.!..insyaAllah..aku mungkin kadang2 tersempang dengan kata2 aku..tapi..aku cuba perbaiki..

setiap perkara yang terjadi..akan tetap terjadi..kalau lahhh..dengan sedikit sabar je..perkara yang tak jadi mungkin jadi..perkara yang jadi mungkin tak jadi..:D..

p/s:..aku bukan manusia yang sempurna.!..pada siapa yang kenal aku..pasti..aku punyai kelemahan..banyak lagi ilmu tentang islam yang harus aku belajar..tahu..yang tahu pun ada yang masih tidak pratik lagi..insyaAllah..kita saling mengingati..:)..


alooo..muka tersenyum..hati senyum juga ye..:)
nite~



1 comment:

  1. insyaAllah akan lebih sabar kalau ada masalah or apa2 yang merisaukan jiwa raga =)

    ReplyDelete