About

Instagram

Friday, January 20, 2012

tangan yang bakhil..

بسم الله الرحمن الرحيم


salam..akhirnya..dapat juga buat tulisan "bismillah" tu..dengan..copy n paste..;p..

xpe la..sekurang2nya..aku nak bila orang membaca apa yang aku tulis ni..dapat kebaikan..mula2 baca je dah sebut nama Allah..mulakan dengan bismillah..:)

baiklah..seperti biasa..aku kalau menulis...mesti sebab nak share something dengan korang..
huuh..ada lagi 3 buah buku nak habiskan baca.aku rasa,korang patut ada buku ni..sebab buku2 ni tersangatlahhhh best..tajuknya..beduk diketuk by pahrol mohd juoi..majalah solusi..dan sebarkan cintaMu. by fatimah syarha.aku ni tamak tuii..pantang nampak buku best je..semua aku nak..tapi..tak sempat2 nak habiskan baca..orang tak sabar..tak hbis bca lagi..nak buku lain..*sila jangan ikut perangai ini*..

"tangan yang bakhil..hati yang jahil"

ianya 2 buah kisah..tahukah anda..apa itu maksud bakhil??..bakhil bermakna kedekut..dalam maksud yang ringkasnya seseorang yang sayangkan miliknya sehingga membenci untuk memberikan kepada orang lain..
pernah tak korang dengar.."kalau kita nak besedekah,bagi barang yang paling kita sayang itu lebih lebih baik"..
hmm...cuba kita fikir..barang apa yang paling kita sayang dan kemudiannya nak bagi pada orang lain..aku tak rasa semua orang ada nilai murni setinggi itu..sehingga semua barang yang dia sayang..dia sanggup bagi kat orang..baju yang kta beli dengan harga yang mahal..cantik..yang paling kita jaga..nak bagi kat orang..???..
mesti kita fikir..dan fikir..dan terfikir-fikir..kan?..
aku menulis sambil muhasabah diri sendiri..dah lama nak menulis tentang ni..cuma aku takde isi yang sesuai lagi untuk disampaikan..untuk dikongsi bersama..

aku ada sebuah kisah tentang diri aku sendiri...tentang family aku..kalau korang nak tahu,aku ada sikap di mana..kalau aku sayangkan sesuatu tu..aku akan jaga betul2..dan taknak berkongsi dengan orang lain..istilah mudahnya.."it's mine.!"..don't ever to touch it...seriously..aku tak perasan sikap ni..tapi,bila aku muhasabah diri..mencari apa yang aku perlu betulkan..inilah yang aku jumpa..even..dari kecik lagi,aku suka kumpul koleksi buku2 yang aku sayang..apa saja..dan aku akan susun2 buku tersebut dengan rapi..dan aku paling pantang kalau orang sentuh2 buku tu..bukan kedekut..tapi aku sayang..aku takut..kalau orang lain yang jaga..tak seperti yang aku jaga.even buku rujukan sekolah pun aku tak bagi orang conteng2..sesuka hati nak buat formula matematik ke..pulak tu,even aku dah habis sekolah..dan apa salahnya buku tu dipindah milik pada adik aku..TAPI..aku masih berat hati nak bagi...kemudian.meja belajar aku..aku tak suka meja belajar aku dan segala yang tersusun rapi atas meja tu disentuh..even teralih sedikit pun aku tak suka..baju2 dalam almari yang aku dah susun mengikut warna hanger..dan kemudian ada orang ambil..dan letak tak sama warna pun aku tak suka..dan aku suka benda2 yang aku sayang "dekat" ngan aku dan dihadapan mata aku....sebab benda2 yang aku sayang ni biasanya ada nilai sentimental yang tersendiri..biarlah ia disimpan hingga berhabuk dan buruk sekalipun..jangan hancur kat tangan orang lain..

dan bukan setakat benda..even dalam kehidupan pun..aku tak rasa kasih sayang aku perlu dikongsi..sebab tu..kalau aku sayang orang tu..aku akan buat something special..lain dari yang lain..unik..maka..aku sangat tak berapa sokong poligami..:(..maafff..*aku hanya hambaMu yang lemah*..

itu kisah sikap beberapa tahun yang lepas..cuma sekarang..dah makin memberi..
kawan2.apa yang aku cuba nak sampaikan..teguran dari adik aku yang bongsu..baru berusia 13 tahun.. 
yaa..dia hanyalah seorang manusia yang masih dianggap "budak2"..tapi..budak kecik tak pandai menipu dan kadang2 apa yang mereka cakap tu..benar..walaupun dia masih kecik..tapi,aku bangga punyai adik yang ada sikap suka berdekah..dia sangat tidak kedekut untuk memberi..apa yang aku perasan..secara tak langsung..setiap hari jumaat..dia akan "ronda2" satu rumah..untuk jumpa setiap kakak dan abangya..mak ayah aku..untuk tanya.."hari ni adik nak pergi masjid..nak bagi sedekah tak??"..memberi lebih baik dari menerima..bukan kah.Allah kata..kalau kita memberi or bersedekah..takkan berkurang pun harta kita..malah lagi dimurahkan rezeki..dan rezeki Allah tu tidak semestinya dalam bentuk duit..mungkin dapat peluang pekerjaan dengan mudah..dipermudahkan urusan jodohnya..kehidupan..
walaupun aku ni suka baca ilmu tentang agama..tapi..untuk praktik yang sebetul2nya..bukan mudah..sebab aku nak niat aku tu kerana Allah..contohnya..artikel tentang bersedekah..yaa..aku tahu itu perkara baik..tapi,susah sangat ke nak memberi..bukanlah aku tidak pernah bersedekah mahupun kedekut..ada..cuma tidak sekerap adik kecik aku buattt..dia terlalu mudah untuk memberi..*malu pada diri sendiri sebenarnya*..

ingat yee..aku bukan kedekut..cuma aku sayang...sayang itu di hati..maka..aku selalu berdoa..kepadaNya..Allah yang menciptakan hati ini..agar..segala urusan yang baik..yang Engkau redha..maka..permudahkan lah rasa itu..kita selalu baca.."bisikan syaitan"..kenapa tak syaitan bercakap..kenapa mesti bisik???..sebab hati yang tidak "kuat" mungkin mudah diganggu bisikan syaitan..

perbualan aku dan ayah aku..

aku:..abah..cantik tak baju ni..
abah:..asyik beli baju jee..kenapa tak duit nak beli baju tu pergi bersedekah..bagi kat orang yang lebih memerlukan

nampak simple kan perbualan tu..tapi..sangat terkesan..aku tak nafikan..perempuan dan shopping tersangatttttlah susah nak dipisahkan..padahal ada je baju baru lagi..tak pakai lagi..beli lagi..subhanaAllah..setiap kali nak beli..aku fikir..perlu ke aku beli..dan ingat pesan abah tu..

situasi..ketika di tempat shopping..selepas berhabis duit berbelanja..kemudian.pulang..dan dalam perjalanan..aku ternampak peminta sedekah..dalam hati aku.."kenapa aku dengan mudahnya habiskan duit untuk shopping..sedangkan orang yang susah..mereka memerlukan..berapa sen sangatlah nak memberi kalau nak dibandingkan dengan nilai harga baju yang aku beli"....

dari kecik lagi..aku tak pernah dimewahkan dengan wang ringgit...kalau aku nak sesuatu tu..aku perlu usaha..
why not..kalau rasa taknak bagi duit..kita belikan peminta sedekah tu makan..pakaian..or barang yang boleh mereka gunakan...tapi janganlah..duduk depan peminta sedekah tu..lepas tu..bagi senyuman..sebab "senyuman tu kan sedekah"..lol..!..

kesimpulannya...perubahan kepada yang lebih baik itu..perlu istiqamah. perubahan yang kecil.mampu membawa perubahan yang besar..insyaAllah..

p/s:..tahu tak.."sesiapa yang menghafaz 10 ayat dari awal surah al-kahfi nescaya akan terselamat daripada fitnah dajjal"..riawayat abi darda r.a
kalau ada masa..bacalah majalah solusi..korang pasti takkan rugi..info dan penulisan dari penulis yang hebat2..korang takkan rasa terbeban dengan nilai ilmu yang korang dapat tu..jika nak dibandingkan dengan harga majalah yang setakat rm10..


ok..nak bersiap..wasalam..;p

2 comments:

  1. like =) nanty ada masa rara share ngn biela ttg buku... kahwin sekarang kenapa takut k.. =)

    ReplyDelete
  2. wahh...really??buku apa tu..pnulis?

    ReplyDelete