About

Instagram

Thursday, March 1, 2012

ketika itu




Pada usia kamu yang bertambah,
Disaat sahabat lain diraikan oleh seorang lelaki ajnabi,
Kamu masih bersendiri meraikan hari jadi…

Disaat sahabat lain ditemani kekasih hati,
Kamu hanya ditemani rakan rakan..

Disaat teman sebilik mendapat kejutan dari teman lelaki,
Kamu menjalani hari jadi tanpa sebarang surprise dan kejutan.
Tanpa mawar merah, tanpa kata - kata “i love you” , tanpa coklat, tanpa patung beruang.

Pada usia kamu yang bertambah,
Saat teman - teman risau mencari.
Kamu tetap tenang menanti.

Saat teman - teman bimbang mengharungi perhubungan,
Kamu masih sabar mengharungi kehidupan bersendiri.

Pada usia kamu yang bertambah.
Kamu semakin kuat dalam pengharapan.
Kamu semakin teguh dalam penantian.
Berkongsi keluh kesah mu bukan pada lelaki tapi pada Ilahi…
Bercerita tentang pengharapan bukan pada kekasih tapi pada Rabbi…

Pada usia kamu yang bertambah.
Kamu semakin yakin.
Bahawa penantian adalah ujian, dan perjalanan adalah pengalaman.
Bersungguh dan semakin teguh dalam istikarah cintamu.
Menanti DIA mngutuskan seseorang.
Mengharap DIA menunjukkan jalan.
Selamat hari lahir.



via tersenyum-melihat-langit

24 comments:

  1. aslm nabila...like this entry..suke..huhu..blh muhasabah diri sy yg byk buat silap dlm hidup ni..=(...

    btw..tertnye2 header blog ni gmbr awk dgn sape erk??=)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nabila:..wasalam..:)..sy sekadar bergkongsi..ouw..header tu..adalah kakak saya.!.:)

      Delete
    2. For real that's your kakak?? I thought she's your adik.. Hmmm... But, both are so pretty.. Lucky for the guy who get either both of you!! ;)

      Delete
  2. Assalamualaikum sis. This entry really touched me. I have this special guy. He's not my boyfriend. I've fallen for him for the first time we met. He's not the type of guy who is so-baik neither so-jahat. Did you get it? Yes, he is just a normal guy. He keeps remind me to not ever leave my solat, my do'a etc. He also ask me to join him to 'puasa sunat'. And me too, just an ordinary girl. I wear hijab, read quran everyday, and yet memorize Yassin. I'm not going to praise myself. Nau'zubillahiminzalik. But I dont know why, this past days have been so confusing to me. I feel something like, something wrong somewhere. Its really confusing me. When I keep thinking 'bout this, I always been very disturbed. I dont where is the wrong, what is the 'thing' that makes me feel like this. But yesterday night, I thought about my life as this while deeply. I feel the thing that makes me not in calm maybe because of that guy. I cried a lot. I love someone and yeah he loves me too. But I never appreciate for Allah's love to me. I feel guilty. I'm not good enough to live in love of Allah! I;ve sinned so much. I want to change. Change for a better muslimah, for a better life. I dont want to be in this kind of life anymore. But yet, I dont have the guts to tell my real situation to the guy. He has been so nice to me. How can I tell him the truth? Ya Allah, again, I'm confuse. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous:.wasalam..:).hye.what's ur name ya??.alhamdulillah..i thought i juz wanna share it..but since it makes u touched too..same goes to me here.:)..hmm.based on your comment here..i understand your situation my dear..cinta pandang pertama kan?.:p..well.i'm not pious people,ustazah or someone that really hebat in ilmu agama ni...tp.sekadar perkongsian apa yang saya pernah alami dan dapat..saya faham,kita manusia.semakin kita dekat denganNya semakin kuat ujian..i can tell u..sy pernah alami benda yang sama..mungkin tidak 100%.tp,jalan cerita yang lebih kurang..no wonder islam pesan.."jaga pandangan"..kan..islam sendiri tahu fitrah manusia..dari mata turun ke hati.bila dah sampai hati tu yang buat tak tenang...tp,kembali pada niatt...niat..saya selalu pesan kat diri sendiri..apa niat saya untuk semua ini??adakah Allah akan redha?...apakah niat utama saudari?..mahukan cinta Allah dulu ATAU cinta Manusia??..
      saya bersyukur kerana pernah kecewa..saya tahu,Allah sayangkan saya.dia mahu saya kenal cintaNya dulu..baru cinta manusia..dan manusia yang membawa cinta saya padaNya juga..saya ulang..saya bukan yang terlalu baik mahupun alim..tp..sy sperti saudari juga..mahu jadi muslimah yang lebih baik..insyaAllah.istiqamah..walaupun sdikit demi sdikit..saya tidak tahu,sama ada saudari pernah bercinta atau tidak sebelum ini..kalau ini cinta pertama..mungkin saudari akan rasa luar biasa.dan saya faham keadaan itu..saaya juga pernah alami..TAPI..paksa diri..motivasi diri sendiri.."SELAGI AKU TAK KENAL CINTA ILAHI,AKU TIDAK MAHU BERLEBIHAN DALAM MENCINTAI MANUSIA"...sy psyco diri sendiri.cabar diri sendiri..
      saya pernah baca buku sebarkan cintaMu by fatimah syarha..sgt menarik.banyak kali ayat yang diulang..kalau nak cari suami.cari yang benar ikhlas..jumpa wali jika dia benar2 berkenan dengan sauadari..seorang lelaki yang mudah mengaku cintakan saudari...menyentuh perasaan saudari..KEMUNGKINAN BESAR JUGA dia boleh buat dekat perempuan lain..:).saudari..jadikan cinta saudari adalah cinta HIGH CLASS..sentiasa lah bermonolog dalaman dengan diri sendiri...yang baik datang dari Allah.hasutan yang tak baik..dari syaitan...
      saudari,untuk menjadi muslimah yang baik.saudari tidak perlukan seorang lelaki ajnabi yang alim untuk membimbing.sebaik manapun lelaki itu..INGAT..dia masih bukan mahram bagi anda...disaat dia mahu bimbing saudari ke jalan yang benar.ada kemungkinan..syaitan itu menggangu.dan jadi lain jalan cerita dan niat...berubah sebab cinta dan suka kan nya.atau sebab Allah..die boleh bimbing..kalau dia dah sah jadi suami saudri..carilah ustazah atau kawan2 perempuan yang jadi lebih mudah urusannya..
      dalam keadaan macam ini..pesan saya.*ingatkan diri snediri*:

      1.sentiasa busy kan diri sendiri dengan kerja2 yang berfaedah...*pergi usrah..ceramah agama..belajar..membaca buku2 agama*
      2.sentiasa perbaiki diri..perbetul niat..
      3.hanya DIRI SENDIRI yang boleh buat semua ini..cintai diri sendiri sebelum cintakan orang lain..

      lihat.saudari sendiri akui..jadi tak tenang sebabkan teringat2 lelaki itu..saya tak salahkan lelaki itu..mhupun saudri.mnusia kan.cuma.cpt2 perbetulkan niat..adakah ini cinta Allah ATAU manusia.

      susah memang susah..tapi YAKIN ISLAM ITU SEGALANYA.carilah jawapan dlm islam itu sendiri..

      cinta pada mulanya memang semua indah belaka..percayalah..saya pernah alami zaman bercinta dan kecewa..

      beza kita cinta kerana Allah atau manusia.bila anda kecewa..Allah akan pegang hati kita..tapi..cinta manusia..bila kecewa.sengsara...

      p/s:.sedikit perkongsian..:)

      Delete
    2. Alhamdulillah...
      nabilah, eid nak mintak izin komen kt sini jugak..:)
      em, semua situasi di atas pernah terjadi kat saya...bila kita jumpa someone yang menggerakkan kita kearah itu, pesan jangan tinggal solat, ajak puasa sunat sama-sama, jangan bergaduh dengan ibu bapa...hati kita tergugat...kagum dengan pesanan-pesanan yang diberi...tapi sebenarnya, hakikatnya...kita sedang berlindung di sebalik kepalsuan yang nyata...hanya kerana nak menghalalkan sesuatu perhubungan yang dah jelas dan nyata haramnya...saya juga pernah tertipu dengan perasaan ini...kejut bangun pagi untuk tahajjud sama-sama, ingatkan waktu solat ape semua...sehingga sampai satu saat, sy tersedar...tahajjud sy selama ini kerana apa...amalan-amaln sunat sy selama ini kerana siapa...jauh terpesong niatnya...rupa-rupanya dalam usaha saya nak mendekatkan diri kepada DIA dgn pesanan-pesanan yang diberikan dia, saya semakin jauh dari DIA...ya Allah...

      saya sedih...tapi perancangan Allah itulah yang terbaik...dalam keadaan sy buntu nak bagitahu situasi sy pada dia...dalam keadaan sy rasa gundah gulana dengan hubungan yang belum ada apa-apa jaminan tu...Allah gerakkan hati-hati kami supaya xberhubung...dah x sms, x ym, kol...semuanya perlahan-lahan hilang...mcm tu aje...jumpa kt kulliyyah pun sekadar senyum n berlalu begitu sahaja....n saya rasa cukup tenang untuk saat itu smpai sekarang...Alhamdulillah...

      untuk saudari anonymous, nabilah dan juga saya....
      seorang kawan pernah bagitahu saya...

      'macam mana nak dapat udara segar kalau kita tak buka tingkap...mcm mana nak dapat HIDAYAH kalau kita tak buka HATI..."

      bila hati dah terbuka untuk bergerak ke arah DIA...untuk jadi BETTER MUSLIMAH...buka hati spenuhnya, insyaAllah Allah sendiri akan bantu kita...perjalanan yang kita nak lalu itu, insyaAllah DIA beri kita kekuatan...untuk setiap hari, kita melakukan perubahan dalam hidup kita...berubahlah dari sekecil-kecil perkara dalam hidup kita...sebab yang kecil itulah akan membawa kepada perubahan yang besar...tetapkan hati kita hanya pada DIA...

      saya ada beberapa kata-kata hikmah nak kongsi kat sini...
      1) mujahidah itu, Allah kuatkan dia disisi manusia....supaya dia sentiasa menangis lemah disisi tuhannya, memohon kekuatan...
      2) luangkan seluasnya masamu hanya untuk Allah...Allah akan aturkan kehidupanmu dengan baik...beri hatimu hanya untuk Allah...nescaya DIA akan temukanmu pemilik terbaik...
      3) cintailah sesiapa sahaja, asal wadahnya CINTA ALLAH...rinduilah sesiapa sahaja, asal rindunya kerana ALLAH...hati xresah...jiwa pun xgelisah...krn semuanya krn ALLAH...
      4) cinta...tak perlu berpegangan tangan...kerana kita sudah bersentuhan hati...xperlu berbalas kerlingan...kerana kita sudah berbalas doa...

      remember this...
      " don't stop hoping...don't stop believing...don't stop praying...seek forgiveness from HIM...and ask HIM to strengthen our IMAN...insyaAllah He will lead our way towards HIM..."

      p/s:: terima kasih nabilah n anonymous...terisi pagi saya...Alhamdulillah...semoga Allah tetapkan hati kita sentiasa dalam redhaNYA..ameen...

      may ALLAH hold our heart firm to this...insyaALLAH...

      salam ukhuwwah...:)

      Delete
    3. eidid:..salam ukhuwwah..:)...wahh...sgt teruja dgn kata2 anda..terbaik..:)..terima kasih juga kerana sudi berkongsi LEBIH...:D

      Delete
    4. berkongsi lebih,..?? hehe...alamak,,,alamak...apekah maksudnya itu,,,sb panjang sgt eh komen tu....?? hehe...sori, xsedar pon taip pnjang gtu..hee...semoga bermanfaat tuk semua...:)

      Delete
    5. eidid:..tk la..mksudnya..lebih...sy pun trut dpt info lebih..thx.:)

      Delete
  3. like this entry..nak share boleh?

    ReplyDelete
  4. eidi n nabilah: thanks for sharing some words..sebab sy mcm tgh mngalami masalah yg same..huhu..T_T...

    nk cube jdi lebih baek..tgh belajar..susah.perasaan tu sush nk hilg.mungkin masih berhrp.. .mungkin sebb byk slap dh sy buat...mungkin sebb terllu syg..terlalu byk kemungkinn lagi yg tak terluah..huhu=(...

    stress jugak bila hari2 pasti menangis...T_T..bodoh juga rase diri ni..tpi hati kdg kuat.kdg terlalu lemah.huhu=(=(

    hinanya diri rasa bila bersujud kepadaNYA..ALLAH...T_T...

    masih belum mendpt ketngn itu..terime kasih sgt22..untuk ayt2 yang membina..memberi motivasi kepada diri ni..thanks ye kawan2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nabila:..haii..nma kta sama..ble nk tlis,mcm ckp dri sndri plak..aha..u r wlcme.:)..
      hmmm..proses pmulihan mmg mcm tu dear..:)..manusia..berharap,kcewa..kdg2 lemah..itu biasa..manusia..kita lemah..Dia yang kuat..Dia MahA Mengetahu..mngadu padaNya ya..:)..kalau stress..luahkan dalam pnulisan..bukakkkkkkkkkkk fikiran tu LUAS-LUAS..eheh..

      Delete
    2. nabila dear...:)

      semua rasa tu..jangan pendam...nak nangis, nangislah...nak menjerit pun menjerit lah...tapi..jangan pada manusia...pada Allah dear...cari DIA...sungguh-sungguh cari DIA...dan DIA memang nak kita mengadu pada DIA...sb tu la dugaan ni dtg dlm hidup kita....

      " tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit...atau kesusahan hati...bahkan gangguan yang berupa duri...melainkan semua kejadian itu berupa penebus dosanya...."
      Hadis riwayat Bukhari dan Muslim...

      kita fikir baik-baik...biar sakit sekarang...biar susah sekarang...biar hati tercalar sekarang..sebelum kita betul-betul terlebih sayang dia sampai kita terlupa nak sayang pada Pencipta kita dan dia..yer...cakap memang senang...tapi nak buat, as a manner of speaking...it costs a hell...TAPI...selagi kita tak lalu..tak tempuh jalan tu...kita xkan tahu kekuatan kita sampai mana....

      nabila dear,
      masa saya hadapi situasi ni kan...saya down sangat2...depan orang boleh senyum, tapi hati resah...sedih...n xleh duduk sorang2...sy blogging...tp jarang nk post...sy just tlis..last2 jadik draft...xpun sy blogwalking...ada satu ketika...sy terbaca satu ayat...

      " Bila Allah takdirkan perpisahan dalam hubungan kita dan dia...itu tandanya Allah sangat-sangat sayangkan kita...DIA sayang kita...alasn dia untuk putus tu, hanya penyebab...tapi yang sebenarnya, jika kita berterusan bercinta dalam keadaan yang DIA x redha...dalam kita lupakan DIA...takut nanti kita jadi orang yang rugi..."

      lebih kurang cam gitulah ayatnya...
      dan sampai sekarang...saya selalu cakap dalam hati...Allah sayang saya...Allah CINTA saya...parents and family sayangkan saya...kawan2 sayangkan sy...saya kuat sampai sekarang....Alhamdulillah...

      dan untuk awak nabila...
      saya nak cakap...
      Allah sayang awak...lebih dari dia sayang awak...
      parents n family sayang awak lebih dari awak sayang mereka...
      dan saya...sebagai kawan baru awak...
      sayangkan awak...
      semoga...dengan kasih sayang kami-kami ni...n kasih sayang Allah s.w.t awak mampu berubah..awak sentiasa kuat...awak akan lebih bersemangat...

      tabahkan hati...ujian Allah itu sedayanya manusia...

      p/s:: rasa mcm nak buat entry kt blog tuk kamu berdua...tapi bila nak taip je tade idea...kt sini bole lak panjang berjela..hehehe...

      (~_^)

      Delete
    3. wahhhhhhhhhhh..sukaaaa.!..bagus la awk ni..ni untuk nabila dan nabilah ye..eheh..terima ksih sangat..:):)..sy sendri jd xde idea nak balas..sbb ayat awk dh merangkumi semua..eheh

      Delete
  5. Assalamualaikum sis, saya nak minta pandangan mengenai solat istikharah. Saya ada beberapa kali melakukan solat istikharah dan beberapa kali juga bermimpi tentang jodoh saya itu. Adakah mimpi itu salah satu petunjuk dari solat istikharah saya? Dan perlukah saya memberitahu tentang mimpi saya kepada bakal pasangan saya? Diharap sis dapat memberi pandangan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous:..wasalam.:)..saudari..sy bukan org yg arif nak bg jwpan tntg ini..tapi,berdasarkan apa yg sy bca,faham dan tahu..jwpan untuk solat istkhrah tidak dtg dlm mmpi,krana itu mainan syaitan..apa pun,saudri prlu tahu apa yg plu dlakukan sblum solat istkhrah tu,salah stunya tdk boleh trlalu fikir.means..kalau saudri ada 2 pilihan..awl2 lg asyik duk fkir nak yang laki A..tp..rgu2,so buat istkhrah..tp dlm hti..nk laki A..so,susah la..kna ntural kan..biasanya jwpan solat ithkrAH..adalah tenang ktka nak buat kputusan,yakin...xde ragu2 ..or akan berlaku sesuatu kdaan sbgai ptnjuk..:)..s0..apa pun,untuk lebih lanjut,saya cadangkan tanya kpda mereka yg lebih arif dan dalam ilmu agamanya..:)

      Delete
    2. btw,sy tanya pendapat kwn lelaki sy..kalau u as girl..nk confess mcm tu..die kta,kalau u kenal lelaki tu,xde msalah..tp klu laki tu tak kenal u..as man,mybe die akan trkejut..make it step by step..kalau tak kenal..taaruf dlu..:)

      Delete
    3. salam anonymous n khalifah....
      sy bg pndangn dri kaca mata seorng lelaki, coz sy lelaki...lelaki yg biasa,
      sy prnh diconfess oleh seorng prempuan.....ya, sy kenal dia...apa yg saya lakukan saya terima apa yg die kata, apa yg die confess...
      terkejut....hmm,
      sebenarnya, kalo cik anonymous nk tau, otak kita saling menghantar gelombang, hati pn dpt rse, jd, xmustahil lelaki itu dpt rse apa yg saudari rase...sbb sy alami perkara yg sama, sy dpt rse yg dia sukakan sy dlu, cme menafikan, xmahu perasan sorng...tp, sy mnta agar saudari bersedia untuk trima apa sje jwpnnya...itu aja, kuatkn iman, kuatkn semangat...buka hati..buka minda...

      if x knl, same as apa yg cik khalifah btau...

      bab istikharah...

      solat sunat ini mmg bgs, besa kta lakukan ble kite nk uat keputusan, nk uat pilihan, nk mntk petunjuk...insya-Allah, kita dpt jwpnnya...
      bla solat n mnta petunjuk, hndklah bulat2 serahkan pada Allah, yg paling penting, YAKIN dgn Allah....YAKIN bahawa Allah akn bg kita jwpn..sesungguhnya Allah bersama dgn sangkaan hamba-hamba-Nya, jd bersangka baik lah..yakin dan jgn ragu2 sikit pn
      ianya x semestinya dtg dgn mimpi, mimpi bole jd mainan tido, mainan syaitan..

      kdg2 kita dpt petunjuk scra x lngsng, atau bole jge scre x sedar...mcm2 cara Allah bloe bg kan...tp, apa yg pntng..hati kita..iman kita

      tanya hati btul2....sbb hati xkn menipu....ada sahabat prnh pesan kt sy, apa yg terlintas kat hati..yg pertama terlintas, itulah yg benar dan ptt ikut, tp, ble ade second though, itu dh bisikan syaitan...atau keraguan...xyah ikut...

      igt, 1st thought, apa yg 1st2 skali yg terlintas, itulah dia...apa yg ptt anda lakukan....bce Bismillah..n percayalah...

      kdg2 bole jd kita xske dgn apa yg terlintas tue, lalu, jd confius sbb ade second though, dan trs terawang2 lg...tp, igtlah, apa sje keputusan yg dibuat, adalah yg terbaik untuk diri kita pd waktu itu....

      spt cik khalifah kata, "biasanya jwpan solat ithkrAH..adalah tenang ktka nak buat kputusan,yakin...xde ragu2 ..or akan berlaku sesuatu kdaan sbgai ptnjuk."

      insya-Allah....refer link bwh...

      http://nursyirah.wordpress.com/2009/01/10/solat-istikharah-tata-cara-dan-doa/
      http://pakarcinta.com/blog/bagaimana-solat-istikharah-tentukan-jodoh/
      http://webblog.myjodoh.net/2007/11/13/kuasa-hebat-solat-istikharah-dalam-memilih-jodoh/

      p/s:maaf menyibuk aja sy...

      Delete
    4. Terima kasih, sis. Sy sudah berta'aruf, cuma mahukan kepastian. Sebab tu sy melakukan solat istikharah. Jika mimpi itu bkn petunjuk istikharah, petunjuk bagaimana yg perlu sy dpt? Sy betul2 buntu, sis. Setiap kali slps solat istikharah, sy melakukan solat hajat pula minta petunjuk. :(

      Delete
    5. anonymous:..ouwh.kiranya awk dh kenal die..dn dia kenal awk..maaf..saudari ni umur berapa ya?..kalau umur dan keadaan yang sudah sesuai untuk berkahwin,apa salahnya..pastikan lelaki itu betul2 boleh membimbing saudari..jangan main "asal boleh je,aku pun bukan baik sangat"..jangannnn..lelaki ni imam,so cari yang lebih baik dri saudri..itu pun kalau saudri yang nak mulakan pengakuan..
      petunjuk??apabila keadaan jadi mudah...tak perlu terfikir2..sehingga saudari juga jadi buntu..seeoloknya,berbincanglah dengan family..minta pendapat ibu bapa..
      kalau saudari masih belajar,elok tangguhkan niat dulu..kejar dan buat apa yang menjadi keutamaan..insyaAllah..jika die benar2 jodoh saudri..pohon kepadaNya..Allah akan bagi jalan yang tidak disangka2..Ameenn..:)

      Delete
  6. nabilah:hehe..kan..name same..=)...

    sy kene kuatlah kan...lemahnye diri bile teringt tu..Allah...

    =(=(...sush juga bile putus cinta ni...
    =(...sebb org lelaki xde hal kan..perempuan ni yg akn rase lebih..sebb mungkin dh terllu syg dulu...huhu=(..


    sometimes..rase mcm diri ni jht sgt...i wanna be good...but i feel im a bad person..hoho..im so sorry ...i feel easier story to u...entah..mungkin kdg2 perlu jugak shbt kan..bile sume pendam dlm hti sorg2...sakitnye...=(=(...

    awk jgn mrh erk2...

    nak dekat dgn Allah..insyaallh..dlm proses..tgh masih berush...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tak marah pun awkk..:)..sedih..tapi..msa akan terus berlalu..sikit demi sdikit rsa skit tu hilang..tipu kalau kdg2 tak tringat..ada la..kngan kan..tp.jdkan pengajarn..bukan msa nak ingt2 untuk rindu..eheh
      be strong girlssss.!!!!!!!!.chaiyokk..;p

      Delete