About

Instagram

Sunday, February 5, 2012

tidur awal dan mudah bangun tahajjud.kenapa?

salam..:)

sekarang baru sampai rumah..perancangan masa cuti,sekadar duduk di MIAT sahaja..menyiapkan assignment..tapi,kita hanya merancang kan..
perlu balik kerana nenek saya sedang sakit..tanggungjawab sebagai cucu..plan yang asal perlu di ubah dan agak berserabut..sebab perlu susun atur semula plan mana yang lebih penting..kawan2..doakan nenek saya cepat sembuh ye..:)..

semasa dalam perjalanan pulang tadi..macam biasa,aku dan akak memang akan berbual..macam2 la yang bualkan..bila penat berbual..sambung balik baca buku "surat untuk carolynn"..biasanya aku memang selalu akan gaduh dengan akak..bila bab bercanggah pendapat..ouwh..itu biasa..tapi sekadar gaduh pendapat..bukan lah gaduh "besar"..kira macam berdebat juga..dan persoalkan..kenapa..kenapa..bila sentuh hukum2 agama..aku juga persoalkan..kenapa??..ok..bukan persoalkan dari sudut negatif..istilah santainya.."banyak songeh"..tapi..aku sekadar nak tahu...hikmahnya..dan sebab kenapa islam larang,wajibkan,sunat.galakkan..dan bla2x~..

antara perbualan kami adalah tentang TIDUR...
siapa suka tidur???..angkat tangan!..*sambil tunjuk diri sendiri*..;p..

ok..fine..tidur juga ibadah..tapi..masalah asyik tidurrr je pun penyakit juga..

masalah yang pernah aku hadapi adalah...ASAL MASUK BILIK JE AKU NGANTUK...ASAL NAMPAK KATIL JE AKU NGANTUK..
aku rasa...dah tidur 8,9 jam pun..aku ngantuk jugak...kenapa EKKK????..menyampak EKKK..asyik tdo je EKKK..HAHAA..*merepek macam kerepek*..

habit suka online sampai lewat malam juga sangatlah tidak baikkk..bila duduk depan laptop..rasa masa tu macam tak berlalu..duduk dah 3 jam..tapi rasa macam 30 minit..apa kes?..lepas tu..esok lepas bangun subuh..sambung tidur..tak elok kan??..tidur lepas subuh..tutup pintu rezeki..

jadi..di sinilah..bermulanya..persoalan..KENAPA..tahajjud itu digalakkan pada sepertiga malam..??..itu adalah waktu yang lebih elok..
berdasarkan jadual tidur aku mengikut schedule..pukul 10pm atau 11pm aku perlu tidur..sebab pukul 3 pagi aku akan bangun untuk solat sunat mahupun belajar..sejak dari sekolah lagi..aku bukan jenis yang belajar straight sampai 2,3 pagi..
TAPI..itu bukan mudah...sebab cabaran nak bangun awal pagi..perlu "kuat"..kalau layan ngantok..memang tak bangun lah..so..usaha aku adalah..set mind aku.."kerja tak siap..kalau tak bangun,nanti kerja tak buat"..jadi aku menggunakan alasan "terpaksa".....

yang aku perasan..kalau aku tidur lewat..atas pukul 11pm..pasti aku susah nak bangun jam 3 pagi tu...kenapa??
sebab tu digalakkan..tidur jam 10..dan bgun 3 pagi..cukup 5 jam..

berdasarkan peringkat tidur


secara ringkasnya..
tidur ada 2 peringkat

peringkat 1: peringkat bukan REM (RAPID EYE MOVEMENT) atau pergerakkan mata laju 
peringkat 2: peringkat REM-biasanya pada permulaan tidur,kita akan menempuh peringkat bukan REM terlebih dahulu. Peringkat ini terbahagi kepada 4 fasa,bergantung kepada kenyenyakan tidur seseorang.


4 FASA:
stage 1 dan 2 : adalah proses tidur yang baru bermula,jantung mula perlahan dan suhu badan mula rendah.masa ni..kalau korang baru tidur..tapi ada bunyi perlahaaann pun korang akan terjaga..
stage 3: kita akan tidur jadi lebih nyenyak..masa ni..kita dah tak nampak apa2..kira dan mula nak tidur "mati" la..ahaha..bunyi yang kuat je boleh mengejutkan kita..
stage 4: fungsi badan jadi lebih relaks..lebih direhatkan..pernafasan akan jadi lagi slow..dan terkawal..masa ni adalah peringkat tidur yang paling nyenyak..
stage 5:..REM-peringkat ini yang kita akan mula MIMPI..mata mula bergerak2 mengikut gelombang otak.tapi mata je bergerak..badan jadi lumpuh..REM ni lebih kurang 10 minit untuk kitaran PERTAMA..dan akan jadi lagi lama setelah beberapa lagi kitaran.BIASANYA untuk keseluruhan kitaran adalah 2 jam.!..

lepas peringkat mimpi..biasanya kita akan terjaga.!..betul tak????..betul kan..sebab kitaran tidur kita dah habis...:)...tapi kalau korang tengah mimpi kahwen ngn anak raja..pastu kena kejut..rasa macam..owhh..demmm..baru nak tengok anak raja mana..ahaha..ok..takpe..boleh sambung tidur..dan sambung mimpi semula..yeee..kitaran tidur selepas mimpi akan berulang kembali..tapi..biasanya..lepas mimpi..dan terjaga..bangun dan tak rasa mengantok..melainkan korang memang hantu tidur..keh..keh..;p.
maka..kalau anda sedang bermimpi..dan tak habis lagi.kemudian sambung tidur..kemudian terjaga lagi..dan terjaga..walaupun anda tidur 7 jam pun..tapi asyik terjaga..kualiti masa itu terjejas..maka..akan masih mengantok juga..

kesimpulannya...

KALAU TIDUR PUN DAH NAK PUKUL 3 PAGI..MACAM MANA NAK BANGUN TAHAJJUD??
boleh bangun..tapi..mengantok..kita mahukan kualiti..bukan kuantiti..solat dalam keadaan mengantok..agak rugi kan..:)..itu pun kalau larat bangun...
sebab tu pentingnya tidur awal dan bangun awal..
berdasarkan pengalaman aku..kalau kita jaga masa tidur tu betul2..tidur pukul 10 mlm dan bangun pukul 3 pagi..confirm..akan bangun dalam keadaan segar..paling tidak akan letih sekejap bila tengahari...tapi..tidur sebelum zuhur walaupun 20 minit sahaja dan cukup..
cuma..aku sekarang tengah kurangkan tidur tengahari..or siang..biar buat kerja penat2..siapkan semua kerja waktu siang..dan malam aku ngantok awal..bila dan penat..aku senang tidur..
tidur dalam keadaan betul2 penat..mudah tidur..dan mudah bangun..dari tidur terjaga2 sebab tak boleh tidur..akan jadi lagi sukar bangun..sebab tidur tak puas..

mengikut fakta kajian..tiada masa yang ditetapkan..berapa lama kita perlu tidur..kerana ia bergantung pada piawaian masing2..setiap individu memiliki keperluan yang berbeza..ada yang 7/8 jam..ada yang 4/5 jam juga "fresh"..

:)

p/s:..kalau dah assignment berlambakkkk...kelas pun habis 11.30 malam..macam mana??.:(..

berusaha mendisiplinkan diri.!..

7 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. moga nenek nabilah cepat sembuh, n u can tune urself well again...=)n i belief u can do it
    btw, nice post, bru plan nk uat post psl tido...but ur post, lg interesting...=)

    ReplyDelete
  3. anda ddi tagged ! jum join giveaway..:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, tahniah dan terima kasih tidak terhingga kerana sudi baca buku tulisan say berjudul SURAT UNTUK CAROLYNN, semoga ia bermanfaat dan menjadi bahan perbincangan sdr. dengan kakak sdr. bagi dikupas dengan lebih mendalam.

    Salam buku, wassalam.

    ZAHIRUDDIN ZABIDI
    http://kalamkhalifah.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..!..macam tak percaya..penulis buku surat untuk carolyyn ni tulis komen kt my blog......yeee..terima kasih..it juz such a good book and information for others..cra penyampaian yg santai dalam format surat..tp,mempunyai info..kalau isinya lebih tebal..mungkin boleh buat surat untuk carollyn 2 pula..:P..

      Delete