About

Instagram

Friday, March 16, 2012

kenapa mesti isu palestin?

alhamdulillah..saya sangat bersyukur dengan apa yang saya ada sehingga hari ini..setiap kesusahan itu ada hikmah rupanya..
saya pernah merungut kerana tidak suka untuk dimasukkan dalam sekolah aliran sains agama,alasan saya susah..nak kena belajar bahasa arab,syariah islamiah,quran sunnah..dan subjek yang banyak membuatkan saya tidak pernah terfikir tentang kebaikan yang saya dapat..
oleh kerana dari zaman sekolah lagi saya dan terbiasa dengan pelajaran agama..sehinggakan masuk universiti..dan di MIAT..tidak banyak program2 agama yang dilaksanakan.berbanding ipta2 yang lain..saya rasa macam ada sesuatu yang hilang dalam diri saya..dah lama tak pergi ceramah..dah lama tak pergi majlis agama..ada..cuma dari segi pendengkatan dan penyebarannya kurang..kesimpulannya..salahkan diri sendiri..salah saya yang mungkin kurang mencari..
akhirnya..
mengenali kumpulan usrah adalah sesuatu yang baru buat saya..secara jujur,saya kenal "usrah" ini sejak masuk MIAT..dan mula tertanya2..bermula dengan pertanyaan saya kepada seorang rakan lelaki..apakah yang mereka selalu bincang..duduk dalam kumpulan..dia jawab itu adalah ."usrah"..terdetik dalam fikiran saya..usrah??apa tu?..ok..ianya sebuah kumpulan yang berbincang tentang keagamaan..tapi,apa yang saya nak tahu adalah LEBIH.!..pasti ada sesuatu yang menarik..saya nak tahu.!..
dan ini bermulanya..insyaAllah..terlalu banyak topik dalam usrah yang ingin saya kongsikan..namun,saya insan yang masih bertatih..berrbanding mereka yang sudah lama mengenali usrah ni..lebih banyak ilmunya..

isu palestin
sejauh mana “KITA” remaja mengambil tahu tentang isu palestin ini..
adakah palestin ini sekadar sebuah negara arab yang tidak henti2 asyik berperang??
adakah palestin ini sebuah negara islam yang tengah berperang??
setakat itu yang kita tahu??
beruntunglah.!..sekurang2nya kita tahu palestin dalam ancaman..
tapi apakah ianya cukup sekadar tahu dari tidak mengambil tahu??
sekadar membaca isu semasa untuk menjawab soalan exam..soalan lecturer..dunia harini..tapi tidak tahu apakah yang tersirat disebalik isu semasa ini??
remaja di palestin dan remaja di malaysia..apakah perbezaannya??
remaja di malaysia sibuk dengan dunia “couple”..sibuk dengan menjadi penyanyi dari u tube..sibuk dengan fesyen…sibuk dengan hiburan
sedangkan remaja di palestin bermatian2 mempertahankan agama KITA.berjihad..sentiasa bersiap sedia dengan jihad fi sabillillah..matinya syahid…..tapi kita??di mana kita letak islam kita??..
sibuk mempertahankan bangsa sendiri..berjuang demi bangsa..islam itu syumul..tidak membeza2 kan bangsa..
sabda rasullullah s.a.w “tidak ada fahaman kebangsaan dalam ajaran islam”..
dan “bukan daripada golongan kami orang yang berjuang kerana kebangsaan”..
masalah di malaysia..dengan melayu kaki botol,kaki zina,judi,riba..itu semua bukan bermula dengan masalah bangsa melayu..tapi masalah kefahaman tentang islamnya kurang..bukan tidak tahu,tapi tidak mahu ambil tahu..
perjuangan ini adalah perjuangan setiap manusia yang beragama islam..bermula dengan perjuangan dalam diri sendiri..kerana jihab terbesar adalaha jihad dengan nafsu sendiri..
tarbiyah islamiah adalah perkara paling asas dalam merawat masalah remaja di malaysia..kenapa saya sebut malaysia?tidak perlu sebut negara luar..sedangkan negara sendiri terumbang-ambing..
di mana KITA??saya.dia..anda..kalian..mereka..

saya sendiri masih banyak perkara yang perlu belajar..salah silap..harap dapat ditegur..
✿Biar buta mata daripada melihat kemungkaran,
✿ Biar bisu daripada menfitnah orang lain,
✿ Biar pekak daripada mendengar pekara yang tidak elok,
✿ Biar kudung kaki daripada melangkah kelorong maksiat,
✿ Biar tiada tangan daripada menjadi pencuri,
✿ Biar miskin daripada kaya andai sombong dan riak.
✿ Biar orang lain membenci kita asalkan ALLAH sayang ♥ pada kita 
saya pernah terbaca satu artikel 
"kita risaukan mereka,tapi mereka lebih risaukan kita yang bergelumang dengan jahilyiah,mereka lebih risaukan ibadat kita,sesungguhnnya mereka terjaga dan tidaklah lain kita yang harus menjaga diri sendiri"..
p/s: ibrahim nizar rayyan adalah seorang budak lelaki yang berusia 16 tahun,selalu berdoa agar Allah kurniakan syahid kepada dirinya,sentiasa berqiamullail dan puasa sunat,akhirnya dapat membunuh seorang ahli nuklear zionis..
persoalannya..dimana remaja kita sekarang yang berusia 16 tahun??
kita sibuk dengan facebook..membaca status facebook..membaca trend fesyen terkini..sedangkan mereka?
"setiap remaja di palestin,akan mempunyai pertemuan mingguan secara berterusan,dalam tempoh lebih kurang 2 jam,mereka akan di minta menghafal 10 ayat al-quran,hafal 1 hadis rasulullah s.a.w,berbincang satu bab dari sirah nabi s.a.w, menambah maklumat pengetahuan tentang negara umat islam.."
remaja kita??

3 comments:

  1. Replies
    1. hmm..yup..betul tu..bnyk bnda kita perlu ambil iktbar dan bljar dri mereka..pgangan agma yg kukuh..tp kita??entah la..tpuk dada tnya iman..:)

      Delete