About

Instagram

Thursday, March 22, 2012

sejauh mana seorang ISTERI dihormati??


p/s : skrip asal dari tumblr kakak saya yang kuat bebel..diadaptasi dari cerita abang saya
KISAH BENAR

Adik aku cerita.
Ofis mate dia, perempuan n isteri yang tgh mengandung. Masakkan si suami ikan kembung, 5 ekor. Sbb dirasakan, ikan kecik..kesian suami nak makan , kot2 x kenyang.
Boleh pulak si suami marah, sbb membazir katanya. Tu tak apa. Siap pukul kepala isteri. Pasal ikan goreng????
Kadang aku tak faham lelaki sekarang ni. Isteri utk apa? jadi pembantu rumah kau? uruskan kau mcm2, satu umah semua nak jaga, penuhi semua tuntutan kau..dan tak dihargai?? Buat malu lelaki islam.
Aku mmg marah dengan benda2 mcm ni.sangat2.
N fyi, aku mmg ckp awal2 kat mak aku. Kalau ada memana lelaki yg ada ura2 nak tackle aku ke datang merisik kat mak aku dgn ayat “nak cari isteri, uruskan rumah tangga..uruskan makan pakai”. Mmg sori aku tak layan. 
Kau nak cari pengurus kau bagai, cari bibik la ok. Bayar gaji. Pastu nak marah maki segala, acceptable.
Kau tau kenapa Allah jadikan Hawa dr tulang rusuk Adam? Sbb letaknya tulang rusuk di sisi. Utk berada sama, bergandingan. Sama2. Bukan kat kaki utk di pijak, bukan dr kepala utk disanjung. Utk sama2 susah payah.Yang tak tahu di bimbing, yang lebih tahu membimbing.Sebagai peneman.Pemberi semangat. Islam meletakkan wanita pd satu level yg mulia, sebagai isteri , ibu. Tak salah kan kalau berbaik pd isteri? 
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik kepada isterinya” (HR Tirmidzi)
What u give, u get back. Dan aku yakin, kalau kau baik pd isteri kau, dia akan 100x baik lagi pd kau.Syurga isteri pd suami, kan?

Aku perempuan.Aku tau la.




9 comments:

  1. Replies
    1. dear pda spe tu??ahha..bdsarkan crita ni..rasa2..sbgai pmpn.ap faz rasa ye?

      Delete
    2. geram..ahaks.. :D hehehe..kalo org nak husband yg mcm dlm cter "lelaki bunga kedai ramnyun" hehe

      Delete
    3. tu dm cite faz..sbb pengarah yg tulis skrip..ahha..minta pada Allah..:)..aik,mcm dh ada trget..tak lama lg ni~..lalalala..ahah

      Delete
  2. aa...wish to have a really good imam yang menghargai wanita=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nabila..berdoa sgt2..dijauhi lelaki mcm ni..uhu

      Delete
  3. Sekarang ni macam-macam orang ada. Yang sayang isteri, yang buli isteri. macam-macam. Kalau boleh nak elakkan dari dapat orang-orang mcm tu la kan. merana nanti.

    ReplyDelete