About

Instagram

Tuesday, March 20, 2012

Sungguh Menakjubkan rasa ini.

133 Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.

134 (iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan.
135 dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingati Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui.
136 Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan (itulah) sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal.
137 Sungguh telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah (Allah), kerana itu berjalanlah kamu ke (segenap penjuru) bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).
138 Inilah (Al-Quran) suatu keterangan yang jelas untuk semua manusia, dan menjadi petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.” 

139 Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang beriman.

140 Jika kamu (pada Perang Uhud) mendapat luka, maka mereka pun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pengajaran) dan agar Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan agar sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada. Dan Allah tidak menyukai orang-orang zalim.”

(Ali Imran : ayat 133 - 140)
dialog bersama seorang rakan yang bernama A
A : kenapa taknak join usrah?
saya : hhmm..takut la..takut orang lain pandang saya baik sangat..(diri sendiri pun macam tak betul)
A : kenapa perlu fikir pandangan orang??kenapa takut nak buat baik?

lama saya cari jawapan..dan agak tergantung perbualan ni..
masa zaman "budak-budak"..apa dalam mind setting saya..buat baik orang akan puji..buat jahat..orang akan kutuk..FULLSTOP.tapi apa persamaannya..dua-dua dapat perhatian..perhatian sama ada orang akan pandang saya..baikkkk..alim gila..tak pernah buat silappp..bila buat jahat..orang akan kutuk gila2...saya tak pernah fikir yang selanjutnya..kadang2 macam pentingkan diri sendiri..apa aku buat ni..nak dapatkan perhatian..
kadang2 it's okay to have that kind of feelings..rasa nak buat baikkkk je..daripada buat jahat..lebih baik terlatih buat baik..macam buat latihan dan lama2 terbiasa buat baik..bila buat jahat rasa serba salah..rasa tak kena..wait a minute..*dalam entri ini..sila jangan fikir saya adalah manusia yang sempurna..mesti ada segala yang TERsilap..secara sedar mahupun tidak..secara niat mahupun tidak..*..
jahat??banyak ketegori..banyak tahap..just a simple thing..bukan jahat sangat tapi kurang baik..
contoh : tengah sidai baju..nampak baju kawan jatuh..tapi buat selamba je..*tak jahat sangat*..kurang baik..tapi lebih baik tolong angkatkan..
contoh : nampak sampah dalam surau..buat tak nampak je.dalam hati "bukan sampah aku"..ok fine..*tak jahat sangat*..kurang baik..tapi lebih baik tolong buangkan..dapat pahala..TAPI..ada lagi niat.."kalau aku tolong buat..naik lemak la orang ni..asyik buat sampah je"..

pernah tak??pernah?? kita rasa..walaupun sedetik.."kalau aku buat ni..mesti Allah suka..sebab aku buat keranaNya"..TAPI..semua berbalik pada niat..kan?
berbalik pada soalan rakan saya tadi...saya fikir..tanya dalam diri betul2.."kenapa takut nak buat kebaikan??"..

saya suka bagi contoh dalam percintaan..sebab saya pasti..semua orang mudah faham dengan konsep cintan cintun ni...
kalau kekasih kita cakap "u..i suka u pakai baju kurung..nampak sopan je"
agak-agak..kita takut nak pakai baju kurung ke..atau kita lagiiiii nak pakai baju kurung??
mesti lah nak..sebab apa kita nak??sebab orang yang kita sayang suka..kita suka bila tengok orang yang kita sayang suka..dan orang yang sayang kita pun suka..*baca dengan ulang2 supaya faham..;p*
so it same goes to here..Allah sayang akan hambanya yang suka buat kebaikan..kalau kita sayang Dia..Dia suka..kita suka sebab kita sayang Dia..jadi,ikut perintah Dia..

kadang-kadang kita takut nak buat kebaikan..malu..sebab kita "fikir apa orang cakap"..sedangkan kalau kita buat baik dalam diam..orang tak nampak..TAPI Allah nampak..kita buat dan orang lain nampak..banyak kemungkinan..ada orang akan turut ikut..ada orang akan mengata ..ada orang akan puji..TAPI Allah Maha Mengetahui isi hati kita..niat kita..orang lain??who cares~
BETUL.!..kadang-kadang kita takkan pernah lari dari rasa macam ni...bukan sebab takut nak buat kebaikan..sebab kita bukannya baik sangat..nanti kalau buat silap,orang lagi mengata..
contoh : perghh..pergi usrah..tapi ketawa macam hantu..
mesti orang fikir..mereka yang ke usrah ni..orang alim2..baik2..ketawa sopan..semua lah baik..tak fun la..tetibe tengok maharaja lawak nak gelak terlebih sikit..nanti orang fikir lain..rasa macam semua yang kita buat rasa terkongkong..rasa itu ini tak boleh..
pada pendapat saya yang mahu berubah untuk lebih baik..satu je saya pesan kat diri sendiri "istiqamah..walaupun sedikitttttt..."..perubahan berperingkat..saya nak faham kenapa islam kata ini boleh..kenapa tak boleh..dalam kita mencari agamaNya..insyaAllah perkara baik akan mensyusul...ada yang membisik perkara2 kebaikan..hati mulai terdetik..tapi belum dilakukan dengan perbuatan..lepas ttu mesti tanya diri sendiri.."nabilahhhhhhhhhh..kenapa lah susah sangat..tengok twilight  2 jam boleh*tipu padahal tgk mv je mesti tertidur dan harap maklum,saya tak layan twilight yang TAK LOGIK..TIPU VAMPIRE KAWEN NGN MANUSIA*..nak join usrah yang tak sampai 2 jam..orang ajak buat kebaikan..sebarkan kebaikan tapi susah sangat.!..ok..mula marah diri sendiri..

MAKA
sekarang ni..kalau ada orang ajak buat kebaikan..tapi..saya masih ada "rasa" lama tu..dan bila orang tanya kenapa..saya memang takkan jawab...sebab saya akan tanya diri sendiri.."kenapa nabilah??"..
kena cari jawapan...
saya kena buat step by step..dan hanya diri saya je tahu..tahap mana perubahan ini..
masih bengkok2..lurus..patah balik??

kisah ini tergantung..rasa yang ditangguh..sebab..
jawapanya "tepuk dada tanya iman"..

rasa yang orang lain tak boleh rasa..tapi DIRI KITA yang rasa..

walluhualam~




1 comment:

  1. weh.tuka la header blog tu.tak best ar. boring.
    -_-"

    aku yg jujur:
    -akak-

    ReplyDelete