About

Instagram

Tuesday, June 12, 2012

get a healthy diet.!

i'm on diet..

so what..is it wrong?people keep on asking me..u diet??haahahahah..okeyh..tak lawak..i'm serious..serious tak lawak..

when i talk about facts..i mean it..this is a serious session.

then they will ask..u nak diet apa ni?dah cukup kurus..

okay..it's  not like you think..diet yang kurus macam orang anorexia..bulimia..too much.!.i love myself,so i won't let myself being a victim of anorexia or bulimia..it just a healthy diet..

something to share

perlu diketahui,saya agak cerewet tentang berat badan yang tidak seimbang..diulangi..TIDAK SEIMBANG..over or under weight is not in my dictionary of life..enjoy your foods..makan apa sahaja yang kita suka,tapi jangan over dan jangan kurang..bersederhana..apa yang penting.kadang2,nak habiskan nasi yang 1/4 tu pun ambil masa.*sila jangan paksa makan laju2..*.tak kisah la apa jua makanan,yang penting bersyukur.!.kalau hari ni dapat makan nasi,jangan no komen2,i diet..taknak ambil nasi,amboih..esok takde makanan baru tau kebulur..saya agak cerewet tentang berat,tapi tidak cerewet dalam pemakanan..

honestly,bukan senang nak maintain and control apa yang kita makan..harmon yang tidak seimbang kadang-kala membuatkan diri ini seperti kejap makan banyak gilerrr..kejap taknak makan..bukan saya yang minta,tapi memang begitu..dan disebabkan masalah kesihatan seperti gastrik juga,membuatkan saya kena PAKSA diri untuk makan,walaupun tidak ada selera..ada ke patut,makan nasi satu suap pun dah cukup kenyang..kalau dalam keadaan begini,saya lebih suka ratah lauk saja...mungkin karbohidrat terlalu 'berat'..dan ada satu keadaan di mana..saya akan makan sikit,kemudian buat kerja lain or berehat sekejap..dan kemudian sambung makan..sikit..sikit..sikit..TAPI KERAP..*bukan mudah untuk saya menghabiskan makanan dalam masa yang singkat*..

setakat ni,saya tak pernah mengalami berat badan yang serius..paling berat pernah capai adalah 51kg..that was the first time,the highest grade that i've achieved..when i stop being active in sports due to health problem..2 years kena rehat dari sebarang kerja berat dan lasak..
look..i never being bothered about my weight.!.it just a number..what is the main point is..either you are healthy or not...BUT..our mind setting will keep reminding you..the greatest the number,the more you eat,the less you get healthy..got it??...makan banyak,tapi bersenam malas adalah salah..i just don't understand why people ask me.."nak jogging buat apa..hang dah kurus daaa"..no..no..bukan sebab kurus,tapi sebab kesihatan.!.semasa kita muda,kita menggunakan kesihatan untuk mencari kekayaan,tapi suatu masa kita akan guna kekayaan untuk 'membeli' kesihatan..
saya selalu 'bising' bila adik saya buat air manis..manis..manis..dan terlalu manis,tawar bagi saya manis dan bagi dia manis itu tawar..so,kena lagi manisss.."kurangkan manis dalam minuman,lebihkan manis dalam senyuman"..:D

apa yang saya nak tekankan..sila jaga kesihatan sebelum sakit..ingat pesan 5 perkara??antaranya..sihat sebelum sakit?..seperti saya yang pernah ambil mudah dengan masalah hilang selera makan..acuh tak acuh..dan akhirnya kena gastrik..yaa..ini bukan tentang permainan or game makan2..ini cerita serius..

buat apa saja kerja..dan jenis senaman..tak perlu jogging..jogging adalah senaman yang kurang elok kerana memberi tekanan pada otot2 kaki..dan juga boring apabila dilakukan sorang2.*cakap kat cermin*.do enjoy with your exercise..make it fun,so you will not be stress of being pushed..buat macam terpaksa..we don't want it.!..bersenam sebab kesihatan..nak release stress..menjadi ibadah apabila niat kerana Allah..that's why saya suka sports yang berkumpulan..like futsal,netball,tennis,badminton..selain dapat kesihatan,ibadah,dapat juga mengeratkan silaturrahim dengan kawan2 dan melatih diri dalam persaingan yang sihat.!..you look so fresh,fit and healthy...



since i'm not a dietitian..tak perlu nak explain panjang lebar..tentang kalori,lemak bagai..just wanna make it simple.i'm not that kind of person yang 'terlalu berkira' tapi PERLU ambil kira..supaya tidak berlebihan tentang kandungan kalori or fat yang diambil..

1.Be mindful of how much you are eating. Do you find yourself mindlessly reaching into the candy dish at work, or dishing extra helpings of dinner onto your plate? Even healthy foods eaten in large amounts can add up calorie-wise. If this is a problem, try having healthy snacks on hand during the day to avoid binging on sweets and large portions later. Raw fruit and vegetables, low fat and fat free dairy products such as cheese and yogurt, and small portions of nuts are good choices..ada masa,bedal jugak coklat..

2.Make meals mostly fruit and vegetables with a source of lean protein. If you are trying to lose weight, limit your intake of starchy carbs and choose those that are whole grain and high fiber, such as brown rice and 100% whole wheat bread-i'm a fan of wheat bread.!..jika tidak ada selera nak makan nasi

3.Watch your weight. In particular, be aware of your body mass index (BMI)

4.Exercise is important. Not only does it help to control weight, but it can be a powerful mood booster and fun social activity

5.get regular checkups. Know what your blood pressure is and what it means

6.Stay away from processed foods and cook from scratch more often-if you are on diet..make sure AVOID fast food and snacks 

p/s : the most important thing..be yourself..we cannot pleased others..change because YOU NEED..not people desire..

1 comment:

  1. aku nak mkn satay malam ni!!!! stressss nyaaaa!!!!
    -akakkauygbest-

    ReplyDelete