About

Instagram

Wednesday, July 11, 2012

"nak marah..marah..tapi akhirnya kena maafkan.."

salam.:)



hye kawan-kawan..pembaca blog dan entri ini..
dah pukul 3 pagi..
saya ada satu cerita.."mungkin" ringkas.yang buatkan kita sendiri berfikir sejenak..

cerita ini,yang saya akan fikir sebelum nak tidur..
memaafkan orang sebelum tidur..perkara baik dan digalakkan kan??

ceritanya

seharian suntuk..kita bekerja,kita buat kerja,kita belajar
bangun pagi,mandi,solat,pergi kelas..balik kelas,petang riadah,malam study lagi..lepastu nak tidur..
tidak kisahlah..apa rutin seharian korang sekali pun..setiap hari buat perkara yang sama..rutin yang sama....hidup kita,bukan dengan diri kita..kita hidup bermasyarakat..sehingga kita mati sekalipun,masyarakat yang akan tolong.jadi jangan nak berlagak sombong kata kita tak perlukan orang nak hidup..jangan kita dengan dunia kita.ASYIK..*kadang2 perlu dengan diri sendiri jugak*

apa yang korang buat sebelum tidur??rutin paling ringkas untuk diri sendri..pernah fikir tak??

basuh kaki?mengaji?baca doa tidur?berangan?baca buku?

kalau saya diberi pilihan untuk membentuk peribadi yang macam mana saya nak kat diri saya..
perkara pertama yang saya nak adalah..

"berilah aku kesabaran dalam setiap masalah dan ketika melakukan kebaikan"



sebabnya..saya tak suka nak jadi pemarah,saya tak suka marah orang,saya tak suka marah2..

bila saya marah,saya akan lukakan hati orang..saya akan buat diri saya tak terurus..saya akan buat diri saya dibenci orang..dan akhirnya jika saya marah untuk sesuatu yang dah berlaku untuk apa..sebab saya tidak akan dapat mengubah apa2..
saya masih ingat lagi kata2 cikgu disiplin saya "biar orang hormat kita bukan takutkan kita"

i'm trying to be like someone yang cool and penyabar..apabila berhadapan dengan perangai manusia yang berbeza-beza..

macam ni la ceritanya..kita sibuk dengan aktiviti kita..dan manusia lain juga sibuk nak masuk campur urusan kita..kita penat,letih..banyakkkkk giler kerja.!.kena marah dengan bos,dengan lecturer..lepas tu kawan2 buat hal..kawan2 tak tahu keadaan kita,sebab kita mampu tersenyum lagi...kita mampu bersabar lagi..tetapi akhirnya macam nak meletop.!.tapi tak jadi..kawal..kawal..bagi saya,marah adalah perkara terakhir yang mungkin jalan penyelesaian secara ringkas,tapi kurang berkesan..

saya tak suka marah..sebab sangat ganggu mood saya..marah dengan perangai si A..kejap lagi nak kena berurusan dengan si B ni..kenal kawal,takkan nak lemparkan kemarahan dekat si B..sebab nak marah si A tak boleh..takut..takde kuasa..nak buat kerja pun tak boleh..baru tadi si C kejap lagi nak ajak makan2..dah jadi takde selera..marah punya pasal..simpan..simpan..makan dalam ni..senyum..stay cool n be calm..biasanya kalau saya marah,saya senyap..sbb ketika marah,saya elakkan dari buat keputusan..paling tidak pun,istighfar banyak2..manusia..manusia..kita,mereka,dia dan SAYA JUGA MANUSIA..

perkara saya paling susah nak faham.."eyhh..aku tak buat kat orang..dan tak pernah terfikir orang nak buat macam tu..aku buat baik,kenapa kau balas macam ni????"...yaaa..rasa nak nangis,marah,geram..but yet,kena paksa juga diri terima.."nabilah..manusia berbeza..belajarlah"..

walau apa pun aktiviti dan cerita seharian kita..

akhirnya,sebelum tidur kita mesti nak maafkan orang..kita cakap kat diri kita.."tak faham la kenapa orang buat macam tu..macam ni.."..sebab diri kita bukan macam tu..mungkin esok diri kita macam tu..akhirnya positif juga yang kita cari..sebab nak maafkan ni..kena maafkan..sedangkan Allah maafkan hambaNya..inikan kita manusia..besar pangkat nampak.!..

...cadangan saya..

kalau rasa terlalu stress..rasa tak boleh nak go on dengan manusia yang tak sebulu dengan kita..tapi,terpaksa juga nak berurusan..buatlah apa yang termampu..mohonlah kekuatan dan kesabaran dari Allah..

TAPI
ambil lah masa..dapat buat seminggu sekali pun takpe..buat aktiviti yang berfaedah,yang kita rasa..kita nak masa dengna diri kita je..taknak orang lain gangu..taknak.!.kalau ada kawan or teman yang boleh "masuk" bawalah..cumanya,masa bersendirian ni sebenarnya kita lebih banyak muhasabah diri..membina kekuatan semula..mencari nilai2 positif..buatlah apa saja,janji kita bahagia dan tersenyum..penat nak melayan kerenah manusia,tak boleh lari,sebab hidup bermasyarakat..so,ambil msa untuk diri sendiri..

contoh paling simple.!..i have my own diary..kalau dulu rajin,setiap malam saya akan menulis..kalau tidak,bila saya betul2 perlu menulis...buatlah sesuatu kebaikan dalam diari tu..tulis semua benda yang boleh buat kita bahagia,tersenyum.akhiri dengan kata2 positif or ayat2 quran yang kita yakin dengan ayat2Nya..luahkan.!..kalau betul2 nak marah..tulis..tulis..kemudian buang..buat sampai kita rasa puas.

sekian..ini memang dah ngantok.:)

~

p/s : semoga mendapat manfaat apa yang saya share ye.kadang2 kalau fikir..diri kita pun kadang kalau ada TERbuat silap yang kita tak sengaja dan tak perasan.harap2 orang tu maafkan kita sebelum tidur juga.nite.xoxo.:)



3 comments:

  1. Salam..hi awak saya copy gambar ni dan write in my blog..btw suka sangat entri ni..keep on writing spiritual stuff :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haryati..:)..ahhaa.copy la entri ni klu ble mnybarkan kbaikan dan mmbri manfaat..tntg gmbr tu..i just got it from my tumblr.:)

      Delete
  2. memaafkn tu sesuatu yang perlu an...

    awk..slm ramadhan.....rindu!!...

    ReplyDelete