About

Instagram

Wednesday, July 25, 2012

soalan random dan entri merapu

salam

dah lama tak update blog.senang kata,saya bukan malas..tapi takde idea yang mahu dikongsi bersama.walaupun sedang cuti semester..mungkin banyak masa,tapi sebenarnya..banyak perkara lain menjadi utama.*apalah sebenarnya aku nak tulis ni..mcm merapu@#$%!$&*.

biasanya apa yg saya share.kalau saya dah buat sesuatu perkara tu.barulah ada "feel" nak menulis.ni tak lah.pandai nasihat orang..pandai cakap.tapi diri sendri tak buat.."orang pandai bercakap OR orang pandai yang bercakap"...itu 2 perkara yang berbeza.jadi saya nak jadi macam orang pandai yg bercakap,bukan pandai cakap je..FAHAM??.:p

so,bila ada emel suruh buat entri2 agama lagi..adoyaii..saya bukan ustazah or menuntut ilmu agama tinggi2..saya sedang belajar,dan apa yg dah termampu buat je,saya akan share..ok?..


soalan yang pernah saya dapat dekat formspring.*punya berzaman dh tak bukak*

"saya ada mnt seorang lelaki ni dalam diam,tiba2 dia ajak saya dating berdua.saya berkawan dengan dia..cumanya kami tak couple,tapi dia suka buat mcm kami ni dh couple.sy tetap dgn pendirian sy.dan akhirnya dia ada perempuan lain........etc.........."

kalau korang bca entri aku ni.mesti rasa mcm aku ni bagus je..bajet perfect la.ala2 kaunselor.aku nak pesan..sehebat mana pun seseorang tu,takde manusia pernah dilanda masalah/ujian.takde doktor tak pernah sakit,takde ustaz tak pernah buat dosa,takde polis xprnah buat silap. aku kalau dpt soalan mnyelesaikan msalah ni..prkra prtama terlintas *ouwhh.apsal aku??kenapa aku??*..kdg2,soalan tu mcm menemplak diri sendiri.sentap i.!.haha..yeah,tapi jawab dengan nada cool n relax..chill la,orang nak mintak tolong.kadang2 bila orang tnya soalan yg "ko boleh google sendri kowt"..kenapa nak tanya..tapi takpe,manusia..aku pun manusia.klu ada masa lebih,aku layankan je.

"sometimes u don't need people to give u advise,u just need somebody to LISTEN"

setuju kan??

sebenarnya aku tak tahu nak jawab soalan orang ni macam mana.tapi berdasarkan apa yang dia cerita..aku nak cakap DIA BUKAN LELAKI BAIK..

penjelasan

lelaki kalau datang kepada perempuan..sama ada 2 perkara ini saja. pertama "dia memang ikhlas dan nak jdikan awk isteri dia" atau kedua "dia nak dapatkan 'sesuatu'"...kalau dapat dia bla..kalau tak dapat,dia akan bla jugak.sebab nak buat isteri kena yang baik2 kan.cuma tahap usaha dia tu bergantung pada tahap kesabaran.huahaha..*ok tak lawak la nabilah.!*
belajar kenal kriteria cinta sebelum kita bercinta *perghh ayat nak gempak*
aku dapat ilham nak bagi jawapan ni sebab pernah terbaca
imam al ghazali mengajar anaknya mengenal kriteria berpuluh tahun sebelum anaknya mengenal cinta
"imam ghazali memberitahu anaknya berkenaan kriteria pasangan hidup berpuluh tahun sebelum anaknya mula mencari"
tadi awak bagitau,awak tetap dengan pendirian awk..bermakna,awk dah ada kriteria dulu sebelum nak bercinta..cumanya awk tersangkut dengan perasaan "minat dalam diam" pasal apa awak minat dia.itu saya tak tahu..sebab dia hensem ke.sbb dia kaya ke..sebab muka dia mcm anuar zain ke *tetibe*..atau sebab dia pandai mengayat..normal la,manusia ada perasaan kan.lelaki yang nak jadi suami..dia mesti ada pendirian pada agama.itu paling UTAMA.mesti tegas *tapi dengan cra berhikmah*.nak bagi nshat,ayat kasar,sape nak dengar..pastu,dia suka makan durian ke x*sbb aku kurang minat durian la.ohoi*..itu hal lain.agama paling utama.

contohnya :
gf : awak2..awk tengah buat apa?
bf : dah azan la..sy nak pergi solat
gf : alaaa..setiap kali call je..awk nak pergi solat.nnti la.kita borak kejap.5 minit lagi ke
bf : ?????..ok.awk nak borak apa? ATAU tak boleh,Allah lagi utama

so..dalam bab awak ni..dia tinggal awak sebab tak dapat apa di nak.come on la.!..lelaki mcm ni tak mencabar langsung.!.senang kena goda..esok kawen,tak puas...cari lain.ketepikan rasa minat tu dulu.utamakan mana lebih utama..jangan ikut nafsu sgt yerkk..kita cari LOGIK sikit.:)..sedih tu memang sedih..aku faham,perasaan minat cinta tak berbalas ni..ahakss..tapi,tegas sikit dengan pendirian tu..fikirrrrrrr panjang.fikir sampai tak boleh tidur pun takpe..;p..owh ye,kalau aku bagi nasihat bab2 agama,nanti kata cliche pulak..awk mesti tau..dari Allah kita dtg,dari Allah juga kita kembali.peace.^^..salam

p/s : terima kasih kerana bg idea nk menulis.;p..semoga beri manfaat pada kalian

1 comment:

  1. manfaat2=) time kasih...nabilah..slmt berbuka nnti=)=)....

    ReplyDelete