About

Instagram

Sunday, October 21, 2012

"kenapa Allah ambil orang yang aku sayang?"

assalammualaikum wa bismillah..:)

lama menyepi dan semestinya bila kembali menulis inginkan sesuatu yang dapat memberi manfaat kepada semua orang..sesuatu yang ingin saya share..pendapat,pengajaran mahupun contoh untuk diteladani.

sebenarnya,banyk benda yang nak post kat blog ni..sebab banyak aktiviti..banyak kisah dan cerita,sehinggakan tidak tahu mahu bermula di mana.;p..atau secara ringkasnya,saya terlalu sibuk sangat semester ni..jadual harian yang bermula lepas subuh,terus ke malam..dan balik bilik,dah penat,nak post kat blog..alahai,internet pulak slow.makanya,saya pilih tidur dari menuggu.^^..penat oww.esok pagi nak bangun awl lagi.ahaaa..

dalam kesibukan mengurus hal dunia,saya selalu pesan kat diri sendiri..jangan lupa akhirat yang kekal..kalau dalam seharian pun saya tak sempat nak menambah ilmu akhirat walaupun dengan membaca sehelai muka surat buku agama,saya akan pastikan saya dapat solat 5 waktu di awal waktu..selagi mampu..rasa lega sangat bila nak tidur malam tu,dan perkara yang sy fikir..2 solat utama..iaitu subuh sy awal dan insyak..kenapa?sebab subuh waktunya pendek,dan manusia sukar nak bangun awal,kalau boleh nak hujung waktu..dan insyak sebab waktunya terlalu panjang,sehinggakan dilengah2 sehingga nak tidur.so,bila lepas azan insyak dan saya terus menunaikannya,rasa LEGA SANGAT-SANGAT..rasa hari saya sudah sempurna.:)

Sabda Nabi SAW

سيل النبي صلى الله عليه وسلم أي الأعمال أفضل , قال الصلاة لأول وقتها (رواه الترمذي)
Ertinya: " Ditanya Nabi SAW , apakah amalan yang terbaik, maka jawab Nabi : Solat di awal waktu" ( Riwayat 
At-Tirmidzi dan Abu Daud, Albani : Sohih



semoga kita saling memberi peringatan .:)

sebenarnya apa kaitan solat dengan tajuk entri??

begini kisahnya..semasa usrah minggu lepas, saya tertarik dengan ayat akk naqibah " hikmah surah al-fatihah diwajibkan dalam solat kerana doa kita meminta pertolongan kepada Allah "..iaitu :

Ayat 5: “Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan”
Inilah pengakuan anda bahwa hanya Dia yang anda sembah, dan hanya padaNya anda mohon pertolongan. Buatlah pengakuan dengan tulus dan ikhlas.
nah..!.i got the idea to share with u.:).TAPI..masih ada yang tertanya-tanya.ada yang tidak faham.marilah saya ringkaskan dalam bahasa mudahnya iaitu "tanpa Allah,hidup anda tidak bermakna..tiada tuhan selain Allah,tiada makhluk yang dpt membantu..melainkan SEMUANYA dengan izin Allah."
sebenarnya,kalau kita tengok balik makna surah fatihah..ianya berkait.tengok dari ayat pertama..bermula dengan bismillah sehingga ayat terakhir.go and google for it.!.lagi bagus,hafal dan hayati dalam solat.insyaAllah kita akan rasa tenang.
setelah sekian lama saya menuggu seseorang dalam diam, akhirnya Allah memberi jawapan dia bukan jodoh aku. susah nak terima..ya,aku manusia yang imannya turun naik. aku sangka, semakin aku dekat denganNya, aku belajar untuk meredhai setiap kesedihan, dan tidak mungkin semudah itu..sebab itu Allah bagi ujian untuk menguji aku..Allah bagi ujian,jika benar apa yang aku katakan..apa yang aku yakinkan,tunjukkan..jalani ujian ini dengan kerana Allah.!..bagaimana saat itu???..sedih..sedih.sehinggakan aku tidak mampu untuk lihat keadaan aku sendiri..menangis setiap masa..hati aku tak tenang.rasanya saat itu terlalu sukar.setiap kali tertidur,aku harapkan semua itu hanya mimpi.aku banyak berdiam dan menyendiri..
orang kata,kalau sedih..jangan berseorangan.tapi bagi aku,semua itu perlukan masa..aku tidak bersendirian, dalam diri aku,seoalah2 ada yang memanggil untuk mengadu padaNya..sendirian aku untuk masa bersama Allah.bila kita dalam kesedihan tetapi kita masih ingat Allah, ya Allah..aku dapat rasakan sesuatu yang 'pegang' hati aku..


dulu aku tinggalkan semua itu kerana cintakan Allah lebih..dan kemudian bila Allah memberi ujian sebegini,kenapa aku harus bersedih lebih mengenangkannya sedangkan Allah yang memberi nikmat dan Dia juga yang memberi ujian ini. "dan ingatlah Allah hatimu akan menajdi tenang"

buku kembara hamba mencari cahaya dan sebelum aku bernikah aku beli sendiri..istikharah cinta from yatie dan bunga itu dari atikah..thanksss lot love.:)


dalam kesedihan..apa yang kita buat semua jadi tak fokus.satu kerja pun aku tak boleh fokus..hilang motivasi..dan satu soalan yang aku tanya kat diri sendiri "sampai bila???"..aku terfikir.sampai bila mahu begini.sampai Allah bagi semula orang yang aku sayang??siapa aku??..yaa.aku hanyalah hambaNya.cumanya pada masa itu aku hanya mampu didik diri dengan perkataan SABAR..things happen..kalau aku tak redha,aku tak sabar..apa yang aku mampu buat?..ye.sabar.tak mudah tapi besar ganjarannya..mencari semula semangat, aku suka untuk menambah ilmu mengenal Allah..bersangka baik dengan ujianNya.masa tu,aku baca buku kembara hamba mencari cahaya by hilal asyraf..aku tak sempat nak selak2..aku just bukak isi kandungan dan aku ternampak tajuk "manusia tidak mampu berdiri sendiri"..aku terus beli.lepas baca..aku bermuhasabah diri..untuk memulihkan semangat ni..aku kena berdiri kembali..TAPI..siapa yang akan bantu aku?Allah..kerana dalam quran "dan cukuplah Allah sebagai wakil" (an-nisa:81) serta "wahai orang beriman, cukuplah bagi kamu Allah dan orang mukminin yang mengikuti kamu" (al-anfal :64).."sekiranya kamu sudah berazam,maka bertawakallah kepada Allah" (ali-imran :159)..

aku mengasingkan diri.tidak mahu berbual dengan orang.aku ambil masa bersendirian kerananya aku tidak mahu kata2 jahat mhupun pendapat orang yang mempengaruhi diri ini untuk membenci.ya..sakit.memang sakit..tapi,islam tidak mengajar untuk membenci.sebaliknya redha..
bila solat..tipulah kalau aku jadi tak teringat2..emosi dah terganggu..dan bagi aku,bila dalam solat aku terfikir orang lain..itu sesuatu yang "tak boleh jadi macam ni,kena buat sesuatu"..aku alihkan fokus tu dengan hafal semua maksud dalam solat,dan surah yang aku baca..supaya bila solat,aku akan terfkir kan makna..baca,fahami,hayati..subhanaAllah,lepas solat tenang sangat rasanya..
semua yang terjadi pasti ada hikmahnya..kita je yang kadang2 tak sabar dan terus menghukum..ya.hikmah itu bukan 2,3 hari..bukan mingguan..dan mungkin bertahun..siapa kita??kita hanyalah hamba.!

teringat lirik opick-tiada duka yang abadi

Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

kenapa Allah ambil orang yang aku sayang???

mari menjadi hambaNya..engkau pasti temui jawapannya..:)..wallahualam..

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..mahu move on??mulakan dengan bismillah
Rasakan betapa besar kasih sayang Allah kepada kita semua, bayangkan semua nikmat yang telah kita terima dariNya. Nikmat udara yang kita hirup, nikmat penglihatan, nikmat pendengaran, nikmat sehat. Apakah kita sudah berterima kasih padaNya??. Rasakan kasih sayang dan sifatnya yang maha pengasih serta pemurah.
nikmat islam itu sendiri..mahu meratapi kesedihan..kehilangan..tidak salah bersedih.tapi bila kita bersedih..kembalilah pada Allah.moga Dia akan memberikan petunjuk.Ameen..:)

p/s : sebenarnya ini akan tajuk usrah pada minggu ini.saya diberi tanggunjawab untuk menyampaikan pada adik2 semester satu tentang hikmah surah al fatihah..saya terfkir adakah saya mampu menggalas tanggungjawab sebagai naqibah??..doakan saya.semoga ia menjadi tarbiyah pada diri saya sendiri dan memberi manfaat pada orang lain.







2 comments:

  1. nk solat awl waktu selalu jugakla..=)..

    ReplyDelete
  2. Salam. boleh tanye tajuk lagu ni? wawa tahu ni lagu butterfly, but nak taip ape eh nk dptkan instrumental ni ?

    ReplyDelete