About

Instagram

Friday, October 26, 2012

wear it right

assalammualaikum dan bismillah..:)

sebelum masuk kepada tajuk entri..sy nak mengucapkan selamat hari raya aidil adha kepada semua umat muslimin dan muslimat.semoga hari raya korban ni,kita sama2 menghayati erti pengorbanan yang sebenar..:)

bila dah kat rumah ni,internet laju..sy ambil masa untuk rehat seketika dari settle kan assignment dan mnulis blog..kalau tengok kat my "to-do list"..menulis entri sekian2 di blog adalah salah satu kerja yang perlu dilaksanakan jugak..tapi,mengikut kesuaian dan kepentingan..since,ada kelapangan sblum mnuggu masuk waktu zuhur ni,saya buat entri ni untuk berkongsi..:)

beberapa hari yg lepas sy nampak ada org tweet gambar ni kat twitter

makanya,saya terfikir.. i am at what stage???..kadang2 no.7..kadang2 no.8
TAPI
saya pernah bermula dari no.3...which is masa tu zaman sekolah rendah..saya start pakai tudung bukan on-off masa darjah 6...masa sekolah rendah,i was really active in sport..semua sukan kat sekolah tu saya bantai..so that,saya tak rasa masa tu pakai tudung ni satu keperluan..sbb agak menyukarkan..kemudian bila naik darjah 6,mak suruh pakai tudung..teringat masa msuk acara sukan ada cikgu ni cakap "nabilah tak pyah pakai tudung la..nanti lari lambat"..tapi,masa tu dalam hati.."walau mcm mana sekalipun,sy takkan tanggalkan"..naik form 1..saya pergi sekolah aliran sains agama dan sekolah tu takde lelaki.that means sekolah perempuan la..belajar aliran agama..sedikit sebanyak menambah ilmu tentang islam..kemudian,persekitaran yang banyak membantu..TAPI..sebab masa tu sekolah semua perempuan,so saya agak kurang alert tentang aurat..bagi saya,janji pakai seluar,baju n tudung..my life,pergi sekolah,balik skolah,kt rumah..kalau dah janji pakai tudung je,mesti la selimpang kiri kanan je..n i didn't even notice pakai stoking tu satu keperluan..dalam hati "takkan lah tapak kaki pun orang boleh tergoda"..
lepas habis sekolah menengah..dapat twaran ke asasi sains engineering...masa tu,rasa macam first time tengok dunia luar..terkejut jugak la,ramai lelaki.n rasa awkward nak bercakap..
tapi disebabkan kadang2 perangai selamba..ada jugak la membe lelaki..
nak djadikan cerita,suatu hari..semasa sedang study group..ada seorang perempuan lalu..kmudian kawan laki kata "hot seyh awek ni.."..aku marah la.."ko ni dasar lelaki..pantang nmpk pmpn"..tetibe ada perempuan bertudung labuh lalu dan kawan laki cakap "sejuk hati nak buat isteri"..aku tanya..kenapa ko cakap macam tu..n dia explain "aku lelaki..aku tau apa yang lelaki fikir..ko perempuan jaga diri..cover aurat tu betul2"..aku terdiam dan berfikir
he made me think at that time n i strted to questioning myself...WHY???
macam biasa la..bila dah buat aku tertanya2..aku pun mencari jawapan..
mula mencari.....2 kombinasi buku yang aku suka adalah kaitan psikologi dan islam.kadang2..apa yang islam bagitahu,kita taknak percaya..nak mencari di mana logiknya..tapi,apa yang aku yakin masa tu,apa yang islam suruh buat kena buat dulu..baru persoalkan dan mencari..contoh,solat itu wajib..ok..so,solat dulu..jangan persoalkan..dah solat,baru mencari kenapa..baru kita akan nampak hikmahnya,sebab hidayah tu kita kena berusaha..:)..apa yang islam suruh buat mesti ada kebaikan.btw,nak berubah dalam masa sehari memang mudah..tapi,untuk istiqamah bukan mudah..makanya,fokus kepada perkara wajib dulu.contohnya..perbaiki solat,menutup aurat..pakailah apa pun,janji tutup aurat dulu..bacalah bacaan solat yg sama setiap kali solat..takpe,janji solat dulu..lama2 ilmu tu akan bertambah dan inisiatif diri kita untuk menambah ilmu akan ada.insyaAllah..

so,berbalik pada soal aurat tadi..lepas aku baca buku yang berkait..psikologi dan fitrah..aku nampak kaitannya,dan aku faham kenapa islam sangat menjaga aurat wanita.sebab islam itu agama fitrah..:D..
sejak dari tu..aku agak cerewet dengan pemakaian aku..jenis kain,panjang,lebar,selesa..

TIPS MEMILIH PAKAIAN

1. MENUTUP AURAT
2.SELESA
3.TIDAK BERLEBIHAN 

bagi aku,lepas 3 perkara utama ni..lantak hang la nak pakai baju apa pun..brand apa pun..tapi,kalau dah elaun rm700 sebulan..jangan la nak pakai baju rm300 sehelai..for me,brand is doesn't matter..pakai jenama cotton on pun..ada tag kat baju,bila pakai tudung,orang bukan tahu pun kan..jenama cap tesco pun,kalau selesa n menutup,apa salahnya..:).ehehe





  TIPS NAK PAKAI STOKING ????

mula-mula..susah jugak la..tak terbiasa..tapi PERCAYALAH..saya berpegang pada pepatah ini 
"alah bisa..tegal biasa"..haha..gitu~ setiap kali rasa malas nak pakai stoking bila keluar..saya akan bagi motivasi pada diri seperti "bila lagi nak mula...kalau bukan SEKARANG.!"..
so..cara yang saya mula2 buat untuk menjadikan diri ni biasa..adalahhh..*eiceh.mcm nk umum pemenang anugerah popular la*..^^

BELI KASUT YANG BERTUTUP

Di mana anda perlu dan WAJIB pakai stoking kalau tak,kaki akan melecet..lagi2 orang yang berjalan laju seperti saya.haha..sebenarnya taknak rasa terbeban macam terpaksa pakai stoking..so that, saya ubah persepsi untuk jadikan ia lebih mudah..bila saya takut melecet,saya kena pakai stoking..bila dah terbiasa pakai stoking..lama2,nak pakai kasut biasa.. n tak pakai stoking akan rasa JANGGAL..bila mind setting kita dah kena "kunci"..secara automatiknya,kita akan jadikan itu satu kebiasaan..:)..settle bebeh..!.



*all the pictures above i got it from petisuaraku.blogspot.com*
2 perkara penting yang saya rasa orang terlepas pandang..adalah MELABUHKAN TUDUNG MENUTUP DADA dan MEMAKAI STOKING


HAAAA..yang ini juga saya dapat dari twitter..sungguh,saya terlupa owner gambar ini siapa.if i'm not mistaken from one of the bloggers juga..sesape yang tahu,mahupun owner gambar ini ternampak,sila inform..saya akan tag kan nama anda.terima kasih di atas perkongsian ini.:)
bagi ayat motivasi untuk berkongsi..

btw, hari tu ada orang tanya tentang selendang yang labuh2 nak dapat kat mana??..baju yang comel2 tapi masih menutup aurat..haha..comel ler sangat~..

saya jarang keluar..maka,saya rajin shopping online..saya nk share antara kedai on9 yang best.


shawl pemberian hadiah kawan..baju dari old blossom..skirt unbranded


tudung bawal from aidijuma dapat free sebab jaga booth.curly cardigan from miasweetopia..dress from thepoplook


shawl numa from tudungpeople..dress from thepoplook and cardigan unbranded


shawl safiyyah xl from tudungpeople

the list out are : 

ini antara top list yang menjadi pilihan..sebenarnya,mengapa perlu shopping, sebab baju2 zaman dahulu kala tidak 'sesuai' untuk pakai kat luar..kita berdandan di rumah saja.hahaa..feeling artis korea sket...pakai skinny jeans kat dlm rumah je,feeling mcm wonder girl la..walaupun kaki tak sepanjang wonder girl..but jadi wonder muslimah k.. cewaahh..sejuk perut bakal suami aku..ehhhh..
tengah rajin2 kan diri untuk pakai skirt je..doakan saya istiqamah.bila dah pakai skirt saya akan duduk seperti perempuan..kelajuan jalan boleh dikurangkan..dan rasa feminin tu ada..kah3x

mahu on9..sebab dah masuk waktu zuhur..salam.~

8 comments:

  1. =)..thanks sharing ....

    istiqamah mmg agak susah..

    nabila dkt mesir ni mmg rjin pakai handsock n stoking..pi mana2 xpakai tu mesti rse xselesa...so kene pakai..

    tpi kalu kat mlysia..environment tu kan kurg...so dh on off..huhu

    kene muhasabah diri balik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. u r wlcme nabila comel..:)..yup,xdnafikan prsekitaran turut mmbantu.mcm msa prgi umrah dlu..pakai jubah..smua tutup smpurna..even pergi shopping cmplex pki telkung pn selamba.haha

      Delete
  2. very inspirational entri dan awak cantik sgt :) sedang brusaha mjga aurat dgn lbh sempurna. doakan saya juga sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. mieyna.:.assalammalaikum..slmat brknalan..:)..terima kasih.smuanya milik Allah..sy doakan kita suma.perempuan yg dnamakan islam.mudahan dpermudahkan urusan untuk jadi lebih baik..aMEEEN.:)

      Delete
  3. assalamualaikum...

    nak share...pernah akak lihat, gadis2 yang menutup aurat ikut syariat tu...ya Allah cantik sangat..tengok sekali rasa nak tengok lagi...even kalau nak kira...dia biasa je...cakap macam orang lain, gelak macam orang lain...tapi, TERJAGA...sejuk sangat tengok dia...n sometimes, bila tengok orang lain macam gtu, nak menitis air mata ni...dalam hati terfikir, dia boleh, kenapa aku x boleh...??

    n macam nabilah cakap tadi, nk berubah senang je...tapi nak istiqamah susah...kat sini lah kekuatan hati n hubungan kita dengan Allah tu kena jaga...sama2 berdoa...nak berubah perlu hati yang kuat...perlu iman yang kuat...kebergantungan hanya pada Allah yang satu...dan support group yang penting...

    dalam kita doa perubahan diri sendiri....doakan jugak untuk kawan2 terdekat...insyaAllah dengan izinNya...kita mampu berubah kearah kebaikan...

    'one step at a time'...

    insyaAllah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK MAZNI : MASYAaLLLAH..rindu.!!!!!!!!!.lama xnmpk kt blog main komen2..ehe.terima kasih.akk suka berkongsi pglaman n cerita kan.sy suka.:)..terima kasih untuk prgatan tu juga..:):)

      Delete
  4. nice entry.. thank you for sharing...

    ReplyDelete