About

Instagram

Tuesday, November 13, 2012

lelaki baik untuk perempuan yang baik.kalau jahat dan dah bertaubat?





Sewaktu sesi ceramah bersama Ustazah Fatimah Syarha, seorang pelajar perempuan bertanya:

"Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Bagaimana pula perempuan yang pernah melakukan dosa diwak
tu silam akibat terlanjur, adakan mereka akan dapat jodoh yang tidak baik?"

Kita jangan sesekali "label" diri kita keji atau jahat sebab kita fitrahnya baik. Jika kita pernah buat silap itu waktu silam kita, hari ini kita bartaubat, kita beristighfar, kita bukan lagi orang yang keji dan orang yang tidak baik, kita sekarang berada dikalangan orang yang baik-baik, jangan kita ikat diri kita dengan dosa silam selama-lamanya. Janganlah menghukum diri kamu dengan melabel kamu tidak baik, kerana anda akan merasakan perbuatan yang baik tidak sesuai dengan dirimu, "Orang jahat mana buat baik". Yang berlalu biarlah berlalu. Anda sekarang adalah orang baik, dan akan dapat yang baik, bersangka baik terhadap jodoh yang Allah SWT akan beri kepadamu kerana, Rasulullah bersabda :

"Allah SWT berfirman : "Aku berada di dalam sangkaan hambaKu tentang diriKu. Aku menyertainya ketika dia menyebutKu. Kalau dia menyebutKu kepada dirinya, maka Aku menyebutnya kepada diriKu, kalau dia menyebutKu didepan orang ramai, maka Aku menyebutnya di depan orang dengan keadaan yang lebih baik daripada diri mereka." (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Kalau kita sangka baik terhadap Allah SWT. Insyaallah kita akan dapat orang yang membantu kita ke Syurga Allah. Insha-Allah.

.Istighfar. Taubat. Muhasabah.



copypaste

2 comments:

  1. have read this before..

    sngt2 menyntuh hti..

    T_T..feel like crying too..

    ReplyDelete