About

Instagram

Tuesday, July 16, 2013

kisah adik dan surah taha

salam.:)

macam biasalah,bila mood nak ber blog time dah malam..time semua orang dah tidur.time tu baru lah idea datang.:P..bukan 'mereka' cerita,cumanya bila nak share something ni..bagi orang faham,kena cari ayat yang sesuai.

kehidupan ni kita kena sentiasa 'belajar'..dan maksud belajar itu bukan sekadar pergi kelas dan exam.tapi kehidupan itu sendiri buatkan kita belajar apa erti kehidupan.kita rasa kita hebat bila dapat result exam cemerlang,keja pangkat tinggi,gaji besar dan masa tu kita rasa kita lah yang paling hebat dan mind setting kita "aku tak perlu belajar dari mereka..sebab aku tahu semuanya"..paling tidak mesti ada rasa 'pandang rendah'.contohnya,bila kita sebagai orang yang lebih tua,tak mungkin kita nak dengar kata budak kecil..kerana peribahasa melayu kata "makan garam dulu"..aku tak berapa setuju,sebabnya bila kita lihat dari perspektif yang lebih luas..pengalaman setiap orang itu berbeza.

nak jadikan cerita..adik bongsu aku,hafiz namanya..baru umur 14 tahun.apa yang aku bangga ada adik macam dia sebab aku boleh nampak perwatakan dan kriteria seorang 'lelaki' dalam diri dia..gentleman(walaupun akan bebel sebab selalu kena buli dengan akak2 dia)..bab agama mantoppp..pandai bergaul dan berkawan.dia akan berkawan dengan semua orang,tak memilih.tapi dia akan pilih yang mana baik atau buruk.bila dekat rumah,rajin teman abah pergi surau,jemaah..kawan dengan pakcik2 kat surau..pandai menegur bab agama tapi dalam gaya santai dan kadang2 sentap jugak..haha..pandai melawak dan amek hati..wahh.banyak lah nak senarai.walaupun dia ni nakal..tapi tak kisah lah,budak laki kan..'nakal' tu memang normal.

masa adik perempuan aku nak amek result spm..dia call adik laki aku ni.
conversation dieorang

1.

ika : apizz..akak takut la nak amek result spm
apiz : ika jangan takut,kita dah usaha,Allah yang tentukan.percaya dengan ketentuan..apa yang berlalu ada hikmahnya..
*kemudian* baca surah taha ayat 1-5
ika : *terharu*

alhamdulillah,hafiz ni sekarang sedang belajar sains agama tahfiz di MRSM kota putra..makanya,memang salah satu tugas dia wajib kena hafaz quran,makanya dia tahu la tips2 ayat quran nak bagi tenang ni
kisah kedua pulak

2.

apiz : ika,macam mana dekat uitm?
ika : entah la..kawan akak ajak pergi foundation ACC dkt kolej yayasan saat.after 2 years fly..tapi rasa nak stay uitm je
apiz : takpe..ika kena percaya,rezeki tuhan tu ada di mana2..kalau memang ada rezeki,memang tu rezeki kita.amalkan baca surah taha ayat 1-5 tu..hafal.minggu lepas adik kena pergi interview LDP pukul 5,tapi adik habis kelas lambat dan dah balik tu penat,adik tertidur..sampai 5.30..kawan adik kejut,bagi tahu cikgu tunggu di bilik interview sekarang..adik pergi dengan tak mandi,pakai baju sekolah terus turun..adik takut sangat,nervous..sebab tak prepare..tapi,alhamdulillah.adik dapat.sedangkan kawan2 adik yang datang on time n awal pun xdapat..

kisahnya..walaupun nakal2 hafiz ni,ada jugak part 'sweet' dia..aku dengar cerita ika ni terus tersenyum.semoga menjadi insan dan pemuda islam yang berguna kepada agama.:)

disebabkan aku sendiri bukan penghafaz quran,makanya aku pun bukak la quran untuk cari makna surah Taha ayat 1-5 tu..insyaAllah akan hafal dan amalkan..

nampak tak proses 'pembelajaran' di situ..tak semestinya dengan mereka yang mungkin lebih tua..aku rasa,orang tua pun belum tentu tahu..yang muda lebih tahu.makanya kita hidup sentiasa beringat dan diingatkan..jangan berlagak,sombong,angkuh,bongkak..low profile yooww.^^

gudnite

p/s : salah satu tips untuk meletakkan kebergantungan hanya pada Allah,rajin2 lah jadikan "doa senjata orang muslim"..kita doa,berusaha,doa dan baru tawakal.:)