About

Instagram

Saturday, August 24, 2013

expect the unexpected things



“Allah, jadikan setiap harap agar tak berlebihan, agar setiap rasa selalu dalam kadarnya, agar tiap kisah tetap terbingkai dalam niatnya..”


semenjak umur makin meningkat ni..aku suka berfikir tentang kehidupan secara realistiknya berbanding dulu yang berfikir keanakan..orang kata makin matang 'kot'..:P.dan itu juga membuatkan aku berfikir tentang masa lalu dan semua yang pernah berlaku.aku seorang yang suka berfikir dan secara automatiknya akan buatkan aku fikir dan banyak fikir untuk setiap perkara.makanya aku suka bertanya 'kenapa'..

bila kau belajar untuk kaitkan apa yang terjadi dengan apa yang berlaku sekarang..itulah hikmahnya.aku 'teruja' untuk tahu apa hikmah diesebalik yang berlaku.jika dulu pemikiran aku tentang hikmah ini selalu dikaburi..mencari-cari kenapa..kenapa..dan sekarang alhamdulillah bila berlaku sesuatu aku mudah untuk menerima...sebabnya aku fikir..ITULAH REALITI KEHIDUPAN

bila kita perlu fikir satu persatu tentang kehidupan ni..penat sebenarnya dan akhirnya kita sendiri tidak mampu menjawab untuk diri sendri.dan masa itu..tanyalah kembali apa tujuan kita dihidupkan..

Firman Allah, "Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Ku." (Al-Zariyat: 56)

Firman Allah, "Aku cipta mati dan hidup untuk menguji dan mengetahui, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya. (Al-Mulk : 2)

kalau kau rasa masalah dunia kau sukar..terlalu susah..fikirlah semula.

dalam kehidupan aku sebagai manusia biasa..hubungan sesama manusia sangatlah penting.dalam proses mengenali jenis manusia dan itulah buatkan aku selalu pesan pada diri bila rasa sedih

"PEOPLE CHANGE"

manusia berubah..sama ada ke arah kebaikan atau yang tidak baik
betul ke manusia berubah?jangan nak faham manusia..faham diri kita sendiri pun kadang kala sukar..

aku bagi situasi paling mudah

"kau kenal dengan A selama 3 tahun..kemudian si A kau rasa makin lama makin berubah..family si A merasakan itu normal..sebab perangai si A adalah yang selepas tahun ketiga"

bagi kau si A sudah berubah..tapi bagi family si A tidak berubah..kerana itu memang perangainya

ATAU

sebenarnya paling mudah manusia berubah2 mengikut situasi?atau juga sebenarnya memang begitu.bagaimana?

dalam sesuatu hubungan..aku akur..memang TIDAK AKAN pernah jumpa yang sempurna.pandanglah seseorang itu sebagai manusia biasa yang sangat biasa..bila kau expect sesuatu yang kau memang harapkan..kemudian berlaku unexpected things..kau akan kecewa.

aku pernah terdengar suatu perbualan

"ehhh..xsangka dia tu..pakai tudung labuh..pakai sarung tangan..tapi mulut jahat.baik xpyah la pki mcm tu"

aku tidak mengulas..langsung tidak memberi sebarang respond.sekadar diam dan senyum.aku terfikir.sayangnya...

bila kita tak ready for unexpected things..memang banyak perkara yang SEBALIKNYA akan terjadi

expected things

kau tengok orang pakai tudung labuh...-dia seorang ustazah,berhati mulia,baik hati,sopan santun,tidak pernah buat dosa,penyabar sangat2

kau tengok yang biasa-SEMUANYA BIASA je

unexpected things

semua ayat di atas akan menjadi lebih negatif..

kesannya???

tepuk dada tanya "diri sendiri"..

besederhana saja...:)